Avmontering fördelningslåda
Jag har en valp där backväxeln har gått sönder, det är en m40 låda som sitter på en volvo b20 i valpen, men jag får inte av fördelningslådan så att jag kommer åt växellådan,hur plockar jag lättast av den?
Jag har lossat kardanerna och skruvat bort alla skruvar och hastighetsmätarwiren men kan bara flytta fördelningslådan ca en centimeter bakåt inga spakar tar i karossen och i övrigt är det gott om plats,är det så man gör? eller måste jag plocka av växellådan och fördelningslådan tillsammans? växellådan sitter skruvad i kopplingskåpan som borde kunna sitta kvar eller måste jag ta loss även kopplingskåpan för att få loss växellåda/fördelningslåda om dom måste tas bort tillsammans? Tackar på förhand.
Har du manualer/ värkstadshandbok ?
Om inte gå til sidan ,meld dig inn och du kan lasta dom ned
Annars fråga på forumet där, många av dom kan mycket om valpen. Håppas detta är til hjälp.
Nej, du behöver inte ta bort kopplingskåpan. Räcker att släppa dom fyra bultarna. Jag skulle nog lyfta ner hela paketet och separera växellådorna när dom ligger på marken. Det blir enklast om du tar bort tvärbalken som ligger under fördelningslådan.
Har du pallat upp under bakkant på motorn? Den hänger på två kuddar fram och i växellådan. Så tar du bort växellådan så tippar den.
// Stefan