Militärauktion i Norrköping
STOR AUKTION PÅ FÖRSVARSMATERIAL I NORRKÖPING
LÖRDAGEN DEN 28 APRIL KL. 09.00
Plats: Knivberga Gård i Norrköping
Visning: Auktionsdagen från kl. 07.00
Stor auktion på försvarsmaterial i Norrköping. Mängder med maskiner och inventarier som tidigare tillhört Försvarsmakten från FMV:s stora utförsäljning 2006:13.
Auktionslistor Fins här. Titta på bifogad pdf.fil
225st Terrängbilar:
10st TGB 111 4x4,
15st TGB 111 4x4 6-pass. med alu-zink kaross,
35 st TGB 13 6x6,
19st TGB 211 6x6,
7st TGB 221 6x6,
90st TGB 311 (ca 20st med lastflak och ca 8st med kran),
1 st TGB 411,
5st TGB 131 radiolänkbilar,
19st TGB 131 stabsterrängbilar,
22st TGB 131 6x6 sjuktransportsbilar (varav 6st med sjuktransporthytt 5-bårar samt 2st med alu/zinkkaross),
TGB 131 6x6 ambulansbil alu-zinkkaross med 5-bårar,
TGB signalkontrollbil, m.fl.
3st Lastterrängbilar: Volvo L48645,
2st Drivmedelsterrängbilar: Scania SB111A, Scania SB111S,
3st Tankbilar: Volvo N10 6x2 -86,
Ca 35st Jeepar: Suzuki Vitra 3D -92, Ca 30st Jeepar J20 (klargöringsbil),
2 st Bussar: Scania B86 45-pass. -81, MB 309D 19-pass., (båda förberedda för juktrsp,
3st Ambulansbandvagnar: Bolinder Munktell,
2st Bandvagnstransportvagnar: Briab S2P-20-72 -83 maxlast 13980kg,
3st Stridsvagnstransportpåhängvagnar: för dragbil maxlast 70540kg,
Evenemang trailer: Irsta -88 skåp med utskjutbara sidor inrett för scen & utställningsändamål,
Övriga kärror/vagnar: Ca 14st Koktraktorkärror med kokspis & lågtryckspanna, Ca 20st
Maskintransportsläp boggi höj- & sänkbara, Ca 25st Verkstadskärror, Reparationskärror, 2st Trucktransportkärror maxlast 3500kg/5460kg, 3st Vattenverkskärror, 3st Kombinationstransportkärror, Telereparationskärra, Stabskärra, Motoraggregatskärra, 2st Hundtransportkärror, Tvättvagn,

90st TGB30 …. hade gärna varit på plats och bjudit…nää KÖPT en 30-bil med kran!!!
Jaa du sos
På början av året annonserades TGB 30 till prisar 60- 80 000,
Avtagende till i förre veckan när jag såg att Kviberg i Göteborg ssläpper dom för 35 000. När nu 90 stk kommer på auktion kommer nog inte prisarna vara högare. ????
Och då får man mycket bil för pengarna. Marknaden begränsas ytligare vid att den inte går att köra på B-kort.
Detta fordon skulle ju vara perfekt för dina områdenat åka i

Jag har följt det hela med intresse, precis fått körkortstillståndet för C-kort så nu är det på gång. Jag siktar nog på att hitta en TGB30/40 med storkran eftersom användningsområdet då blir vettigare, bygga om till tipp m.m kräver hydraulpump och att börja eftermontera är nog inte så enkelt eller billigt
Har fått veta att man vill puplisera katalog kartor etc som du kan få till mailat ca medio april om du frågar på
Auktionskatalogen som är lagt ut
http://www.millesvik.com/filer/auktionskatalog070428.pdf
http://www.tovek.se/scripts/webtoolshop/netsales/Utrop.pdf
Totalt 925 utrop
Då var det bokat en heldag i norrköping. Tänkte att jag skulle komma hem med något roligt för typ 25000:-
Några roliga förslag på vad man gör med ett 13bil utan något på? Bygga en röd liten bastu med vita knutar?
