vibration landsväg
Är det någon som har erfarenhet av vibrationer/resonans i hela bilen med c303.Jag får det i hastigheter över 70 km-h,inte alltid men oftast.Av egna tester på vägen så har det ingen större betydelse om det är uppför eller nedför eller svänger,ingen skillnad heller på 2wd eller 4wd läge.Däcken är ju inte dom bästa förståss,men vibrationerna har uppkommit på senare tid med samma däck.Bilen rullar lätt dvs ingen broms ligger an.Det här måste fixas ,bullret som skapas är påfrestande när man ska på längre resor/träffar.
Utgår från att hjulna är avbalanserad.
Då e d så at däck faktiskt är färskvare. Gamla däck blir ofta stela och spec om dom står et tag i samma position. Vad år blev dina däck produserad? Fins normalt en tallkombination med små skrift på däcket. Däckexperter föreslår at ex.vis dubbdäck til personvagnar inte bör vara äldre enn 6 år. Beroende av körmönster osv.
Problemen känd med fiskbensdäck (Har upplevd med 285/.. - 16 Viskafors Heavy duty )Jag antar at vibrationen blir borta efter et tag. eller at vibrationen flyttar till en annan hastighet efter som dom går sig till?
Håppas du finner ut av det .Låt oss höra resultaten.
Har haft dylikt problem med vanliga bruksbilen och problemet var att inställningen av hjulvinklarna bak var aningen lite fel. Med delade bakaxlar finns alltid risken att bakhjulen ej rullar helt parallellt. Bör kollas precis liksom vad gäller framhjuls- inställningarna, (men det gör man ju inte så ofta precis). Den felaktiga inställningen gjorde att däckens klackar/sidospår hade börjat slitas till ramper av olika höjd. Drog man med handen utanpå däcket frammåt/bakåt så gled handen lätt åt ena hållet men fastnade på "rampernas" "baksida åt det andra, speciellt på det ena däcket bak. Detta slitage var ojämnt fördelat runt däcket och som värst fanns utbulningar/rampbakkanter på ca 5 - 8 mm !!! Trodde det var hjullagerfel, men hittade inga fel på dessa, så klart. Kolla dina hjul på beskrivet sätt & syna dem runt om. Tå in/ut osv felmöjligheterna är såklart fram på Valpen, då stela bakaxeln är befriad från denna risk. Annan sak att kolla är väl också sidan/länken: Wikipedia / Volvo L3314 /Technology/Constant-velocity joints/Faultfinding & diagnosis, om Rzeppa styrledens kulor/spår. Det kan bli liknande vibrationer när nåt är vajsing där också.
Det där med däckslitage kan vara nåt,för när jag köpte bilen var ett däck slitet på det sättet.Men jag bara skiftade med reserven och tänkte inte mer på det.Sen har jag ett glapp i styrningen men det är kanske normalt eller följdfel.Jag ska kolla upp framvagnen idag.Det kan vara smart för jag ska inhandla nya sulor under våren,som ska på mina 2 tum breddade fälgar.Sen ska det bli åka av
.
Hade samma problem med min 13-bil. Mina vibrationer var relativt högfrekventa - kom från kardanaxlarna. Visade sig att det var gamalt torkat fett som låg ojämt fördelat i "flexdelen". Ganska enkelt att fixa, rengöring av isärplockad kardan sen lite nytt fett.