Däckfråga
Som ganska grön i terrängkretsar så har jag några frågor angående däck.
Jag har en C303 med försvarets "orginal" däck. Dom upplever jag inte direkt som världens bästa däck, iaf inte på vintern med is och snö. Till viss del kan det ju bero på att mina däck trots bra mönster är väldigt gamla och hårda. Alltså funderar jag på att köpa en uppsättning "vinterdäck" antingen dubbade eller också odubbade som jag även kan köra med i skogen.
Börjar man sedan titta lite på dimensioner så blir det ju genast krångligare. 280/85 16 finns det inga drivor av utan man får väl trycka på något annat.
Nu till mina frågor:
* Vad kör ni andra på för däck?
* Hur stora däck funkar rent praktiskt på en C303?
Om jag räknar rätt så ger 280/85 16 en diameter på ungefär 882mm (34,7"). Alltså borde man ju utan problem kunna leta efter 35" i listorna. Men funkar det med större?
* Hur breda däck funkar rent praktiskt utan att det tar i någonstans?
Orginaldäcket är ju 280mm brett, finns det mer att göra på bredden?
Tittar jag på Simex så har dom t.ex. ett däck som heter
35x10,5-16 6RP 119L
Detta klarar 7,5" fälgvidd, är 886 mm i diameter och är 294mm brett. Funkar detta? Är det någon som vet om det är ett bra däck?
Vad finns det för billigare alternativ?
M.v.h
Christian Mohr
Borås
Hej!
Var till min lokala däckfirma och ville ha pris på Trelleborg Cross Country , eller T-153 som dom nu heter och kostar 4500kr/st ink moms.
Super Swampers TSL (SAM-53 tror jag) kostar "bara" ca 2500kr/st ink moms.
Sen måste man ju köpa 5st däck så man får korrekt radie på alla däck.
jag skulle vilja veta hur stora de största däcken kan vara som man kan montera på, dvs jag vill ha större frigång.

Är det ingen som vet hur stora däck som går att ha på en c303, utan att modifiera något.

Köp min uppsättning med exra däck.
Finns en bild på:
http://www.blocket.se/view/6645231.htm?caller=sbl_s&l=0&c=1&city=0
Dom går fint både i skog och landsväg.
Vilka däck är godkända som vinterdäck till C303?
C304 och C306 är väl C-reggade och behöver inte vinterdäck om jag uppfattat det rätt. Även veteranbilar behöver väl inte vinterdäck?

Helt rätt om veteraner inga vinterdäck krävs, samma för tung lastbil.
De flesta terräng däck jag sett är godkännda året om, M+S märkta eller som de numera skall vara märkta med: fjälltopp + snöflinga.
Visserligen tycker jag att mina blir ganska hala på vintern, de är inte precis nya (General Grabber MT) men de funkar bra vid sidan av vägen.
På Suggan åker jag på originaldäck från 50-talet och de är ingen höjdare på vintern, de blir som bakelit ;-)

Jag har sett att vissa kör på 285/75-16 däck. Går bilarna genom besiktningen med dem? Om jag räknat rätt så är de 5,4% mindre omkrets på de än orginal 280/85-16 och de får max skilja 5%

Ingen som vet om 285/75-16 däck verkligen är lagliga och går genom besiktningen?
Orginaldäcket 280/85 16 har en omkrets på
((16x25,4)+(2(280x0,85)))x3,14=2772mm
285/75 16 har en omkrets på
((16x25,4)+(2(285x0,75)))x3,14=2620mm
Skillnad mot orginal: (2772-2549)/2772=0,055 = 5,5%
295/75 16 har en omkrets på
((16x25,4)+(2(295x0,75)))x3,14=2667mm
Skillnad mot orginal: (2772-2667)/2772=0,0 = 3,8%
BF Goodrich har ett däck på 295/75 16. Skulle det kunna tänkas passa eller är däcket för brett?

