Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 3830 ggr
Sugga
0

Växellådstrubbel

Jag har bytt huvudväxellåda på min valp och nu strular det, backen går i och 1:an och 2:an, dessutom driver det när den borde vara i friläge, där 3:an och 4:an ligger fjädrar det bara tungt utan att de går att få i. Jag har bytt locket då det var fel spak på den nya. Vad kan ha hänt?

putte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låter som att rörstiftet till 3:an & 4:ans skift gaffel gått av. Lyft på locket igen. Prova med en skruvmejsel att föra i & ur växlarna samtidigt kollar du om skiftaxlarna följer med. kolla även att fjäder & kula ligger mot skiftaxlarna. Delarna i bifogad fil 63-66.

Ryden
0

Det är synkringen som har låst sig.

Jag har haft exakt samma problem när jag bytte växellåda (se min dagbok).

Utgående axel på en M40 i valputförande håll endast på plats av fördelningslådan, när du drar av fördelningslådan kan axeln följa med ut och de små metallmojänger som sitter inuti synkringen hoppar ur sina lägen (nummer 45 på Puttes bild).

Detta gör att när du sedan sätter ihop lådorna hamnar synkringen i spänn och det är omöjligt att få i växlarna.

Man måste vara extremt försiktig när man tar isär lådorna, detta står inte i Beskrivning del II eller vad det nu heter.

Jag såg att du bodde i Alvesta, jag jobbar i Växjö så jag PMar dig mitt telnr ifall du behöver hjälp.

Sugga
0

Ny funkar den  Glad 

Det var som du skrev Ryden, medbringarna till synkningen hadde kommit på sniskan en av dem har dessutom blivit nedfräst så det blev en ny där. Kör man 3an o 4ans växling fram och tillbaka utan växelarmen är det lätt att få medbringarna att flyga iväg.

Ryden
0

Bra att det löste sig!