Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 2316 ggr
Andreasvalp
0

Justering av broms valp c303 -75

Hejsan

HAr precis varit och hämtat min valp som jag köpt. De jag måste fixa innan besiktning tror ja e mina ruggigt ojämna bromsar, för när jag bromsar drar den kraftigt till vänster, typ så man får sladd.

Är detta en justerings sak eller är det total byte som gäller. Alltså frågan är går det att justera in bromsarna? samt jag har försvarets däck på hittar inga m+s mm går det att besikta med dessa iallfall?

Mvh/Andreas

Andreasvalp
0

har varit ute och provkört, det verkar vara vänster framhjul, när jag bromsar vill hela bilen vrida sig runt de hjulet. har testat juster skruvarna men de hjälpte inget enligt manualen, de kanske e mer finlir?

Får se om jag får några tips annars e de väl bara att börja från början med att lufta helasystemet och sen plocka bort trummorna,märkte till min fasa bara att hjulbultarna sitter som satan, så där lär man slita sig gråhårig.

mvh/andreas

B1n4ry
0

Hej!

Kul med ännu en C303-ägare!

Bromsar: Nu är jag ingen expert på varken bilar eller bromsar men lite har man ju skruvat… Börja med att ta av hjulet och kolla / rengör innanför trumman. Lera / smuts kan ju göra att bromen på ett hjul tar mycket bättre än en annan och då kan den ju lätt låsa sig. Samtidigt får du ju en bild av hur skicket är på bromsarna.

Behöver du trampa hårt för att över huvud taget få bromverkan? Har du kollat bromsvätskenivån i bägge burkarna? 

Att få av hjulet kan vara lite stökigt. Jag fick köpa ett 3/4" handtag som är nästan 1m långt och sedan mer eller mindre hoppa på det för få loss mina hjul första gången. 

Däck: En veteranbil (äldre än 30 år) behöver inte ha vinterdäck. För övrigt så är jag ganska säker på att försvarets "standarddäck" (Trelleborg 280/85-16) finns med på däckbranchens lista över godkända vinterdäck.

Andreasvalp
0

jag behöver inte bromsa speciellt hårt, bromsar jag mjukt upplever jag att den tar hyffsat jämt men tar ja i lite mer så drar det något fruktansvärt samt att vänster fram låser sig. Hur fungera servo assistancen?

Jag får väl ge mig i kast och försöka ta bort däcken, man hade ju hoppas slippa de just nu, men men vad gör man inte.

det känns ungefär lika bra på bromsen när bilen e upphissad och man rullar framdäcken för hand och bromsar. Då tar de hyffsat jämt, de va därför jag undrar lite om den där servo assistancen, fast de kanske är något annat?.

Mvh/Andreas

kjetil
0

Bara några små kommentarer.

Har aldrig skruvat med just en 303:a men bromsar är ju bromsar oavsett vilken bil dom sitter på.

Först drar bilen till vänster när du bromsar så ligger felet troligen på höger sida kan vara något som kärvar eller kanske cylinderlekage ja broms cylinder då förståss.

Sen är det ju så att alla 30x bilarna har tvåkrets broms system med båda framhjulen i varje krets plus, vid enkel bakaxel det ena bakhjulet, vid dubbla bakaxlar en axel till varje krets.

Dit jag vill komma med detta är att om du har en tgb11,303:a, så har det ingen skillnad om du bara har en bromskrets i bruk båda framhjulen bromsar i alla fall men det han ju vara så att det är en krets som dött i alla fall för att bara det ena bak hjulet bromsar i så fall.

Mitt bästa tipps är att du har något som kärvar på den sida i fram som det inte drar åt när du bromsar.

Nu har jag svamlat färdigt.

Kjell//

SkrattandeOskyldig

Andreasvalp
0

Jag har precis slutfört operation broms genomgång, och kan inte se någon skillnad mellan alla fyra däck, så är det där de kärvar höger fram så är det bara cylinder byte som duger, för allt ser helt ok ut.

så nu är det väl bara att beställa två cylindrar från altyco ev.

tacka vet jag bra mutterdragare, ruskigt enkelt att få bort däcken, hade ett helvete med spärrskaft.

återkommer när jag bytt cylindrarna. såg även läckage vilket jag tror kommer från damasken vänster fram. det är lite olje stänk på däcken efter färd.

Tack så länge//Andreas

mopar
0

jag tog isär alla mina slavcylindrar och rengjorde ordentligt+ att jag tog en fin smärgelduk och "honade" varje cylle…-dom slutade läcka och dom tar som dom ska nu…-men nytt är ju alltid bäst.   ;)