Många Valp Frågor
Tjena.
De här frågorna har säkert besvarats tidigare, men jag orkar inte hitta alla svaren, så här kommer de igen:
Jag har planer på att köpa en Volvo Valp, en VOLVO L 3315 från 1967. Pris: 22.000:-
Frågorna lyder: Drar den mycket soppa, det är ju en stor bil, men den har ju inte så stor motor. Vad kostar det att försäkra en sådan bil, finns ju veteranförsäkring, men då får man ju knappt göra något med bilen. Är det svårt att hitta reservdelar till den? Vad ska man kolla efter (typ rost, glapp, lyssna efter) när man ska köpa en Valp. Hur många får man sitta i en Valp? Vad kostar nya däck till bilen?
Fler frågor kommer säkert..
Tack så länge!
Börjar bakifrån.
Däck, typ 1500:- st nya beg från 200:- (iofs ganska slut då)
Du ska kolla efter samma saker som på en vanlig bil. Rost i alla hörn och kanter. Om det är en hardtop så brukar dom vara duktigt rostiga bakom trälisten. Kolla även under överkanten på flaket. Ramen längst bak brukar kunna rosta rätt duktigt den med. Kolla så att inte axlarna är glapp. Vrid på kardanaxeln så känner du det. Bilen ska inte låta illa, fördelningsväxellådan låter ganska mycket jämfört med en vanlig bil (rakskurna drev som backväxeln på vanliga bilar) Men det låter inte illa.
Finns massor att kolla på om man vill, någon annan som fyller på listan?
Det mesta finns som reservdelar, vissa saker är ganska dyra, bla allt som har med axlarna att göra.
Försäkringen kostar typ 1000:- per helår. Går säkert att få billigare. Ring runt och fråga.
Mycket soppa är en definitionsfråga. Min drog typ 1,2. Jag tycker att det är rimligt med tanke på dom stora hjulen, alla axlar och skit som ska dras runt.
// Stefan
Samma som TESSiER sejer +
titta noga om där fins nylackade partier, nyss rengorda områden och andra fixade etc.
Snitt på bruk vid körning på skogsbilvägar och litt i terräng mätad över to (vinter och sommar) år ca 15000km - 1,6 l . mindst på vinterväg
Bara i terräng på knapt en tank ca 2,8l
Försäkring ==> fråga flera bolag. Tänk på vad du vill ha Ansvar, brann, tyjuveri etc. och hur mycket du skall köra.

Hur många som får plats i bilen står i registreringsbeviset. Det kan skilja lite mellan olika modeller, i min 3314HT får det plats 5 personer bak.
Jag skulle aldrig köpt min valp om jag visste hur dålig den var. Jag har bytit i stort sett hela golvet i karossen och alla infästningspunkter mot ramen. Dessutom ny vindruta, taket fram mot vindrutan, hardtopens alla kanter och taklucka. Ramens bakre del byttes också.
Tag med dig ficklampa och en liten hammare och "känn efter" när du tittar på bilen. De brukar rosta mer ju längre bak man kommer.

Kolla även ramen baktill.. knacka försiktigt. det ska låta stumt å fint.. annars titta på en annan eller pruta så du har råd att köpa svets

Tack för alla bra svar.
Har varit och kollat läget på bilen nu, och det blev inget köp, inte den här gången i alla fall.