dolly
kan de va någon risk för skada på valpen att transpotera den på en dolly om man sätter den på tvåhjuls drift
Det borde inte skada transmissionen, men om du ska dra den mer än något mil så demontera kardanstången på bakaxeln, det tar ju inte många minuter…
Månne det skulle vara bättre att sätta bakhjulen på dollyvagnen - det blir ju mindre som dras runt då - eller hur blir det? Men man måste väl då sätta spännband på ratten?
Vet inte -
en som aldrig frågat förr.
Tänkte att få de lite bekvämare att dra den efter v70 jag vet att man är rätt så mör efter en dag i skogen i borås De låter klokt att plocka bort karden från bakaxeln de ska göra pjotr…
Har inte farbröderna i dom där blå bilarna åsikter om så pass tungt lass efter en V70? Eller har du någon sorts specialkörkort??? Eller gäller andra regler (släpvagnsregler) när man drar på en dolly?
Jag försöker inte vara ironisk utan är väldigt nyfiken på svaret då det skulle kunna lösa en del problem för mig också.
Bra fråga limpan 4all.Om jag inte mins felfår jag dra 1600 på BE-kort .jag vet bara när ett hjul är uppe i luften så är deinte som bogsering och fordonet behöver inte va bes rätta mig om jag har fel de va jag har hört
OK. Då tog jag och läste på lite…
Med dolly efter personbil och obromsat släp (dvs dollyn och bilen) så är maximalt tillåten hastighet 30km/h. Vad gäller viktgränserna så blir det lite luddigt. Men samma regler som för övriga långsamtgående fordon torde gälla. Dvs Obromsat så får "släpet" väga maximalt som dragfordonet om det inte kan bevisas att bromsförmågan uppgår till ????.
Med BE kort så får du dra så mycket som bilens reghandlingar har godkänt draganordningen för dolly eller inte. Jag har svårt att tro att Din Valp+dolly ligger inom tillåtet viktområde.
Om du däremot köper ett för ändamålet anpassat fordon (läs bärgningsbil) så gäller 80km/h. Här finns möjligen ett litet kryphål men de flesta sådana kräver väl ett C eller ett CE kort för att få framföra pga vikten.
Samanfattningsvis så tror jag inte att detta är en lagligen framkomlig väg att få upp transporthastigheten, samt så skulle din V70 få jobba mycket hårt så det är inte säkert att det skulle löna sig heller.
Men det var en intresant ide.
Med dolly så krävs de att bilen är laglig typ bes mm. Som att köra bilen på vägen men att du drar den i stället. Om jag inte har läst på helt fel så får man dra den dubbla vikten mot dragfordonet. Om dragfordonet har broms på 2 lr mer axlar. Så är de med en traktor har jag för mej. Men i stället för dolly kanske en tobar. Skickar me en bild. Vid bogsering så lägger man fördelningslådan i friläge de räcker.
Hmmm….Visa mig vilket lagrum som tillåter användandet av Towbar i Sverige på allmän väg, tack….
En Dollyvagn användes förr att transportera skadade/skrotade/avreggade bilar med, men fan vet om det är lagligt idag att ens transportera fullt lagliga/besiktade bilar på dolly om man inte har en bärgningsinrättad bil att dra med, som är REGGAD som bärgare…oavsett vikter.
En dollyvagn är inte ett lagligt efterfordon längre,efter vår anpassning till EU reglementet såvitt jag kan se…..
Så jag har förståt så gäller samma regler för dolly som tex oreggad båtkärra, redskapsvagn. Alltså något som inte används dagligen. Utan vid enstaka ggr. Har pratat med polisen om towbar. Dom vet inte hur dom ska tolka de. Mer än att du bogserar.
Ska forska mer i detta.
Kul här kommer ny information fram mest hela tiden. Myndigheter och dess regler är en hel djungel full med tvetydigheter.
Kan nog mycket väl stämma med dubbla vikten med flera bromsade axlar på dragfordonet. Mitt minne baseras på vad jag läste om traktorsläp i höstas (och där har jag bara en bromsad axel (på traktorn altså)).
Men dolly finns med under tillåtna kombinationer på en nu aktuell av Vägverket utfärdad hastighetstablå, se vid 30 kombinationerna.
http://www.vv.se/filer/publikationer/Hastighetstabl.pdf
Är det inte TOW-bar som är helt otillåten här? Antagligen så får bara militären använda sådana. Det blir ju ett dubbelledat släp utan egna bromsar att det blir jobbigt att backa med är ju en sak men inbromsning kan nog bli rätt läskigt det också…
Satt å läste lite om fordonslagar. Mycke luddiga regler. Ska läsa igenom allt å försöka sammanfatta vad de står om vad som är fordon mm. Ska bli en redogörelse när jag är klar med bearbetningen. Men som jag ser de (nu) så är dolly lagligt än.