Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 3068 ggr
Svorsken
0

Kjörförbud for GALTEN

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sveriges radio melde at :

Galten,  den 7 tonns nya splitterskyddade terrängjeepen av modell RG32-M har körförbud efter at den i går vältade.

Olukkan inntraff vid en utbildningsövning som K3 i Karlsborg höll i. Undanmanöver

Årsak ukänd, men man kan inte utesluta at det är begränsad lutningsförmåga  som följd av den relativt höga vikten i kombination med fart.

http://www.sr.se/cgi-bin/skaraborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=1268997

sos
0

Hoppas den är stabil…att det var något fel med lufttryck i hjul etc… denna skall ju köras på besvärliga bergsvägar i Afghanistan med lutningar åt alla håll… bromsarna bör ju palla x-antal meter med rejäl lutning nedåt när man kör ned i bergspassen m.m

Törs man skoja… vi bytte med SydAfrika mot JAS Gripen så det kanske stod något om instabilitets egenskaper i specifikationen…kan ju vara fördel med rulla runt och undan vid beskjutning…därefter ålning medelst hasning…

Svorsken
0

Detta är ju en bil med relativt hög vikt p.g.a extra skydd Dette  ligger relativt högt och årsakar at COG'en i y-planet är högare enn utan skydd. Högare vikt pluss ändrad COG gör att lutningsförmågan reduserast.  Fart drar ju i z-planet när bilen svänger . Detta tror jag är årsak till oluckan.

JAZ är et bra plan men tyvärr mycket otur i framtagendet av det.

Under en presentation på försvarshögskolan på 90-talet berättades detta som resultat av evaluering av dom två havarierna.  

JAZ har en automatisk säkerhetsåtgärd när planet kommer i låg höyd. I låg höyd sker det at trykk under planet uppkommer och planet känner det som at köra på en tvättbreda. Då signalerast til piloten at en inndrillad nödprosedure snabbt utförs av piloten. Tiden är kritisk faktor för inte att havarera.

Piloten var en av Sveriges duktigaste, och om jag kommer i håg rätt så hade han inte mindre enn 5800 flygtimmar.

Majoriteten av pilotens flygtimmar var på draken eller viggen?? och här är samma nödfunktion, men har annan prosedure när man skal göra det.

I ett hundra dels sekund så tänker man inte mycket, då är det drill som gäller.  Drillen sitter i ryggmärgen, I nödsitutionen utförde piloten drillen för det planet  han först var utbildat på och blev därför fel. Pedagogiken svek.

Skall man lära ny drill, så måste man först lära av gammal drill. det är inte nog bara att lära ny.

Detta gäller specielt för situationar med stress och tidspress.

JAZ är et mycket bra plan, men tyvärr så många barnsjukdommar at marknaden och inte mindst internationell politik  inte gir det rätt förtroende. OBS OBS jag är inte pilot

Til sist om byte av Galte och JAZ. Jag tror du har rätt. Det är ofta slik at när en nation säljer et vapensystem e.l. så måste man förplikta sig till gen köp till en viss summa . Slik handel är ju alltid godkänd av politikarna. Det etablerast genköpsavtal.

Loffe
0

Sett i ett internationellt perspektiv har JAS haft ganska få haverier. De haverier man haft har man dock lyckats göra ganska spektakulära. Inte så många andra stridsflygplan som störtat i landeds huvudstad.

Svorsken
0

God poeng Loffe och jag  tror detta är ett plan som kan mätas mot det mesta. Tyvärr kom olukkorna på en tidspungt då kontakt mellan säljare och potentiella köpare innleds.

I båda fallen var det ju under låghöjd körning