Edit: magarne har räknat rätt och redigerat sitt inlägg nu.
Jag har inte hämtat min TGB11 än, blir förhoppningsvis denna vecka. Vill omgående byta till fetare däck. Gillar det feta stuket, men är lite skraj att det skall ta i överallt. Sen kanske det är helt odugigt i Terrängen, vad vet jag ?
Tänkte på Super Swamper 35x12,5. Någon som har erfarenhet ?
Hälsningar Robban
Det finns en firma som heter Arlanda Marketing som säljer en massa Super Swamper så jag mailade dom och frågade vad som kunde tänkas passa till TGB11/13
Jag frågade efter ett allrunddäck till landsväg och ett för terräng
Så här svarade de i mail
"Till landsvägskörning (passar även bra i terräng väljer ett däck av radialtyp. Radialerna är mindre spårkänsliga än diagonaldäcken. Dessutom så går dom tystare.
Vårt SSR-41R (35x10.50-16) är av radialtyp, mittenklackarna är sajpade för bättre fäste på is. "Sidebiters" på sidan hjälper till i terräng samtidigt som dom skyddar däcket.
Däcket passar fälgar i storlek 7-9"x16. Priset är 3.375.-/st, inkl. moms."
"Ett däck mest avsett för terräng är vårt Q78-16. 902 mm högt. Patenterat självrensande mönster. Både riktnings och sidstabilt. Passar fälg 6.5 - 8"x16
Detta däck är av diagonlkonstruktion och kostar 2.700.-/st inkl.moms."

bara en liten notis ang dubbar….-tung lastbil får ej ha dubbar, om det inte är en buss eller tankbil…(så var det -94 när jag tog kortet iaf)
Idag får alla tunga bussar och lastbilar ha dubbdäck under perioden 1 oktober-30 april.
Men de behöver bara ha 1,6mm mönsterdjup mot bilarnas 3mm på vinterdäck. Vid tvillingmontage räcker det med dubbdäck på antingen det yttre eller innre paret. Det andra kan vara blankslitet så länge corden inte är synlig.
Källa: Åkerihandboken 2006

Firma 11:an har 315/75 (ca 33") och de har aldrig sagt något om dem vid bes. 35:or borde inte vara några problem kan tänka mig att det får plats ännu större utan problem.
Tänk på att om din bil är äldre än 30 år finns inget krav om vinterdäck.
Sugga:
Varför skulle bilprovningen ha något emot dina 315/75?
Som flera andra har skrivit i denna tråden så är det OMKRETSEN som är det viktiga. Höjden och alltså oxå omkretsen på dina däck är ju i det närmaste EXAKT lika som orginal. I förhållande till orginal så har dina däck bara 0,4% MINDRE omkrets. Desstom är dom inte mer än 3,5cm bredare.
För övrigt är 315/75 inte ca 33" utan EXAKT 34,6" medans orginal däcken är 34,7" Skulle man sätta på 35" så blir omkretsen 0,7% större än orginal = lagliga. (6,6mm högre/större diameter)
[url=http://www.real4x4forums.com/PinzgauerBBS/viewtopic.php?t=1243]En kille i staterna på ett annat forum[/url] har satt på 38.5x11x16 TSL Boggers på sin 13-bil. Dessa däck är alltså nästan 10cm högre! Rullningsomkretsen blir hela 10,8% större och alltså är dessa olagliga i sverige.
Enligt flera av de däcknasare som jag pratat med så är C303's smala fälgar ett problem om man vill få på fetare däck. Super Swamper 35x12,5 som någon nämnde är ju 12,5" breda. Att pressa in detta i 303:ans fälgar som bara är 7,5" breda kanske inte är så lätt…
//B1n4ry

