pinjong köpes 202
hej söker en pinjong till en 202a då den jag har saknar tre kuggar, har bilen nerplockad och vill ha ihop den lite snabbt
Ring roger johansson i nässjö kolla på länkar på denna sida klicka dig fram till roger så får du nr till han mvh defender
tack för tipset men köpte 202an av honom den skulle vara ok i axlar men det var den ej. han hade en pinjong till 202 men den var helt nersliten. han söker pinjong till mig på sitt håll och jag tänkte att jag också kunde leta. mvh anders
då ska du ha delarna gratis

Hej! Pinjong och kronhjul är till verkade till samans och kan inte bytas ut en itaget. Pinjongen skall monteras på hunradelr av en milimetr. Så är pinjongen skadad så byts kronhjul och pinjong. det brukar sitta ett nummer på pinjing och kron hjul som är lika så man inte blandar.Dom är körda i maskin på fabrik så man ska kuna justera in rätt pinjonghöjd , då får man rätt ingrep ipå kuggar och belastningen blir färdelad rätt . vid fel pinjonghöjd så får man även "drevljud" ett pipande ljus som variera med belastningen. märs mest på lands väg. Det är jobb för dom som har jiggar för att mäta pinjinghöden med samt kuggflanks spel.
Dogge "nimo30"
jo det vet jag, jag kanske skulle skrivit utväxling bakaxel. men det är ont om utväxlingar, de hade en på altyco men det var rätt så sliten.
defender: jag ska få delarna gratis av roger, men han hade inga delar så han letar också. han hade ett förslag att byta till valps utväxlingar men då borde väl bilen gå saktare. om det är någon som kan räkna ut utväxlingar kan de höra av sig
De skiljer mellan 202 och valp utväxlingarna. Har provat en 202 axel på min valp och de funkade inte. Bakaxeln gick saktare då.
lycka till anders79
Valpen har 5,38:1 i utvxl. och C202 6,17:1…..
Byt både fram o bakaxeln till Valpens, du får en bil som inte varvar så förbenat vid 90, men den högre utväxlingen gör den lite svagare i terrängen….
Valpens fördelningslåda har ju som bekant en reduktion på 1,36:1 i högväxelläge, jämfört med C202:ans 1:1.
tack för tipsen. menar du pjotr att det ska gå fortare med valpens utväxling än orginal som är på 202an
Ja,den rullar lite fortare med bibehållet motorvarv,det känns ungefär som en växel till.
Har haft C202 lådor i en vanlig urvalp i flera år..
Dessutom så får du lamelldiff bak..
jo det blir nog att byta till urvalpens utväxling eller t.o.m byta axlar. att man får lamelldiff är ett stort plus.
Lite info om skillnaden mellan valp & 202 axel. De enda jag hittat är yttre pinjong lagret som är olika. Man får svarva till en hylsa och trä på axeln. För annars glappar lagret. Alla andra delar är samma. (Har provat.)
Naturligtvis ska man bara byta kompletta axlar….
Hela C202 är ju tillverkad på licens i Ungern…..även axlarna.
Tjafsa inte med att byta innanmätet i dom, det blir bara så fel…..
Vad tror ni man får betala för ett par urvalp axlar 3314. 
Vad är de för skillnad på axlar som är tillverkade i Sverige mot Ungern? 
Som sagt va innan av mej så är de enda jag hittat i skillnad är yttre pinjong lagret. Annars är de samma jutnr på sakerna jag jämfört. De enda jag inte kollat är matrealhårdheten. Men de går att fixa om någon vill
. Sen kan de nog skilja på tillverkaren av lager.

Jag har inget konkret att komma med, det jag hört av många är att urvalpens axlar håller bättre. Min store bror åkte 202 ett tag men efter två framaxelras så bytte han till urvalp och slapp byta axlar. Den är f.ö dieselturbo-konverterad, går fantasiskt och ljudet är det inget fel på heller
Nu ska bara jag och min lille bror hoppa i en i 303an, någon som såg "den gula" på ränneslätt förra året? En sån motor kanske 
hej nu har jag fått delar av roger så nu återstår bara att skruva ihop den till bes.

Den som körde den Gula Dodgen om det är den du menar skulle jag vilja byta ett ord med.. han burnade och sprätte grus å sand över mig och mina passagerare i min helt nylackade bil.Och inte bara en gång utan flera gånger. sådant betende tar udden av hans annars kanske fina bil.. BLÄ för honom.