Terräng druva - IVECO
Dom första terrängbilarna från IVECO levererades til Afgahnistan ca en månad senn
Nogon som har hörd om -eller tittad på dom live?
http://www.mil.no/haren/start/article.jhtml?articleID=132867
HUMMER SLÄNG DIG I VÄGGEN!!!
Vilken måste ha känsla!
den hade gjort sig på uppfarten
Roadkill - Är vikten på en pansrad hummer värkligen 3500 kg.
Nytt pansartyp då??
Tjänstevikt på en TGB 1314 är ca 3300kg - Men då utan panser

Hummrar ska man äta inte köra ….
Tjänstevikten på min är 3500 kilo. Den har pansarskydd i botten kvar. (8 mm corten plåt, mer är det inte…) underkörningsskydd är oxå monterat samt ramsey winch på 100 kilo, Ac, Ctis mm. mm. Saknar dörrskydd samt de tjocka rutorna. Ska vara en av de få som är B-kortsreg… Säker bil att åka i om man bor i ett oroligt område. Den är förövrigt till salu… Det är även min lilla lätta 1314.
Här testat att både köra och äta hummer samtidigt. Krångligt til en början men släpper efter lite övning…
Och totalvikten var?
Säkert bra i öken och i gator, men efter ha titta på denna videoen så är jag inte säker på om detta är bilen för mej
Ptja, så länge man får tag på en original hummer så är dom nog helt ok utanför vägen. Men efterföljarna är bara sämre kopior av originalet, enbart tillverkade för privatmarknaden. Jämför ryska bilar med ryska arméprylar så ser man samma skillnad. Men fortfarande så slår urvalpen en hummer i dom svenska skogarna, hummern är helt enkelt för stor, medans den är klart bättre i öppnare terräng. Så välj fordon efter vad du vill göra. Vill du flasha på typ stureplan så köp en H2 eller H3. Vill du åka till och från jobbet fast det kommit lite snö fixar du en suv/stadsjeep. Vill du inte köra på vägen så är det dom gröna som gäller :)
Video av IVECO under vinterforhold
Hmm… jag har testat det mesta i 4x4 väg som finns allt från monster suggor till små sj410. Hummer H1 brukar få mycket oförtjänt kritik. (Kankse det är den där vanliga avundsjukan?)Många stod med långa näsor på muddracet på High Chaparall när en H1 spöa skiten ur alla "värstingbyggen"… Hummern var helt orginal… Finns nog med i Sep nummret av 4wheel… Vore kul att se några urvalpar och Tgb som ställer upp nästa år… Klart att 3500 kilo och 227cm i bredd hämmar, men det gäller att satsa lite oxå…
För övrigt brukar många av de gröna bilarna vara lika rena och fina som deras ägare på vägen hem från träffarna. ( Det finns undantag) Alternativt står de med näsan ner i första vattenpöl för att de är framtunga. Är ni verkligen säkra på att de/ni är så oslagbara
…
Mvh. Roadkill
Nogon tycker om mamman andra om dottera. Så e d.
Hummeren är långt från den optimala bil för Svenska lanskapet.
Den är ca 50% tyngre enn en tgb 11, Den är bred och den är kostbar.
Bredden har betydelse både i smala passager( mellan träd etc), men oxå pga microterrängen är inte som på et plan.
En av fördelarna är at den är bildat efter samma prinsip som krigsmodellarna av 3/4 Dodge. Med en kvadratisk hjulstälning. Detta sista är optimalt m t p lutningsförmåga .
Bästa bilen skulle nog vara en gammal valp "Tyg rotta" med diffspärr.
Annars övergår ju Hummeren nästan alla när det gäller rollen som " .itte magnet"
Ivecon är splinterskyddat og skall göra mera enn bara transportera.
Här är en fin video av hummer i at testa "speed" förmågan
Kul med någon som verkar ta åt sig…
Vore kul att träffas i något lerhål någon gång och testa om dina teorier håller… (Jag tänker både på bil och längd på könsorgan…) *asg*
Mvh. Roadkill
Sitter här och bläddrar i petersen´s 4wheel 2006 maj nr.Flera bilder på fastkörningar från Irak med H1.Någon väger 5 ton en annan 13000 pound och dom kallar H1:an för mud anchor där dom sitter fast ,man ser nackdelen med stor/tung bil .Bärgningsbilen blir så mycket större .
Finns ju lite olika sätt att se på terrängkörning. Antingen vill man ta sig från punkt a till b utan att i onödan riskera att köra sönder bilen i närmsta stenröse eller sänka den i något surt lerhål. Eller så vill man köra på gränserna hela tiden och wincha i surhål. Visst det är skojjigt att köra som ett svin i skogen, men inte fullt lika kul att öppna plånboken efteråt för att laga skiten.
Hmm… min är på bilderna ovan… Båda är från Häggumaträffen.
De civila har mer utrustning än de militära. 13000 pound är 5909.09 kg… Min civila körs på b-kort. 3500 kilo med winch och pansar skydd.
Har lyckats sätta den en gång, då vart det en WC som fick rycka in…
Vart lite mycket om H1… Tråden handlade om Iveco…
(Har en trevlig bild på två djur, en hummer och min gamla Sugga…)