Några fler som ska dit?

andvänd den i skogen!!!! barnsligt rolig bil att köra med i skogen *LLL* jag skulle köpa en direkt om jag hade pengar att lägga på fler leksaker. och om jag hade tillsånd från regeringen där hemma att samla på mera grejer. *L*
Millesvik sålde 13 bilar till kr 28000 + moms före auktionen. Och dåkunne du komma och välja.
Det sejer nogot om vad dom antar av prisläget. Å andra sidan det är många utrop, men relativt få bilar
- tgb 11 ( 25 stk),
- flera tgb 13 (ca 66 stk)
- många tgb 30 (ca 95stk).
jag tror att tgb 11 bilarna kan bli rätt dyra, 13 bilarna lite billigare pga det krävs c-kort och är många .
Jag har svårt för att se at nogon tgb 11 går under kr 40.000. Då är den i sämre skick om nog köparar
Et klipp kan du få på tgb 30 bilarna, då det är otrolig många till salu, men oxå här krävs mera enn B lisens för at köra DVS liten marknad. I perioden sänkte millesvik prisarna på tgb 30 från ca 80' ner mot 40' utan att sälja vesentlig med bilar, så disse är nog svårsold.
Om man tittar på Blocket så kan det se ut som om någon säljer sina bilar billigt kanske för at positonera sig till auktionen
Om man tittar på den preliminäre listan så syns det som om det i perioden jan- april är såld endast tgb-13 bilar (10-15 stk?)
Min tips
- TGB 30 billiga
- TGB 13 dyrare
- TGB 11 Svin dyra
Auktionarius konstruktion av auktionen syns bildast på detta. Dom dyraste bilarna säljs först. Med det så lyfter man den mentala spärren och uppfatningen om vad som är billigt. Kanske kan detta gi et lyft i pris på tgb 30-orna.

Jag har lekt med tanken att slänga av flaket från en 30-bil, bygga viktlåda och regga den som traktor. Tyvärr ser inte min situation ut sådan att jag kan förvara en 30 över huvud taget, men för de som vill greja lite och kan tänka sig att köra bilen lite långsammare och inte behöver lastförmågan, så löser det ju ett körkortsproblem.
Kanske det är rätt tid att klippa til NU då Omega24V.
Det är inte länge senn jag så TGB 30 till salu vid Kvibergs i Göteborg-- Pris 35000 + moms. Och med din idee så kann du kanske få delta på treffar med - om du får den ner under 3500kg och 4x4 ??? Eller??
LB'n är härlig egentlig. Såväl ljud som förmåga att gå fram
En hör att man kör doning
Har lite svårt att bestämma mig för om jag skall åka imorgon… Slits mellan tanken "det är ju så barnsligt" och "vad fräckt det vore"
Vad tror ni om prisläget på 11 och 13-bilarna? Vad får ett medelmåttigt 13-chassie kosta? En 11 utan aluzink?
Har hört att man skall kolla noga på drivaxeldamasker och rost. Kan ju vara bra att kolla att den startar med… Något annat? (Förutom kontrollboken då…)
Barnsligt? Nu förstår jag inte. ;) Tyvärr så tror jag att det kommer bli "dyrt". Slutar väl med att man kommer hem med en TGB30 och blir tvungen att förändra trädgården och sätta sig på trafikskolan igen, hehe.
titta Evt fortsettning på #10 och #13
Jag var i kontakt med Millesvik i jan och kunne då få köpa en 11 eller en 13 tgb till kr 28000 + moms.
För inte länge senn indikerade Toveks en pris från 22000 och uppåt. på en tgb 11 och 13. Dom har erfarenhet, men dom tjenar pengar på at många bjuder, så det är viktigt at dom får så många som möjligt till auktionerna. På auktionen vet dom at det sker nogot i huvudet till folk och trycker lätt på knapparna. Jag tror at dom sejer ett lägre nivå enn vad dom egentlig förventar.
