Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2624 ggr
Calle
0

Masonit och isolering?

Efter två års renovering av min 903B har jag nu kommit så långt att jag lagt på hardtopen i helgen. Nu tänkte jag skruva tillbaka masoniten, i alla fall de delar som inte är så trasiga och buckliga och under den lägga nån lämplig isolering, frågan är bara vad?

Den vaxade wellpappen ska jag elda upp och ersätta med nåt. Jag har fått tag på några små skivor som använts som packningmaterial, det liknar liggunderlag. Var får man tag på mer sånt, 20mm tjockt i metervara? Det ska ju vara nåt med slutna celler.

Jag hörde mig för om masonit på Beijer idag. Det finns oljehärdad masonit och så finns perforerad ej oljehärdad dito. Jag vill ha oljehärdad perforerad, var får man tag på det?

Någon som har några tips?

/Calle

AEriksson
0

Har inte några tips på material…. men stå på…. På min gamla plåt valp så rev jag ner allt av masonit och isolering, men så fick jag aldrig tid att sätta in något nytt.

Så man fick känslan att sitta i en konservburk med en treåring trummande utanpå.

Mvh Andreas Eriksson

Calle
0

Jag fick ett bra men dyrt tips idag.

Firman Special-plast AB säljer polyetencellplast som kan passa. Den sort som rekommenderades var Sensaten SP 30. Den säljs i skivor 2000x1000x20mm för 388,10 kr/st + moms.

http://www.special-plast.se/

Jag ska räkna hur mycket som behövs. Sen blir det nog vanlig perforerad masonit som jag oljar in och målar själv.

lars335
0

Hej

Masoniten måste ju gå att köpa från ngn skrotad i bra skick.

Jag köpte gullfiber på rulle 600 mm bred 25 mm tjock, blev bra.

MVH

Lars-Åke

preusvarg
0

något som fungerar riktigt bra att lägga i botten är asfalts mattor med häftmassa på. det issolerar bort ljud fantastiskt bra.

Svorsken
0

varm luft stiger upp. om den på sin väg stötar på en kaldare metallflata ( taket) så vill den kondenseras ( det bildas vatn på flatan. Preusvargs lösning är mycket bra om luft inte kann komma mellan metalln och asfaltmattan. kommer det luft mellan så bildas vatn och efter en tid oxå rost.

En alternativ är att göra såhär. forma 2cm frigolitt (isopor)  bitar och passa inn i tak utrummen (NB! utan fästemedel)- på med masolittplattan och när du börjar köra så ramlar frigolitten ner på masonitten så det blir rom mellan metalltak och frigolitten (evt hjälpa til lite ). Då får luften sirkulera. och mycket bra ljudisolering.

TESSiER
0

Klart att man åker konservburk :))

mikal
0

Isolera med frigolit från bygghandeln.