Hittade web-sida som konverterar däckdimensioner:
http://hem.passagen.se/suntool/utils/tires_sv.html
Finns Silverstone däcken att köpa i sverige, MT117?
http://www.silverstone.com.my/ty-4x4/mt117s.htm
Hittade en leverantör som verkar ha MT117 samt Maxxis däck m.m
http://www.molway.com/alldack/startdack.htm
Billigare…7200 för fyra däck inkl frakt, Maxxis Creepy crawler:
/Stig-Ove

b1n4ry:
Jo du har nog rätt (bessewisser
)
Jag har inte gjort någon större vetenskaplig utredning på det hela, mätte lite snabbt med en gammal tummstock i snöstorm och orkade inte räkna ut det hela.
De gamla däcken såg mest ut som skottkärrehjul så dessa blev otroligt större.
Bilprovningen kan ha väldigt konstiga ideer så jag är alltid överraskad när det går smärtfritt.
sugga: Messersmitt om jag får be! ;-)
Ja bilprovningen är ett ständigt lotteri! Dom kan hitta på precis vad som helst! Och man har ju inte mycket för att komma med några åsikter heller, då blir det bara värre!
När jag besiktigade min TGB11 så var det TVÅ(!) besikningsmän men det visade sig snabbt att den ene killen kört TGB11 i lumpen och den andre hade kört en "ur-valp" och dom diskuterade länge för och nackdelar mellan dessa modeller. Bägge fick provköra och dom ville titta på motorn (trots att det inte behövdes ut besikningssynpunkt sa dom). Sedan upptäckte dom att bälteslåset hö-fram inte satt fast alls (jag hade missat det) samt att en glödis i baklampan var trasig men det fixade dom åt mig! =)
Min Volvo XC70 var sbp elakare mot. Hittade fel på ett fjäderbenslager trots att det såg ut som nytt enligt mekanikerna som fick laga det efteråt…
//B1n4ry
@ Finns Silverstone däcken att köpa i sverige, MT117?
SVAR: Ja.
Kopierat ur ett inlägg i ett "avsomnat" forum:
Utöver Trelleborg finns i dagsläget endast ett däck i 280/85-16 och det är MT 117 som tillverkas av Silverstone med ett mönster som påminner om "pilade" Good Year. Detta däck säljs i Sverige av Joki Motosport i Västerås och kostar ca 1200 kr/däck. Kontakta Joki (Kent) på 021-80 52 64.
Observera att inlägget är flera år gammalt. Jag VET att prisuppgiften inte är den samma IDAG.
Är det någon som vet om det går att köra med tgb912 däcken på en 303:a?
TGB912 har ju 11x16 däck vad nu det motsvaras av i dagens däcksmått.
303:an har ju 285/85x16
någon som vet.
Kjell//
Hittade detta på nätet ser ju ut som LTGB912 däck eller?
Personen i fråga säger att detta är 11x16 michelin däck.
http://tired-iron.mounet.com/images/C304/C304.htm
På LTGB912 sitter ju däcken med låsringar på fälgen vet inte med säkerhet om det går att sätta sådan däck på en vanlig fälg typ de som sitter på TGB13 i standard.
Kjell//

38"x 11" x 16" Michelin XL står det på ett ställe där, verkar för övrigt vara på gränsen till gränsen för vad som är möjligt på en TGB-13 och 45,7 cm markfrigång mot orginal 38 cm = + 7,7 cm är inte dåligt, sådana där vill jag ha..
Det är möjligt att det går på 39" eller ännu större på en 11:a. eftersom den saknar boggi. Och att det är olagligt i % räknat, vad är då inte alla wrangler jeepar som för det mesta har minst 50% större än orginal då?
HEJ !
jag köpte PETLAS däck 9*16" funkar bra, kraftiga dock 10 lagers
för 1200 kr/st
Lars-Åke
Är det bara jag som gillar orginal däcken ;-) he he he he… blir bara så nostalgisk när jag hör det goda ljudet från däcken.

Det är bara att ta på sig tandskena, njusbälte och hörselskydd så går det nog att köra på dom.