Om bugivningenen i starten blir svag så kan det hända at dom släpper et par bilar snabbt til lågt pris för at få upp speeden. Om tgb 11 utropas under kr 30' i starten så hiv snabbt inn et bud om du har tänkt att köpa.
Kolla speciellt utrop 76 till 80, här vill auktionarius söka styra köpar massan, och det skulla vara intressant om nogon noterade prisarna och la det inn här senn. Troligen vil dom slå snabbt om så på lågt pris.
På blocket fins
- tgb 11-or från 29',
- tgb 20 från 22'
- tgb 13** från 30'
Skick på bilarna i Norrköping är svårt att seja något om men antar att dom är relativt bra.
Dom flesta i köparmassan antas ha b-lisenskort och är tillåtet att köra tgb 11-or varför mängden av käpare vill vara ineresserad av tgb 11, men detta är oxå biltypen det är mindst av. Så jag tror at man kan få se mycket höga bud på dessa.
TGB 13 vill många ha, men då krävs c-kort och dom flesta av köparna antas inte ha detta, Det måste därför antas at det är färre potentielle köpara ill tgb 13. Detta kombinerad med att det är mera enn dubbelt så många tgb13 bilar till salu skulle i sej tillseja att prisarna blir lägre.
Om prisarna blir höga på 11-orna så vill detta innverka (ref : förankringseffekten i psyologien)på budgivningen på 13bilarna Jag blir inte förvånad om utveklingen i auktionen under 13 bilarna vill bli så att dom första bilarna får ett högt pris för därefter se at bud sjunker, när hälften är såld för så at öka mot slutet.
Utgår man från miltall så är detta mycket lågt för dom flesta bilarna, och det är en indikation på at bilarna är i mycket gått skick. Så man får mycket bil för pengarna. ===> prisarna blir höga.
Får man inn utenländska uppköpare så stiger prisarna ytligare.
Om du vill köpa -- förbereda dig på att måste betala --ta med godt om money
Väderprognos till lördag
http://www.aftonbladet.se/vader/js/index.html?keyId=211
Det blir en fin dag på auktionen.
Skulle gärna ha varit där men det blir för långt att åka dit tyvärr. Och hem igen med en bil till.
Fin dag = dålig auktion. Många besökare och höga priser….

Det var likadant i Karlstad,,,
Folk bjöd som galna på kina cycklar,,,
tror de gick dyrare än de var i butik eller i allafall lika,, då utan garantier antar jag eftersom det var auktion,
//Danne
Då var man hemma igen då efter en dag i Norrköping…… nån mer som var där och gjorde nåt fynd, själv kom jag hem tomhänt.
Måste säga att jag blev förvånad över priserna TGB 30 som gick för 22000 - 35000 rena fyndet :), även 11 bilarna mellan 18 - 25000 aluzink, hörde också att det såldes 13 bilar utan skåp för 10000 :-.
Jag blev oxå tomhänt
TGB 30 fynd? en Lastbil som bara lastar 4 ton för ca30tkr (ink moms) Priset är ok men inte mer än så (över det =ocker pris)
Bra priser:
tgb 13 för 11tkr +moms (både utan skåp och med ambulans skåp)
Scania bussen för 18tkr måste ju ha varit ett klipp
Dåliga priser:
4st däck för 5tkr + moms
Tgb 30
VW pickupp och skåp

Nu vet jag iallafall hur en auktion går till och hur jag gör nästa gång..om det blir nån mer gång..(tack Klas för samtalet men jag blev tyvärr tomhänt.) Mina objekt som jag valt ut hade fler än jag valt ut oxå…Jag skrev ett högsta pris på varje fordon av intresse och då blev det ingen träff.. En helt fantastisk 13-bil ramren med flång nya detaljer överallt där jag la 17000 och den gick för 18000..
