Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettmaterial-delar
Läst 3127 ggr
jockum
2006-02-13 15:28
0

Bromsar

Jag håller för tillfället på att renovera mina bromsar på min Valp årsmodell -63, de jag letar efter är bromscylindrar till alla fyra hjulen alt. rep.satser till dem.

Är en färsking här på forumet, men vet nån olika firmor som tillhanda håller dessa delar men även andra delar till valpen så skulle det underlätta.

Är även inresserad av att veta vilka delar som passar från andra Volvo-bilar tex. Amazonen.

jockum
2006-02-13 15:31
0

Skulle bara tilläga det att alla svar och frågor är välkomna!!!

//jocke

putte
2006-02-13 16:57
0

Angående hjulcylindrar. Ibland så kan man få tag i packningar hos någon lokal bromsreparatör. Själv köper ja mycke delar hos ALTYCO 08/7079045. Du kan ju även prova i Göteborg hos Terängaxel. Glad

jockum
2006-02-13 21:40
0

Tackar, låter som jag ska prova Terrängaxel då jag ganska ofta har vägen förbi Göteborg. 

//jocke

jockum
2006-02-14 10:48
0

Skulle man inte kunna ta packningarna från en cylinder, från en annan bil med samma invändiga diameter på bromscylindern, typ amazon eller någon annan bil?

Eller är det speciellla delar tilll varje bil?, som ska tåla ett visst tryck m.m

//jocke

person
2006-02-14 13:57
0

273020-8 Reparationssats, hjulcylinder, främre

273019-0 Reparationssats, hjulcylinder, bakre.

På Volvo.

Berätta om dom hade på lager!

putte
2006-02-15 17:43
0

Angående nämda repsatser hos Volvo.

Klart att de va nummerändrat samt utgått.

Bra att hänvisa om ett reservdelsnummer om man har de. Men tror ändå att man bör kolla upp fakta innan om detaljen finns kvar på hänvisad plats.

Om ja inte är fel ute så har jag förmej att ny cylinder hos altyco kostar ca 500kr. Lösa packningar brukar man få tag i för ca 30kr st. Bara att montera isär och läsa måttet på packningen.

Lycka tillGlad

person
2006-02-15 18:56
0

@Men tror ändå att man bör kolla upp fakta innan om detaljen finns kvar på hänvisad plats.

Jo - varför inte? Det vore ju bra också att den som berättar det lilla han vet (även om reservdelskatalogen råkar vara föråldrad) går direkt och köper delen, betalar den och skickar den.

Men kanske det INTE HELLER är bra??? SkrikandesLedsen

Slå till bromsarna!

jockum
2006-02-15 21:36
0

var inne på volvo o frågade idag….för att göra det extra krångligt för han som stod vid disken frågade jag om han hade lite delar till en L 3314 A, han bara kollade på mig och frågade vad det var för något….men delarna hade de tyvärr inte,

dock ser själva packningen ut att vara i ganska bra skick, det jag oroar mig för mest är dock skyddsgummit, eller vad det heter, som sitter i ändarna av cylindern, det är inte fräschast i stan….

putte
2006-02-15 22:34
0

Ringde Volvo lastvagnar idag i Falköping. Där sa dom att delarna nummerändrat. Sen utgått. Pris? Vilken Volvo butik kontaktade du? Fanns de flera repsatser? Synd att Volvo inte kan ha en riksteckande uppdaterad databas? Men som jag uppfattat så är ju Volvo rätt stora. Jo reservdelskatalogen är ju som sagt va utav papper på den tiden. Men reservdels lagret är ju typ i datorn? Mycke snällt att du skickat delarna lill en valp ägare i nöd. God gärning. Glad

jockum
2006-02-15 23:36
0

jag var inne på Volvo i Borås ocg frågade efter delar, men han bakom disken visste inte någonting gällande den frågan och bad mig kontakta Volvo lastvagnar, detta han jag inte göra pga tidsbrist….men repsatser har ju bland annat http://karlstorp.com/index.php

jag frågade kanske främst på Volvo för att slippa vänta på grejjorna, men detta har nu löst sig i alla fall.

//jocke

person
2006-02-16 06:06
0

Har köpt repsatser på Volvo lastvagnar. Är inte lillvalpen en sådan? Vart borde man ha vänt sig?