Jag köpte däck genom min däckverkstad, dessa var silverstone mt-117. Precis som det står ovan (#23) så är det JOKI-motorsport som har dem, fast dimensionen är ändrad till 285/85-16. Samma pilmönster som gamla goodyear-däcket men bättre klackar i mönstret. Däcken kostade 1200:-/ st, men då tillkom montering och balansering, vilket är ett måste. Min tgb11 gick avsevärt mycket tystare med dessa däck och rekommenderas starkt att skaffa istället för gamla stenhårda begagnade.

Här har man forskat vidare, och kommit fram till följande.
Två olika däck till samma traktor, FBel-160 i tre olike brädder och YA-358 innom parantes.
Model:
????-160; FBel-160 (?-358; ya-358)
Tyre Size: 12.4L-16 (11.2-16)
Tyre size, mm
overall
diameter: 930 (895)
sectional
width: 327,317,297 (290)
Type: tube
Internal
pressure, kPa: 220
Tread pattern: off-road
Max Ioad per tyre kN: 10,64
Rim:
297mm W 8-16, 317mm W 10-16,
327mm W 11-16 (290mm W 8-10)
Max
speed index
A?, km/h 30
Ply rating: 8
Application
Tractors "Belarus" of the 1,4 class MTZ-82N
drive wheels, universal loaders
Mönstret skiljer sej en aning mellan YA-358 och FBel-160, men det är nog ingen större skillnad. här är några länkar till bilder
FBel-160
http://photo.uazbuka.ru/displayimage.php?album=677&pos=0
http://photo.uazbuka.ru/displayimage.php?album=676&pos=0
YA-358
http://www.monsters.4wd.ru/tech/3171/3171.shtml
Dom här däcken är 100% rena offroad däck och ska inte användas på asfalt annat än i nödfall, där dom börjar skaka rejält i farter över 40 km/h (påminner om trelleborgarna det) Man bör nog kombinera dom med ett par hårdpumpade asfaltsdäck med bra rull i, så man kan byta när man kommer fram till "tävlingen" Används av många i Laduga trophy som är en 1200 km lång tävling i svår terräng som pågår i nio dagar.
#pontus77
Läste just om ett test med dessa Silverstone MT-117 280/85-16. Offroad egenskaperna för detta sägs vara en blandning av BFGoodrich M-T och just YA-358, i lera och sluttningar mer likt YA-358. I träsk eller annan lös grund skär dom igenom lätt, men är det inte för djupt får man ändå fäste på botten och kan fortsätta. Tål mycket mer än BFGoodrich M-T och General Grabber, där dessa slets sönder blev silverstone inte ens skadade. Tar sej lätt upp ur spåriga spår…
Så det verkar ju vara en bra kompromiss..
I alla fall. Här kan man beställe både det ena
JSC VOLTYRE, Volzhskiy = ?-358; Ya-358
http://www.russian-tyres.ru/catalog_eng/?details=1&idshina=20322
Och det andra
BELSHINA = ????-160; FBel-160
http://www.russian-tyres.ru/catalog_eng/?details=1&idshina=3832
Det jag vet är att Ya-358 är lite billigare än FBel-160, men inte sämre för det, däremot svårare att få tag på..
@Pontus77
Har du några bilder på dessa hjul på din tgb?
Hur funkar de i terräng/på väg?
Är väldigt sugen på 4 nya MT117!
//donSisu

Här är en bild på min valp för ett tag sedan med Silverstone MT117. Jag har inte kört så mycket men det lilla jag kört så tycker jag att de går lugnt och förvånansvärt tyst på väg.
I djupsnön i vintras så var den inte så mycket fäste men det var nog lika för de flesta däck. Fördelen är att kedjorna passar, när dom kom på så gick det bättre.

