Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 3095 ggr
pekkapere
0

Motorbytte i valp

Heisann. Vet noen om det er greit og bytte inn en B 21 + M-45 kasse i Valpen? Eller hvor man kan få tak i en eventuell adapter til Valp fordelingskasse?

Mvh pekkapere

preusvarg
0

kolla med det här företaget dom kanske kan hjälpa dig

http://www.klracing.se/?subpage=kategori&kategori=30

putte
0

Problemet med M45 an är att den inte är kompatibel med fördelningslådan till Valpen. Drevet som sitter på utgående axel passar inte på splinesena på M45.

Jag gjorde som så här när jag monterade B230 i min Valp. Gjorde en adapter mellan sprängkopan å växellådan så motorn hamnar i sin rätta vinkel. Tror det skiljer sej 15* mellan B20 å dom andra "röda" motorerna. Fick ju givetvis förlänga ingående axeln till växellådan med lika mycket som adepterplattan bygger.

Obs har pratat med min granne (klracing) förut om denna lösning på Valparna. Men han har inga plattor som man är hjälpt av. Sorry… Men vill man ha en PG låda lr BMW getrag i Valpen . Ja då har han delarna.Skrattande

pekkapere
0

Aha…. Så det letteste er og beholde orginalkassa fra Valpen og modifisere sprengkåpa til skråstillt motor.

Da blir det løsningen.Et dumt spørsmål kanskje: det er M-40 kassa som sitter orginalt montert?

Takker så mye for hjelp!!

putte
0

Japp de är M40 låda. En tidig modell av den. För dom senare kan man inte använda sej av. Tex 140. Skiljer sej på utgående splines. Ska kolla om jag kan ta en bild på dom delarna som jag gjorde å lägga in dom här. Det kan nog ta en liten tid. Men dom kommer.

pekkapere
0

Akkurat ja…. Syns ikke de ligna hverandre, sjekka nemlig opp med en 140. Er meget takknemlig for svar og tilbakemelding. Det letteste blir vel og kjøpe et komplett pakke med begge gearkassene tenker jeg, det er vel ikke det vanskligste og få tak på.

pekkapere
0

Forlenget du den utgående akselen selv forresten? Eller satte du det bort? Har endel erfaring mht sveis og metall, men lurer allikevel på hvor lurt det er og gjøre slikt selv….

putte
0

Bad en kamrat svarva till en hylsa som passade med lite presspassning på INGÅENDE AXEL (mot motorn). Monterar den innanför kopplingen på vevaxeln. För den han gjorde gick inte igenom lamellen. Växel lådan på 140 är likadan på utseendet men det skiljer sej på splinesen för medbringaren till kardanen. Så man kan inte montera på Valpens drev.

preusvarg
0

Varför inte behålla M40 lådan? och montera motorn stående? modda oljetråget och pickuppen till oljepumpen. Jag kan inte se några andra direkta problem med att ha motorn stående.. är det nån annan som är av annan åsikt?

putte
0

Det går utmärkt att montera motor stående om man bygger om insuget för att köra med förgasare. Samtidigt som man får modifiera hjulhuset för att kunna få plats med förgasare å någon typ av lutrenare. När man monterar B21-230 motor i Valpen å ska köra med förgasare så blir det knapt 15cm kvar för att få plats med förgasare mm.När motorn står som den är byggd för. Men vill man montera den stående så använder man sej av oljepump å tråget från B20.

preusvarg
0

varför skulle man vilja ha förgasare när sprut är så mycket bättre????

putte
0

Jo du preusvarg  jag åker med B23 GLT -80. Filad å planad topp (svanhalstopp) med -84 ans spridare. Lite större än orginal. Enligt dom som kör VOC så är det ca 150-160hk i min spis. Har portat upp ett förgasarinsuget så mycke det går. Gjorde åt på 2st innan det blev bra. Monterade en 90* böj där förgasaren normalt sitte. På röret skruvade jag dit ett spjällhus från Saab 900 t. Allt detta arbete för att slippa kapa ur i bilen för orginalinsuget till B23E. Monterade mängdmätaren på batteriets plats. För att få insprutningen fungera i skogen så blev det att bygga en chats tank med en förpump vid orginaltanken å en huvudpump före motorn. Ja varför inte insprutning? Det planeras för fullt för insprut i 13 bilen nu.

preusvarg
0

Jasså vad ska du andvända för grejer där?

Jag fortsätter nog med min B20 som den är med orginalförgasare. sen får man se om det blir B23an med KJtronic eller Cry.318 motorn med trotelboddy sprut som ligger å skräpar.. fast jag har lite V8 fobi.. tycker inte om trasiga drivaxlar *L* Har kört med V8 förut så visst det är ett fantastiskt vrid och ljud men näää.. de e bättre att reta V8 folket med att köra på samma ställer för mindre än halva pengen *L*

pekkapere
0

Det blir ikke V8 for min del. Litt i meste laget for mitt bruk. Må si tusen takk for alle svar, men Putte; Er det ingen problemer med og "rettstille" en B-21, 23 annet enn oljetråget. Må man ikke justere innsuget til rett vinkel, eller er jeg på bærtur nå?

Og lage plass til forgasser ser ikke jeg på som et problem så foretrekker dette fremfor innsprut (foreløpig……)

Liket
0

alutoppen på nyare rödblockar är gjord för att luta. där är små gropar som gör att oljan stannar kvar i toppen och smörjer när man sedan startar. rakställer man motorn kommer oljan rinna ur dessa. Man kan modda toppen om man är händig eller köra som det blir. har ingen egen erfarenhet av detta men på tex tpc har detta diskuterats då endel vill rakställa för att få plats emd större turbo och grenrör.

mvh Jonas

preusvarg
0

Det är ju ett terängfordon man får väl parkera snett då när man e klar så ligger oljan kvar *L*

aajj
0

Det finn en sprängkåpa som passar med B21 och M40 lådan,

den finns i alla Volvo 240 -75 med B21 och M40 lådan

putte
0

Jo ja vet att de finns. Men hur många tror/vet du som det tillverkats? Å finns kvar idag?

aajj
0

Jag har en!

putte
0

grattis