Köpa TGB11/13 på auktion
Vad bör man tänka på när man åker på auktion och köper en TGB11 eller 13? Främst 13 jag är sugen på.
Ni som har köpt eller vet hur det går till berätta gärna hur man går till väga med betalning, frakt hem osv. Det är ju auktion i Karlstad i vår som jag vill åka till och kanske få med mig en valp hem ifrån.
Något som är extra viktigt att titta/kontrollera på bilarna innan köp?
Brukar de lämna någon garanti att bilarna går att starta och köra hem?
Några bra saker/verktyg att ta med för att få hem bilen?
Får man lagligen köra hem bilen från auktionen?
Vad brukar man få ge för en 11 och 13 bil?
Är det fler auktioner än i Karlstad i vår/sommar?
Hallå!
Jag köpte min TGB11 i Norrköping i Okt-04 och har både före och efter det köpt massor med andra saker på auktioner och även assisterat flera andra som köpt bilar. Här kommer en kort förklaring.
Har du företag kan du få kredit om du ansöker till auktionsfirman FÖRE auktionen. Kolla på webben! Annars är det kontant betalning.
OBS!!! ALLA PRISER är PLUS 25% MOMS!!!
Om du får kredit så skall du hämta en kreditbricka på kontoret när du kommer till auktionen. Det är skyltat. Legitimation + aktuellt registreringsbevis(?) behövs då. Håll sedan hårt i brickan. Det som köps på den får DU betala!
Bilarna visas från tidigt på morgonen på auktionsdagen. Var där TIDIGT. Nycklar brukar sitta i bilen. Man kan provstarta men inte provköra. Min uppfattning är att ca 60-70% startar, resten gör det inte. På vissa auktioner står det "motor saknas" eller "bromsar kass" skrivet med krita eller spritpenna rakt på bilen / rutan.
Det kan givetvis vara enkla fel som ingen bensin eller inget batteri oxå! (Min 11 hade soppatrosk och urladdat batteri)
Ta en auktionskatalog, Klättra runt mellan bilarna (det är trångt!), skriv upp utropsnummret och ditt omdömme. Typ "Rostig men startar" eller "Ingen rost, verkar helt ok" Om någon annan startar bilen så behöver du ju inte testa själv, det är bra att inte verka FÖR intresserad och "Grön".
Kolla efter följande:
under efter läckage
insidan framhjulen efter läckage från damasken.
Rost?
Fint avgassystem (= servad nyligen).
Skumma igenom sista sidorna i fordonsboken.
Skit i mätarställning, den stämmer sällan ändå. Se
på skicket i stort.
Utroparen brukar stå på flaket på en pickup som kör runt mellan fordonen i utropsnummerordning. Det är TRÅNGT! Gå före "folksamlingen" och ställ dig i närheten av den första bil du är intresserad av. Återigen, verka inte FÖR intresserad. Om du vill köpa och prisbilden från tidigare objekt verkar ok, så när utroparen kommer åkande, träng dig fram så nära honom du kan så missar han dig inte. Titta på hur andra gör och bjud sedan! Det är smart att höja lite mer än minimum (100:-). Dra till med 1000:- över så du har en chans! Det där är mycker teorier, psykologi och hokus-pokus i det där men det viktigaste är att våga! =)
Som sagt, moms tillkommer!
Har man en kreditbricka så vifta med den när du bjuder, då ser utroparen dig lättare och antagligen verkar man seriösare med bricka än utan för det känns mycket lättare att vinna ett rop med bricka än utan.
Vinner du nu ett objekt så visa kreditbrickan tydligt om du har en sådan. Lyssna på utroparen så att han inte missar dig. Han säger säkert "Såld till nummer 147 för 22.500:-" Sedan så står du kvar och väntar på en kille i lustig mössa som kommer och vill ha betalt. Betala och få ett kvitto. (Har du bricka så får du bara kvittot).
Om nycklarna nu sitter kvar i bilen så ta med dig dom. Det är nu "din" bil och det är nu det kan bli strul med oärliga människor. På sista tiden har dom börjat ta bort nyvklarna en stund innan auktionen börjar för att förhindra "stöld". Har varit utsatt för att någon som INTE fick ett objekt har snott nycklarna bara för att jävlas!!!
Gå med ditt kvitto till ekonomikontoret. Där får du betala och fylla i ägarbytespappret. Du får nycklarna om dom inte satt i bilen och du kan teckna en tillfällig trafikförsäkring så du får köra hem bilen. Den är oftast förbesiktigad och får köras i två dagar men får sedan körförbud tills den är besiktigad.
Det finns INGEN GARANTI när man köper på auktion. Allt säljs i "befintligt skick". Så efter att papprena är påskrivna är du "on your own"…
Ta med:
Bensin i dunk.
Startkablar och/eller jumpstart (24V)!
Enklare verktyg så du kan tjuvkoppla, byta däck, batteri och liknande.