#30 Var köpte du dem? 1200 låter som ett kalaspris. Själv har jag fått 1600 plus montering här i Nässjö för 117-sulorna. Har du slang, eller inte? vad jag förstått ska man egentligen ha slang till dem, men det går säkert utan också.
Själv överväger jag Simex Extreme Trekker, också nämnda ovan nånstans. Men där är priset ett helt annat, så jag ska köra in mina gamla hockeypuckar lite först… :) Vad jag förstår är både Silverstone och Simex varianter i "våra" storlekar MYCKET populära bland folk som sysslar med lite (eller mycket…) mer äventyrlig offroading. De som föredrar lera och mera "fräsa runt", kanske inte så lite "glänsa" också, väljer större och bredare sulor, gärna radial (vilket jag inte vet om 117 eller Trekker är).
Jag undrar vilken djungel storlekarna egentligen är. Tittar man på offroadreifen.de, vilka kanske inte har korrekta siffror rakt igenom??? så är Maxxis Creepy Crawler 37x12.5-16 angivet till 2660 mm omkrets och 280/85-16 MT-117 till 2687mm. 280/85-16 ska vara samma sak som 35x10.5-16, men lik förbannat är de större än 37-tummare. Det är inte bara 37-orna det är fel på om det nu skulle vara så, deras 35 eller om det var 36 är ännu mindre. Jag har dock fått en storlekstabell från en däckhandlare som säger att tex 35x10.5-16 är just 35" ytterdiameter, 10.5" bred slitbana och 16" fälg, så om det är nån ordning på tyskarna eller vad det kan vara…?
Erik

Annan mer negativ information om silverstone MT-117 är att dom sägs vara för smala för "trophy" körning om din bil väger mer än 2,5 ton. (4x4 antar jag att dom menar då) så dom borde passa bättre på lill-valpen eller tgb13(20)(volvo 304(306) än till tgb11 om du ska köra "trophy"
Edit: beställde två par Ya-358, men har ännu inte fått svar. Som sagt billigare men svårare att få tag på då. avaktar…
#35 Omega24v
Inte tror jag det är tyskar som jobbar på däcklagret, det är nog något annat…:-)

Jag köpte mina genom vianor, min vanliga däckverkstad. Men jag var nog lite förvirrad i tidigare inlägg, jag betalade 1600:-/st för mina däck också.
Jag kör med slang pga att man ska kunna köra däcket med lågt tryck t ex i terräng eller snö. (sa de på verkstaden iallafall)
Jag är helnöjd med däcken, bra pris och tystare gång. På besiktningen sa de att den gick otroligt tyst för att vara en gammal militärbil.
Det enda jag kan säga som nackdel är, att däckkillarna fick hålla på ett bra tag med balanseringen. Mycket vikter blev det.

Om man kör med slang och (väldigt)lågt tryck finns det risk att däcket roterar på fälgen, med punktering som följd, om man inte har däcklås.
/Erik

Ojdå! Det visste jag inte. Har inte kört nån nämnvärd terräng med däcken ännu.
Jag hade visserligen inte tänkt att köra med lägre tryck än ca 0,8 - 1,0 bar i däcken.
jag klämde på super swamper`s tsl radial 36 12.5 16 och dom går bra i skogen. gummi gubben var mindre imponerad å skylde på att dom inte skulle gå in i däck maskinen ,men fan den som ger sig . det är ju inte lagligt men va vet sbp om vad som är rätt å fel när det står 4 man å kliar sig i huvet om dom kan göra bromsa prov eller inte.
Mums mums 

vad fick du betala för dom?

#40 Är det någon!! som bryr sig i dina däck, eller något annat lika fjantigt, så förtjänar den att avlivas på plats. Nu skulle jag vilja veta eller få bekräftat angående traktormönster. När är det ett traktordäck har bäst fäste, är det när det lämnar spår av pilar eller ankfötter i färdriktningen?? helst svar så snabbt som möjligt, tackar på förhand..
Edit:#40 alltså angående laglighet….
De e fågeln. De e ju typ samma som med orginal däcken på militär bilarna. Ankan "klättrar" ur skiten samt gräver mycke. Pilen är bra när man ska backa å få lite bättre vägegenskaper. Ja vet när ja körde traktor på maskinstation så "vände" vi framdäcken så höll dom mera mil.
Måste snart ta en valg på vilka däck som skall på min. När jag köpte den för 150mil sedan var det ca 70% kvar…. nu är jag fan nere på 45% det bara trillar av gummi 
Men i motsättning till de flesta så "vill" jag ha de gamla goa orginal däcken, så då blir det att starta jakten på dessa… men jag tycker inte att Silverstones MT117 är värda sin pris, så jag får leta efter något som inte är helt nytt och hellre byta oftare.
Mvh Andreas Eriksson

