Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1632 ggr
TESSiER
0

Glapp i axel.

Hur mycket glapp anses vara "normalt" när man vrider medbringaren fram och tillbaka? (gäller 903)

danneape
0

Ett par varv e väll normalt? Skrattande

Nej skämt åsido menar du axiellt eller radiellt?

//Danne

putte
0

Ca 1/4 -1/2 varv innan det vrider hjulen fram.Mycke saker som kan glappa i fram . Därav det stora spelet. Bak ca 1/4 varv. Så brukar jag bedemmö axlarna.

preusvarg
0

Hmm… jag tycker det låter mycket.. mer åt 1/4 varv än 1/2 varvet. fast med lite känsla så kan man avgöra var glappet sitter. och e det i pinjongen då e det inte bra alls. eller har jag missförstått var vi är och vrider??

TESSiER
0

Mjo, flera varv innan gummit rör på sig :) Att pinjongen inte får röra på sig varken radiellt eller axiellt har jag koll på. Men hur mycket får det glappa mellan kronhjul och pinjong?

VALP3314
0

Jag böt nyligen bak axel på min och det var ett glap på 1/4 dels varv på den gamla medan på den jag satt på nu svarade det på en gång när jag vred inget glapp alls, och på framaxeln så när jag har båda hjulen på backen så går det inte att vrida axeln, den är stum, vet ej om det är normalt men ju mindre glapp detsto bättre grejer tycker jag man kan resonera, ioförsej så funkade min bakaxel men med ett vist ljud när man körde på landsväg.

Öppna inspektions luckorna på axlarna så ser du ju hur det beter sej och kondition på kronhjul och pinjong

putte
0

Mellan pinjongen å kronhjul ca 5* tycker jag är lagom när jag skruvar ihop axlarna. Det måste ju få plats lite olja mellan kuggarna.

TESSiER
0

Tänkte att jag skulle kika in i luckan på diffen bak, men det visade sig att det var nästan omöjligt för tanken sitter ivägen. Minns inte att det var så på min förra valp. Finns det olika varianter eller är denna ombyggd på något sätt?

putte
0

Det är mycke trångt vid klumpen i bak. Men det går bra att se in om man pallar upp bilen med pallbockar mot tex ramen. Å låter axeln fjädra ut.

TESSiER
0

Hmm, kanske var så jag gjorde för 6 år sedan :)

preusvarg
0

Jag har kollat verkstadshandboken efter uppgifter. men hittar inget på hur många grader man kan tillåtas vrida pinjongdrevet . det finns ju en hel del andra mått å så. men då talar vi om att riva axeln för att kunna mäta i så fall.

TESSiER
0

Det enda jag hittar är att kuggflankspelet skall vara mellan 0,1-0,2 dvs knappt kännbart. Vet inte hur många grader det motsvarar, men det blir inte mycket. Går att räkna på det om man har diametern på kronhjulet.