Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 1275 ggr
mattias
0

Blinkande laddlampa

Har haft olika mysko elfel i min c303, varav mycket berodde på att minuskabeln från batteriet endast var tvinnad runt en rostig bult bakom batteriet.MEN nu är det en sak kvar och det är laddlampan som blinkar efter start,inte alltid men oftast.Den kan även sluta blinka efter ett tag.Är det någon som har träffat på detta tidigare? Bilen är förövrigt nybesiktad och det var nog historiens snabbaste besiktning jag varit med om.Då funka även laddlampan.

person
0

25/9 startade en tråd under rubriken Laddrelä.

Forumets sökmotor fungerar - ibland bara litet klurigt att hitta rätt sökord - man får prova med olika alternativ.

Hjälpte detta?

hej

pelle

mattias
0

Njae,jag får helt enkelt titta efter själv ,det har ju varit en del kontakt problem på andra elpryttlar.Batterierna verkar ta emot laddning iallafall, dom är det full fräs i.Bilen har ju varit  radioutrustad med 2 extra batterier som nu är borttagna .Det kanske ligger kvar någon tråd som hörde ihop med det som ska bort!

Svana
0

Tjena Mattias. Länge sedan jag var här inne och skrev.. Blev sugen att rekommendera att du provar att sätta en startkabel eller annan sladd mellan generatorn och motorn och provkör.Det kan vara så enkelt att generatorn inte får någon bra jordning i motorn för den kanske sitter med gummibussningar eller liknande.Jag har varit med om det själv.Vet dock inte om det påverkade laddningen också eller om det bara var laddningslampan som strejkade.. Lycka till!

Julle
0

Börja med att kontrollera spänningen på drivremmen till generatorn, om remmen är dåligt spänd kan den börja slira vid belastning, dvs. när en last kopplas in och generatorn börjar arbeta. Spänningen sjunker då och därmed börjar laddningslampan blinka.

mvh

Julle
0

Börja med att kontrollera spänningen på drivremmen till generatorn, om remmen är dåligt spänd kan den börja slira vid belastning, dvs. när en last kopplas in och generatorn börjar arbeta. Spänningen sjunker då och därmed börjar laddningslampan blinka.

mvh

tgb13
0

Jag har haft samma problem med att laddlampan blinkar ibland samtidigt som det klickar från laddregulatorn bakom passagerar stolen och det berodde på att det sitter ett överspänningsskydd tillsammans med regulatorn som jordar DF till generatorn så att den slutar att ladda om spänningen blir för hög , och det konstiga var att jag hade provat regulatorn på bänk enligt verkstadshandboken och då fungerade den , så jag gissade på att det var störningar från generatorn som orsakade fenomenet så jag kopplade en kondensator mellan Jord och DF inuti regulatorburken och se nu fungerar den utan problem.

Stefan

Klabbe
0

På min 1111a blinkade både ladningslampan och framlysena det var ladningsregulatorn som var trasig men när jag bytte den så funka det ett tag sen lyste laddningslampan helatiden då var magnitiseringsdioden i generatorn trasig har nu bytt den oxså så nu funkar det

tgb13
0

Precis så gjorde min också när man hade halvljusautomatiken på och det orsakas av att halvljusreläet matas från generatorns ledning 61 via automatik omkopplaren och när överspänningsskyddet klickar till så släpper halvljusreläet därför blinkar halvljuset. I ditt fall var det säkert avbrott i dioden mellan 61 och B+  då blir det för hög spänning på 61 till regulatorn.

En rättelse till mitt tidigare inlägg Kondensatorn kopplade jag mellan jord och 61

Stefan