#44 Tack för det svaret… Ankan klättrar upp ur skiten o gräver ner sej. Pil = Många mil…
#45 Jaha, så silverstone är inte värda sitt pris, får man fråga hur och varför du har fått den uppfattningen??
#46 Jag har inte möjlighet att plöja ner ett par tusen per däck… som jag anser försvinner lika snabbt som dom kommer på.
Men det är som sagt min upplevelse, och det kan bero på gammalt gummi, underlaget jag kör på, plus en massa faktorer.
Är det någon som köpt helt nya MT117 ? Som kan utala sig om slitaget ?
Mvh Andreas
Jagar också däck. 1200/st för Silverstone måste väl vara ett bra pris??? En fördel är väl att original slirskydden (snökedjorna) passar eller?.
Såg i helgen en 11 med 35X13,5 på originalfälgar. Funkade bra vad jag kunde se o även vad föraren Danne sa.För min del lutar det åt originaldimension med tanke på kedjorna.
Carl

Jag köpte mina Silverstone av Joki för två år sedan och då var priset 1600 kr/st. Ring och kolla vad han ska ha för däcken nu för tiden.
/Calle

#47 Ja däcken slits väldigt fort. möjligen att mina räcker en till sommar, dom var nästan nya(slitage mässigt) i början av denna, goodyear fram och trelleborg bak, och bägge tycks försvinna lika snabbt. Lufttrycket är rätt, det har jag kollat.. Det verkar vara väldigt svårt att hitta 35"-36" asfalltsdäck som skulle kunna passa, om inte omöjligt, mindre går att hitta, men man vill ju inte övervarva motorn i 70 km/h, däremot terrängdäck och blandat asfallt/terrängdäck finns det gott om, men dom slits för fort för min smak. Kanske kan man lämna in trelleborgarna/goodyear på regummering och regummera på ett asfalltsmönster??

#50 Det var ju en tanke, regummering. Kollar du det?
Hur mycket har du kört med ny-sulorna i sommar då?
Erik, Nässjö

#51 Jo det har väll blivit en hel del, eftersom jag har enbart kört tgb och inget annat, exakt är svårt att säga för trippmätaren och km mätaren är kass, men en hel del bara för skojs skull utöver "normalkörningen" så över 1000 mil borde det ha blivit kanske.. 2ggr har jag bytt motorolja på den tiden.. Regummering är bara nått jag har hört talas om och möjligen sett på tv, så jag vet inte riktigt om man kan lämna in "sina däck" eller om det funkar på nått annat sätt. Men ska försöka söka efter det och se om jag kommer fram till något alternativ..
Edit: Här hittade jag euromaster som verkar finnas i hela Sverige,
Det verkar finnas hur mycket som helst om regummering, så om någon har nåt annat alternativ(billigare,bättre) så skriv in det, här…
Hallon frågade "
däckdimension
Hej. Jag är nybilven 11-bils ägare och har även en fråga. Däcken på mitt nyförvärv behöver bytas. Har kollat de lokala däckhandlarna och ett par på internet, men jag hittar inte någon som kan tillhandahålla 280/85-16. den dimensionen i tum översatt blir: 11,2/34-16 eller har jag fel?. Sidorna på nätet änger oftast däcken i tum. Vilka dimensioner i tum använder ni er av på 11-bilnens orginalfälgar? Tipsa gärna om något bra däck som går bra på både väg och i lite oerfaren terrängkörning."
Håppas Hallon TESSiER och Lunden ursckäktar att jag ber om detta.
Nogon kan ju känna detta som en övergrepp, men åsikte är god, jag hade inte tittat på denna för och tyckte här var mycet för flera.