Vinsch ~ Hur kommunisera rätt ?
Vid vinschning är så stora kräfter i sväng at dom kann göra oreparable skador på både menniskor och material om något går fel. God kommunikation sig imellan är en viktig säkerhetsåtgärd. Andvänd tekn och signal så man blir förstått
Annars så sejer ju videon vad som kan hända om man misuppfattar eller inte vill uppfatta
http://youtube.com/watch?v=UQ6xsSw6c88&mode=related&search=
NB! GIF filen i #3 er den viktigaste
I Försvarsmakten finns det handsignaler man ska använda när man leder ett annat fordon, dvs, visar föraren hur man ska svänga, backa, osv.. Jag tycker att alla skulle lära sig detta, och använda civilt också.. Jag hatar när folk ska visa mig hur jag ska svänga o så ute i det civila mörkret, för de står o fäktar o gestikulerar o inte fan förstår man vad de vill att man ska göra.. :)
Du är inte ensam om att mena det Pizza_DUDE. Det är presis varför jag tar upp teman. Problemen är att det kanske fins för många tekn. Exempelvis har man i svenska armeen minst 15 signal bara för kolonnekörning.
I US army har man 9 standardiserade tekn som anvends vid vinsching.
Dom jag har lagt ut i filen i första innlegg är hemtad från warn winch skriftor
En sak är tekn, en annan sak är at hjälparen är plasserad så föraren ser honnom. titta på videon och lär hur man inte gör.
Så e d så at dom flesta blir mera upptaget av vad som händer enn at dirigera.
Vid vinsching är det stor risk för olyckor, varför man verkligen måsta vara vaken när man holder på
Baserad på tekn som användas i NATO länderna har jag stält sammen dom tekn som jag menar man kommer långt med om man förstår och kann använda detta lille urval
Här är ex vis inte med
- bom hev sänk
- bom inn ut
- skjär up ner
- etc. etc.
Om någon har synpunkter på mina val så skrik upp om urvalet evt nogot du saknar - vill ha bort.
Kom i håg: det viktigaste är at man förstår vad någon vill kommunisere med et tekn. Standardtekn gör detta enklare och risiki reduserast.

Med alldeles färskt förarbevis så har jag det mesta kvar i huvudet och har fått se hur effektiv körning med ledare kan vara bara båda "pratar samma språk" och föraren litar till 100% på den som leder.
Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter så snart jag hinner och får igång min scanner. Om någon vill läsa om de svenska tecknen så finns de i SoldR Motor Körning 1999 sid 52-53. (bild kommer) Fast 15 tecken bara för kolonnkörning? många används vid andra lägen också.
Vilken behörghet skaffade du dig då? :)

http://www.brfpyramiden.se/lgh119/tecken1.jpg
http://www.brfpyramiden.se/lgh119/tecken2.jpg
http://www.brfpyramiden.se/lgh119/vinschtecken.jpg
aktiverade din länkar *L* gör ett blanksteg efter du kopierat in en länk så blir den aktiv.

Precis de sidorna jag syftade på.
Jag tog förarbevis för tgb11/13/20 enda nackdelen med utbildningen var att nu har man ett stort behov av en 20-bil att åka i skogen med för det var så himla skoj.
Så med andra ord tog du förarbevis på Tptgb? :)
Detta är mycket intressant och viktigt. Det understryker vad jag skivit i #1 .
Jag har inte boken som #4 visar till och ei hellre sett bilderna som #6 och #7 drar fram
Men titta Noga på Nato tekn och Svenska tekn för samma sak.
Då ser ni at dom är olika. Och detta kan föra till olyckor. värst är kanske tekn för att stanna. Ei hellre kan jag inte se bort från at några av nato tekn är ändrat dom sista år
Nato har armen rätt upp, Sverige rätt ut åt höger ( gir en riktning?)
Detta understryker att dom som skal jobba tilsamans måste MÅSTE göra avtal innan dom börjar på plats. I internationella förband vil jag tro at dom svenska tekn måste vika, och jag tror at Sverige som Natoland måste akseptera geldande STANAGS i Nato. Hittentils har man nog inte hunnit innarbetat detta. Lr kanske är boken för gamal på denna punkt.
Jag är inte så upptagen av kollonkörning, men bärgning med små kjt. Och då specielt undvika olyckor. Kommunikation mellan dom som är på plats måste avtalas. Och då väljer man där och da.

Det där tecknet "starta motorerna" använde vi som tecken på att det låg 6 burkar pilsner i hållarna för rökgranaterna som stridvagnen 102 hade som närskydd!!
@11
Strv 102? En jäkla bensinslukare.. :)
@10
Du har rätt i att det är mycket mer logiskt att man håller upp handen med handflatan mot fordonet om man vill att den ska stanna. Förmodligen görs detta av automatik redan överallt där folk vinschar, även om det står något annat i boken..

Bensinslukare!! Tror den klarade sig på 25 pannor/mil, fast fanns det blandad körning??
25 l/mil? Det låter extremt lite.. En Strv121/122 drar väl något i den storleken på sin dieselmotor.. Jag har hört siffror uppåt 100 l/mil för centurion (ej 104). Jag har t.o.m. sett en drivmedelskärra som man kopplade baktill vagnen för att utöka räckvidden.. :)

Jo, du har så rätt..
Den drog 50 liter på landsväg och mycket mera i terräng.
(bränslekärran rymde faktiskt 900 liter, och var nog större än ordinarie tanken)
Soft att tanka den på macken. Skulle betala på pump 2. Ok, det blir 10566:-

" tar ni kort"???
" öhhh. kolla oljan oxå"
En av mina kompisar kör Patria i lumpen just nu, i samband med översyn på kronans grejor så tankade dom ofta på den lokala macken. Efter den första "tömningsincidenten" så tvingades dom gå in och fråga hur MYCKET dom fick tanka innan dom började… Det var visst alltid stora femsiffriga belopp på vanligt kontokort med kod!
Tackar så mycke för positiv respons.
Det är tydligen at skal man vinsche, och man är flera om det så måste nog tekn och annan kommunikation avtalas där och då. Uppmärksamma vad man holler på med är oxå mycket viktigt.
Dett är en säkerhetsåtgär.
Annars för dom som är intresserad av väderet så fins det på denna länk möjlighet at få en mycket bra prognos för det stället du måst önska.