Jag ska prova en annan taktik nästa gång men å andra sidan så slapp jag en del bekymmer på de fordon som inte föll mig i smaken.. PV-robot bil som vägrade rulla alla hjul, 13-chassie för 10 000 men med mycket tveksam vx-låda, backen gick inte i alls och den växeln är ju rätt värdefull i terrängen..En hel del dåligt gummi på de flesta bilarna (11-13)…lite fönster som fattades och smått och gott..
Överlag var det mycket bra priser på fordon, kringutrustningen gick delvis pinsamt högt upp, nya små pinnsvetsar för 2500 som rimligtvis kostar 1500 i handeln tex..Men som svar till #20: En NY lastbil (tgb 30) med flak och kran och framkomlighet som en bergsget för under 30 000 där utvecklingspotentialen endast begränsas av fantasin..Hallåå, det är fan inte dyrt!! Hade jag haft C-kort skulle jag köpt 5 st..
Hursomhelst, en lärdom rikare blev iallafall jag i bara farten då allt gick fruktansvärt snabb under buden, Tvekar man så är man borta! Stå vid budbilen och håll hårt i plånboken, så kanske det blir träff nästa gång.
Väl mött, förhoppningsvis i skogen, fortsätter skruva på c202:orna ett tag till uppenbarligen (se jorgensjaktbilar.blogg.se)
Ja det gick väldigt snabbt på auktionen.
Jag hade tittat ut ett par ramrena 13 bilar med hyffsad ram och kaross. Tyvärr kom jag lite sent så när jag som bäst tittade skick kom Toveks personal och klippte bort startnyckeln som satt fast med buntband i bilen för att man skulle kunna provstarta. Så mina fortsatta besiktningar fick bli rent okulär.
Eller tyvärr kanske jag inte skall säga, då hade jag inte köpt den 13 bil jag gjorde. Den såg "bra" ut. Relativt. En del rost men inget genomrostat. Efter vinnande bud och registrering av bilen på mig fick jag nyckeln och kunde för första gången vrida på tändningen och trycka start - inget! Ingenting hände då jag vred på nyckeln. Batterierna så nya ut men visade sig senare vara helt urladdade men gick att ladda upp. Jag insåg snart att om bilen skulle därifrån var det inte för egen maskin. Jag ringde bärare.
Väl framme hittades efter mycken felsökning att det avstörda tändsystemet gav svag gnista. Efter lite justering och torkande av stift var det bättre men fortfarande ingen tändning i närheten. Bränslet i tanken och förgasarna visade sig innehålla ca 50% vatten så det gick inte att köra bil på. Ut med det och i med ny samt en del sprit och blyersättning. Men fortfarande inget. Vid insuget finns två spjäll efter förgasarna som efter några års förvaring utomhus(?) och 13-bilens dåliga skydd av motorn mot väder och vind hade de spjällen helt enkelt fastnat i stängt läge så motorn sög inte i sig bränsleblandningen. Efter att det var åtgärdat och en halv burk startgas rakt in i båda öppna förgasarna startade till sist motorn!!!!!! Och gick väldigt fint måste jag säga också.
För övrigt var det tomt på reläer i säkringsboxen och en del gummislangar sjunger på sista med en del torrsprickor, lite lampor trasiga, ytlig(?!) rost men annars helt ok funktionellt.
Jag är nöjd.
Var det slut på reläer i din med :)) Vilket nummer var det på din? Jag hade 132.
Motorn satt duktigt fast så mig fick dom dra runt på gräsmattan efter en tgb30 för att rensa lite. Sen gick den, dåligt. Hade jag bara haft en lite större mejsel så hade jag kört den därifrån, brytaren öppnade för lite…. *suck* Nu går den som en klocka.
Nåja, jag släpade den fan med en saab 900 typ 2,5 mil varav en mil på kuperad grusväg. Du kan ge dig på att saabjäveln fick slita ont den resan.