SAAB-s flygplansdivision?

Ge fan i  att gnöla om ni måste göra och tänka litet själva - det är bara bristande träning - kanske….

DEFENDER
2006-02-16 13:50
0

RING ROGER I NÄSSJÖ. Han har allt till volvo valpar  tgb11mm nytt som beg tele:0380-552337 ELLER 0703089337 LYCKA TILL

DEFENDER
2006-02-16 13:55
0

trängaxel är i tailand kommer hem i mitten av mars men jag tror han har kille som är i butiken som hjälper honom

putte
2006-02-16 23:15
0

Åter till min fråga. Vilken ort va du å köpte delarna på samt pris? Finns de flera repsatser kvar? Men du kanske ska va lite tydligare med dina svar om man frågar. Som du förmodan läste så ringde jag VOLVO LASTVAGNAR i Falköping.

För på Ford så hade dom ingen aning om delar till Volvo?

Kanske dags för dej att uppdatera din pressentation.Glad

jockum
2006-02-17 01:22
0

som sagt, jag var inne på Volvo i Borås för att slippa vänta på delarna. Detta löste sig dock i alla fall då en bekant till farsan hade delar som passade…. men delar finns hos de ovannämnda firmorna

//jocke

person
2006-02-17 18:26
0

Putte - jag ringde Volvo Malaysia - dom skickade per postförslott. Oskyldig

Vad skall du med pressentation till - brevbomber???

putte
2006-02-17 19:06
0

De finns nog mera folk här än jag som är intreserad av att veta vart man får tag i saker. Men de kanske bara är löst snack från din sida att du kan "fixa" delar.

"Brevbomber" Lustigt.. De hör nog mera till god ton att man talar om vem man är. Om man ska visa sej duktig.

Så åter till min fråga. Vad kostar repsatserna? Samt går de köpa flera? Vilken ort?

Annars tack för dina ideer och lösningar.Cool

PS: Vad för 4x4 fordon har du.

person
2006-02-18 13:00
0

I fråga om god ton saknar isåfall över 50% av forummedlemmarna sådan. Jag bläddrade i memberlistan och hittade en liten stump som jag kopierade - den passar kanske bra på mig.

"Var med i gamla forumet. Saknar en del medlemmar därifrån i det nya. Men de kanske kommer."

Sådär - nu blev tonen bättre.

Jag har tillgång till en del Valpar - ägandeförhållandena är inte sådär rysligt fast reglerade - vi har dom mera som hobby. Just nu tror jag att en lillvalp står på mitt namn - är inte helt säker. Duger det?

Klart att folk är intresserade av att få reda på saker. Jag brukar ringa mina kontakter och det hjälper en hel del. ETT bra sätt är att ringa min speciella kontakt på Volvo Lastvagnar - han söker i datorn och ser om delen finns i Sverige. Om den finns, brukar det ordna sig. Jag har också kontakter med Volvodelförsäljare och intressenter i andra länder - bl.a. Norge - inget dåligt tips.

Lycka till allihop - speciellt duktig är jag nog inte….

putte
2006-02-18 18:19
0

Så nu vet vi lite mer. Finns de inget namn på den orten du bor?

Frågan igen. Vad kostar repsatsen? Finns den i Sverige? Lr vill du inte delameddej av dina källor?

person
2006-02-18 19:32
0

Jo - de orter jag bor på har namn. Jag är mantalsskriven i en svensk kommun men vistas inte där speciellt mycket. Jag rör mig obehindrat över EU-gränser: tre länder samma vecka är inte speciellt ovanligt. Jag betalar hyra för tre fasta bostäder i olika ändar av mitt "revir" - att bo hos bekanta på de andra ställena brukar ordna sig om lopphotellen är fullbokade.

Ärligt talat så minns jag inte i vilken Volvobutik i Sverige jag löste ut den repsats som dom hade grävt fram. Jag vill minnas att den kostade kring 130:- (SEK var det nog kanske - har inte kvar kvittot)

Och varför den här frågesporten skall fortsätta för att jag uppgav Volvos reservdelsnummer som har ändrats sedan min papperskatalog gavs ut har jag fortfarande svårt att fatta.

Man kanske skulle sluta ge tips om reservdelsnummer? Eller ange källan?