Värdsrecord 3574 Km/timme
När vi talar om miljö och co2 . Jag har godt samvete även om jag kört min tgb i 5 timmar om dagen när jag sett videon.
Lockhead Blackhawk SR-71
Den doning på vår klode som fortfarande har värdsrecordet
Maks speed 3574 km/t - ofattbart
Long distance London - Los Angeles 3.t 47 min på 10180km
Måste matas med soppa under färden. Bara ett tankplan är nog.
http://www.youtube.com/watch?v=VoCtrg0CzQE&mode=related&search=

en svunnen tids era då man lekte med massor av spännande saker.

Den var mycket dyr och knepig… värmeexpansion m.m gjorde att motorerna i princip stod och läckte bränsle och blev täta efter ett tag då de värmts upp… om det sedan är en skröna eller ej ?
Kan nämna som kuriosa att Satelliten vi styr på jobbet åker med uppemot 7Km/sekund…
Du har nog rätt om läckan Sos. När jag hörde om det första gongen talade dom om at det även var utvecklad en speciell metalllegering till detta. När du är ute en dag och du blir kald om dina händer och gnider dom mot enannan. Visst blir dom värm. Värmen är ju friktionsenergi. Tänk då när et plan i 3500 km/t mot partikler i luften -vad värme måste inte det bli.
Samma typ värme är det vel romfärgan skyddas mot men då med keramikkplattor. Skyddet är ju för att motstå friktionsvärmen som utveklas när man går genem atmosfären
7 km/s det är ca 25000 km/t. Jag vill inte vara med där, men då talar vi vel kanske om relativ fart då den ju är utanför kloden vår . och jorden i sej har fart när den snurrar. âr det då så at sattelitten egentlig står stilla relativt til jorden.
En digresjon, Sos jag har för mej att du visade en bild på en mil släpkärra och undrade vad för typ det var. Fick du nån svar på det?
Har före mej at jag har sett typen i artillerisamanhang eller testskutning på Bofors.
Kan den ha nån funktion av tellemetri ( testing av rakett eller granatskutning, eller alternativ väder observation.)

Nejdå…det står ej stilla…geostationära Satelliter som används för TV ser ut att stå still… men håller ganska bra relativ fart i alla fall… den jag pratar om är på 60 mils höjd och hinner ett varv runt jorden på ca 100 minuter… en stjärnklar natt så kan man faktiskt se Satelliter som stjärnor som tänds rör sig snabbt över himlen för att sedan slockna igen… dvs "solkatten" från dem speglar sig på marken där du står…
Släpet hittade jag skyltar på… med nummer och saker då jag synade den lite närmre.
Intressant om satelitten, men det är nog inte min spesiaite, fast blinkande stjärnor om natten har man då sett eller kanske mera tidig på morgonene men då i et annat sammanhang.
Vad var användningsområden för den släpkärran?

Hittade sidan på terrangbilen.net … typen blev ju klarlagd i och med skyltarna men användningen??? nu står den under snön men måste ta lite bilder på eländet när den tinar fram… någon form av optiskt inmätningsinstrument är det i alla fall… kommer troligen från Vidsel där de gjort en hel del robot försök bl.a bill, tow, sidewinder och gud vet vad…