Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 1082 ggr
Svorsken
0

"Att svära i Kyrkan" ~

Skall man "svära i kyrkan"~ så måste man ha sine åsikters mot.

Detta är presis vad danskeren  Henrik Svensmark vågar när han sejer at det är solen som är skuldig,-   inte CO2  till evt global uppvärmning.

Han är forskare och han sätter hela sitt förtroende på spel.

Kan det vara så at folk om hundre år kommer att skratta  och  rysta sitt hovud  över att jordens innvånare  på början av sekelskiftet  genemgick en  hysterisk hjärntvättning

Har det inte varit svängningar från tidenes morgon  med istider och tropiske klima om en annan.. Tänk på kol som tas ut från Svalbard i dag . Det är ju bildat  under tropiska tider.

Massmedia dyrkar detta som  svettig sex och får innkomster lika lätt som att plukka blommor.

Den politiske elite som kanske inte förstår bättre  enn at höya  co2  avgifterna till nästan  astronomiske nivåer så dom har nogot at spela bort. Det är ju lätt att sätta miljöskattar, men hur skal man lägga  skatt på solstrålar?

Vet man inte att solen nettopp är eksplosionar som inte är periodiske.

Jag vågar att tycka som Henrik. Det är mera komplisert enn bara bilar som "gasar" till det.

Varje gång jag tankar TGB'n tänker jag på hur jag bedrägs.

E pour si mouve. (ital) och dock rör hon sej. (skall ha yttras av Gallielei för sej själv sedan han tvingats avsvärja sig läran att jorden rör sig kring solen)

Och ni då som terrängbilåkare ?????  Vågar ni ha en åsikt i det här

Länk till artikkelen: http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=873904

sos
0

Jag tror det är samma person som jag har hört och läst om då och då angående hans forskning tror det var 7år sedan jag hörde om honom första gången, solaktivitet, solcykler och hur solvindens styrka påverkar den kosmiska instrålningen i atmosfären och dess påverkan på molnbildning… Kol14 mängden i gamla mossar som indikator på solens aktivitet… OM OM OM någon skulle kunna förutspå solens aktivitet så skulle den ge framtida klimat… CO2 är storindustri numera och många många institutioner m.m livnär sig på denna tes… vad värre är, i och med att ingen kan förutspå solens aktivitet ens ett par dagar framåt så är det lönlöst att försöka bygga klimatmodeller vilket i sin tur livnär oändligt många institutioner etc…de vill ju absolut tysta honom men han vinner sakteliga stöd i forskarvärlden…han betraktades ju som en dåre i början av klimatforskar kåren. 

Nu är jag ju ändå övertygad om att visst har vi människor påverkat klimatet men inte så som vissa vill hävda till 100% pga CO2 utsläpp…troligen väldigt mycket mindre.

sos
0

Konstig…nu går det inte att editera tidigare inlägg?

Hur som helst så är det väl lite olyckligt att detta med CO2 hysterin helt fått all annan förgiftning och förorening av miljön att glömmas bort…bl.a orenat avlopp vräks ut i östersjön…skulle inte förvåna mig om kommande sommars algblommning också skylls på växthuseffekten och CO2….

klejb
0

Har funderat på samma sak själv. Hur kommer det sig att det var en istid för 10 000 år sedan och att man kunde odla vindruvor i Sverige under bronsåldern. Kan ju inte vara CO2 i det fallet i alla fall. Lär ju finnas fler saker som påverkar klimatet.

TESSiER
0

CO2…. är det inte bara fixa mer skog att åka bil i för att lösa det problemet? :)

Svorsken
0

Klima och miljö är inte forutsigbar i hundra prosent. Ei hellre är det nån situation som är statisk. Det som var i går är inte samma som i dag.

Bara att titta på när man utformar väderprogos. man talar om at nogot är sannoligt, och ofta med siffror hur säkert det är at nogot vill komma hända.

At det är ändringar i miljö är ingen tvekan om.

Om man bara tittar på djuren så är det inte i dag som för 25 år sedan.  varg fans inte i Dalsland , ei hellre villsvin. i Ed är det nu två flockar med varg. sist älgjakt blev observerad inte mindre enn 39 Svin i vårt jaktvårdsområde. I detta område blev i 1993 tatt ut 19 älg av en kvot på 23. Sista åren har kvoten varit 5 och det har inte lukkas ta ut kvoten.

Rådjur  fans inte i Nord-Norge. nu har man observerad flockar i Ballangen söder om Narvik. Innvandrad från söder

I Norra Sverige har man fått inn en "Killer" mårhund. Innvandrad från nord öst . Mycket stor innvärknad på miljön I polarområderna menar man Isbjörnen är utydnings hotad medan mängd av säl ökar .

Poengen min är at naturen svänger, har man inte hörd talas om lämmeltåg varje 4 år, eller " i år är det ripår"

Har man inte hörd det gamla ordet " efter sju magra kommer 7 feta år"

Var det inte hunger och dårliga odlings kår som orsakade att så många emigrerade från Sverige 100-200 år sedan. 

Presis som Sos skriver  åldersbestämning vid c14 metod berättar ju om hur klimat har svängt över tusener av år. men med störra periodiske cyklar. Ja detta kan man även i år ringar i träd konstatera. Ja du kan se det på tall- ju större avstånd mellan gren etagerna ju bätre väkstår. 

CO2 som släpps ut i dag har ju funnits på jorden till alla tider som vi känner, bara i en annan form.  Hur mycket som varit i atmosfären har helt säkert svängt.

Jag tror som ni at detta är svängningar styrd av kräfter utanför människans kontrollerbarförmåga.

Det människan kan innvärka med har lika stor betydelse som en "fjärt i natten". lyd som hörs gott men lukt som försvinner som dugg för solen. När det gäller kosmiska förhållanden

Tänk hur mycket co2 som inte kom ut i atmosfären om alla Kinesare slutade anda.  Detta är kanske lika stort töv.

Människan kan aldrig kontrollera dom kosmiska förhållanden. Man kan göra nogot med dom små detaljerna.

Nogot av det bätre är att göra som TESSiER sejer. Sluta ta ut dom tropiska regnskogarna och börja plantera skog. I fotosyntese prosessen tar ju trädna till sig co2.

Vi måste inte låta oss hypnotisera om at värdens undergång är nära. Dom som berättar så har oxså funnits i för lång tid.

Alla måste akseptera at svängningar fins.