Lite olja och glykol kan oxå bara att ha mned sig så du slipper köra "torr" till macken!
Pengar så du kan åka till macken och köpa det som behövs!
Glöm inte hörselskydd om du skall köra långt hem! ;-)
Tänk på att du måste ha C kort för att få köra hem en 13/20 Bil från auktionen!!! Har sett att polisen står utanför staden och plockar auktionskunder…
Man kan få ha gods kvar på stället i någon vecka. Det brukar stå i programbladet och på webben. Men då är det på "egen risk"…
Det finns oxå företag som kan transportera hem dina fynd men dom bör du kontakta före aktionen och stämma av hur det går till och vad det kostar.
Sådär, det var en väldigt koncentrerad information. Hoppas det är till någon hjälp.
//B1N4RY
Precis vad jag var ute efter.
Jag var på auktionen i Norrköping våren 2005. Men jag kommer inte ihåg vad 11 bilarna gick för då. Var mest runt och kollade läget. Men nu är jag riktigt sugen på att köpa bil.
C-kort har jag
vilket datum är auktionen på, undrar efter som jag är på jakt efter delar eller reservdelsbil, fins det nogon mail adress att kolla på undrar hasse
Intressant…..
Men en fråga kvarstår. Vad brukar en 11:a kosta ?
Vid auktionen i Kristinehamn i höstas (2005) gick elvorna för 28.000-39.000 om jag hörde allt rätt.
13 bilarna kostade mellan 19.000 och 25.000 och 20 bilarna 15.000 - 23.000 och sen tillkomm så klart momsen.
Det går såklart att pröjsa med bank/kreditkort på auktionen så man kan lämna den jättetjocka plånboken hemma.
Ska man åka en längre bit så kan det vara värt att ha med sig en fettspruta för att ge bilen en rundsmörjning så att knutar etc håller ihop hela vägen och en slangklammeskruvmejsel är inte heller så dumt. Var ganska många som hade problem vid första bensinmacken pga spruckna och torkade slangar….
#1: Bra! Den här tråden ska jag bokmärka.
Vänliga hälsningar
Niklas
tack för informationen
Något som är extra viktigt att titta/kontrollera på bilarna innan köp? Brukar de lämna någon garanti att bilarna går att starta och köra hem? Några bra saker/verktyg att ta med för att få hem bilen? Får man lagligen köra hem bilen från auktionen? Vad brukar man få ge för en 11 och 13 bil? Är det fler auktioner än i Karlstad i vår/sommar?
1. Att ingen snott nycklarna.
2. Nej - ingen garanti. Garanterat INTE.
3. En kompis med en bra bil och dragstång är inte helt fel.
4. Lagliogt och lagligt? Polisen sade vid förfrågan: Vid denhär typen av evenemang brukar vi försöka vara mycket smidiga. Klok snut!!!!
5. Mellan 15 och 30 lappar. + moms
6. Ja - åtminstone i Kalix.
Ekar det här inne? ;-)
Angående punkt 4 ovan…
Det beror ju helt på den enskilda polismannen. Och åker man 50mil så tror jag ju inte att polisen skulle släppa en oskattad bil bara för att det varit auktion nånstans långt bort. Inte heller skulle dom släppa en C bil med B förare eller något liknande.
Visserligen händer det ju inte så mycket om man åker fast för t.ex. olovlig körning men det är ju lite synd att köra olagligt OM man är vållande i en olycka. Så varför inte ta den trafikförsäkring som finns och följa de enkla rutiner som gör att man kan köra hem lagligt!?
Alla vi på detta (och andra) forum som skall på auktionen i Karlstad kan väl förresten passa på att ta en fika den dagen!?
//B1n4ry
Du har så rätt. Därför var det väldigt få patruller längs E4-an samma eftermiddag auktionen avslutades. Och "risken" för att åka fast ökar ju förstås när man kommer några polisdistrikt längre bort. Men det finns ju ingen anledning att köra olagligt - annat än om tvingande skäl föreligger. Och det gör det ibland. Och då är det skönt att veta att även polismyndigheterna kan ha förståelse.
Hej
Pelle
vet nån vad en sån för bes fösäkring kostar kul att veta
Några hundralappar. Gäller 2 veckor.
Försäkring kan normalt tecknas på auktionsplatsen - dom är inte dumma i huvudet när det gäller att få ut snabba pengar av kunderna. Auktionsförrättarna har auktoritet att sälja försäkringar.
Endast min erfarenhet - jag kan ha fel.
Måste ju bli billgare ringa sitt försäkring ombud försäkra när man kör där ifrån. eller?
Jo - antagligen. Men det finns många som inte är så förtänksamma.

Kvibergs, tror jag det var, skall ha en auktion i Kalix 2006-05-20 om jag minns rätt…bl.a 48st TGB11A, dvs inga alu-zink