Min första 202'a
Hallå alla!
Ska precis till att köpa min första 202'a, ska åka och titta på den i helgen. Är det något speciellt som brukar krångla, som man ska kolla extra noga innan man bestämmer sig?

Rost och elfel är nog det mest överhängande,,,
//Danne

Skall man köpa ett hobby fordon så är en verkstads manual verkligen att rekomendera… original volvo måste ju vara kanon.
Provkörning!!!! om bilen ej startar eller inte går/får provköras så vänd på klacken. Fördelningslådan har ju debatterats pga otillräcklig smörjning då den lutar lite fel i 202:an… hur som helst provkör, kolla så kopplingen ej slirar och att växlingen går bra… hög och låg… diffar åker i som de skall snö/grus är bra underlag att testa på… det elektriska kollar du som innan besiktning så allt lyser och fungerar… är det nitiskt tvättat på motor och axlar m.m så kan det vara ett försök att dölja diverse läckage… lagom skitigt är bra då man köper säger mycket mer än nytvättat… i med fyrhjulsdrift och kör cirklar med fulla rattutslag…lyssna efter knak och brak ur knutar etc fram…om möjligt lyft upp hjul och känn efter glapp…ev kan man trycka med foten på överkanten av däcket och kolla glapp (obs ej det samma som att sparka på däcken…sånt sysslar man inte med) -hjullager är dyrt!!!… drar bilen åt något håll när man kör eller bromsar…
När besiktades bilen senast? hur såg det protokollet ut?
Jag har haft mycket glädje med bv 202. Det är et utmärkt fordon om du puttlar om den som du gör med din fru.
En chaufför kan emmelertid döda den på minuter. En sak som jag tycker seia till om: KOPLINGEN. testa och fråga .
Den må du lära dej att bruke vettigt i kombination med rätt väksel. Den varar nästan evigt med rätt bruk, men kan bli kass nästan på minuter.
Grattis!
Skyddsvakt AB säljer reservedelar och instruktionsböcker (kr 95)
fåga dom om ddu är i behov av något. prisarna är inte vansinniga där.

Jag tror inte det är BV202 han skall titta på utan en 202 valp,,,
Kan ha fel men,,
//Danne

Hjullager hjullager hjullager kolla hjullager. är dom dåliga pruta hårt.. minst 5 6 tusen billigare ska det vara om hjullagren e dåliga. annars instämmer jag i ovan skrivna.. elsystemen är skitkassa på 202orna. kryp också under och ta tag i kardanerna och vrid joken ska inte röra sin ut och in ur axlarna.. inte mycket i alla fall. sitter en knäckhylsa som kan ha fått stryk där. går i o för sig att åtgärda om man gör det på en gång men som begangnat vet man ju inte hur länge det varit glapp.. inga vinande ljud ur axlar eller fördelningslåda. och det är inte fördelningslådan som lutar utan växellådan fördelningslådan ska luta. för övrigt så är det volvos M45 låda ganska enkel att hitta på skroten. annars en riktigt trevlig liten vagn.. kolla också rost i ramen framförallt baktill

Ja, just det, det är en valp och ingen bandvagn som står på önskelistan här. Tack ska ni ha för svaren, detta är lätt ett av de bästa forumen på nätet.
Hjullager verkar centralt, ska ta med en domkraft och hissa upp och prova. Är inte helt van vid att kolla hjullager, men det går helt enkelt ut på att se så att det inte går att ricka på hjulet?
Elen och rosten ska jag nog reda ut.

Stämmer,, men det kan även vara glapp i leden fram när du vickar så kolla noga på insidan om du hittar glapp,,
//Danne

Har du domkraft så perfekt… känn uppe nere på hjulet för att kolla glapp i lager. framkant/bakant för att kolla skick på styrleder och snäcka. hjulet skall rulla lätt… be någon (säljaren) snurra hjulet, kryp under och lyssna med mejsel mot örat och olika ställen på axeln efter konstiga morrande ljud…men lita ej på domkraften utan ställ på en pallbock!!! C202 har ingen diff-spärr så du kan lyfta och snurra bakhjulen också.
Motorn skall låta bra… ta upp oljekorken och kolla efter vitt/beigie skum eller om det luktar bensin ur oljan på oljestickan… det skall bara vara olja och oljelukt…