Hur sköts framhjulslederna bäst?
"Kontrollera fettnivån" i framhjulsleden, står det i smörjschemat. Kan det bli någon "nivå" av det? Finns det någon risk med att trycka in för mycket fett? Tycker det verkar knepigt att bedömma detta. Ser att frågan dykit upp tidigare, men inte att det kommit något uttömmande svar. Vore bra om någon kan informera om hur detta rätt avgörs. Bra "diskussion" om växellådsoljor f.ö. (mm) bland tidigare inläggen.
Lite svårt det där, fettet blir liksom aldrig riktigt flytande. Men jag har svårt att tro att man kan "överfylla" så att något, förutom plånboken, tar skada.
Generelt vill jag tolka texten som att det i prinsip fins två nivåer.
Det fins inte fett i framhjulsleden <---> det fins fett i framhjulsleden.
Forutom at det hindrar rost så skall ju fett se till at friktion mellan metalldelar minskar samt at metall delar inte slits mot enannan när det rör sig. Frågan blir nu kan fett trycka sönder metallen den rör sig mot (högt tryck) eller pakningar metallen stöts mot så kan det skada med för mycket fett annars inte. Titta på en smörjnippel om du har för mycket i så pipplar lite ut igen. Lagom är när det blir en tunn hinna på delarna och det är du som bedömer vad som är lagom.
Om delar rör sig snabbt utvecklas värme och då blir fett mera flytande. I lukkade rum kan tryck öka som följd av värme, men detta tror jag är marginell chans för at kan föra till skador.
Fett har bätre viskositet enn olja varför det används
Borde inte vara några problem med tryck i knutarna efter som att fettet kommer att krypa ut vid filtpackningen.

Antar att det är en Valp 903 du talar om. Skruva ut pluggen och lägg i ca en halv fettpatron om du inte smort på länge. Känn efter med lillfingret när du är uppe i nivå med pluggen.

Många skolor när det kommer till framknutarna. jag har modifierat mina. när jag renoverade framaxeln så borrade jag dit en fettnippel på motsat sida från pluggen. så jag skruvar bort min plugg och trycker i fett igenom nippeln tills det kommer fet ur hålet för pluggen. ett tipps är att smörja lagern som sitter där när man ändå håller på. ett upptill och ett nedtill. det under tenderar att få fett medans det över ofta är torrt. ag brukar kläma i en hel tub med molybdenfett i var sida.