Utrensning av valpar
Vad tycker ni om att de tar bort mer och mer valpar ur försvaret och ersätts av galten?
Jag tycker det är förjävligt!
Kan de inte utveckla en ny generation av valpen tro?
Skriv vad ni tycker..
Alla valpar är borta redan 
Att utveckla en ny generation av TGB11-13 och TGB30-40 skulle kosta mer än det smakar. Dvs lättare att köpa en färdig lösning. Tror inte att volvo är så sugna på att hålla på med det.
VALPARNA är borta sedan många år. Från försvaret.
Bara för att katten föder sina ungar i stallet. Så kallar man dom inte för föl?
En Valp ÄR en Valp.
En 202 ÄR en 202
En 11xx ÄR en 11xx
En 13xx ÄR en 13xx
mm
För skillnaden på fordonen är stora nog så att det är NOGA med att prata om rätt fordon om alla ska förstå. Vill int vara tillrättavisande utan bara upplysande. Klart att många kallar sina 11bilar för "valp" men det är ju inte rätt. Möjligtvis för "storvalp" går ju bra. För då har man ju talat om vilken storlek det är på bilen.
Mvh/valpägande 13 bils åkare.
Hovudtesen från schengen är mycket tydlig:
ALT SKAL LÔNA SIG. Även vård av gamla gubbar .
Försvarsmakterna i Norden är betydligt mindre nu enn under kalla kriget. ==> til att marknadenför att sälja stort nog volum inte är här. Kostnaderna med att ta fram et nytt fordon blir derför för stora.
Man för min del motornisse55 är det ingen tvekan om at hittentils är det inte uppvisad många bilar som är bätre anpassad terräng och klimat som fins i Sverige. Ja jag skulle våga seje att en valp med diffspärr är hacket vassare enn en tgb 11

Jag tillhör dem som anser att nedrustningen av Försvarsmakten är ansvarslös. Men samtidigt är frågan om organisationen verkligen är anpassad för 2000-talet. Och fordonsparken, hur står den sig? Någon har gjort bedömningen att den måste moderniseras.
Valpen är minsann ingen dålig bil. Jag har inte själv ägt nån, bara kört LITE LITE GRANN och inget i terräng. Men jag har sett valpar som kört efter där jag kört och det är inget som säger att sex hjul med diffspärrar tar sig fram bättre än fyra hjul med diffbroms på två av dem. Valpen är en smidig liten lastbil. "De som vet" säger att Valpen slår elvan på fingrarna så länge inte elvan låser diffarna. Och det säger en del.
Men Svorsken du har fel. Valpen har diffbroms, inte spärr och bara på bakaxeln. Du kanske bara råkade skriva fel, men så är det i alla fall. *petimeter-erik was here* 
Men om man utrustar en valp med difflås så.. 
Jag var kanske lite trött när jag skrev midt i natten så det blev lite uklart
Men du har rätt, den har inte diffspärr men jag tänkte en moderniserad utgåva med diffspärr skulle ha bätre terräng förmåga enn 11 an i.
Valpen i dag med diffboms är mycket bra i terrängen, men lite fattas.
Jag tror vi menar precis samma om denna tema.
Samma sak är med motornisse55. Det kan ju hända att han i begreppen valp inkluderar tgb 11 men blir tolkad som om han bara menar "valpen". Jag tror ju at han har fått med sej at storvalparna både har kommit och gått i försvarsmakten.

Portaler är ju alltid portaler…precis som diffspärrar alltid är diffspärrar, finns ju en del ombyggen där valpen fått portaler från tgb11… så nog går det väl… om man sedan kunde göra smalare portaler så skulle man ju kunna smyga runt bland stora täta tallskogar………. i och för sig så börjar ju Sverige mer och mer bestå av kalhyggen….

För att göra ett inlägg i debatten Valp vs. TGB 11 så är det sant det som står ovanför. En valp med diffspärr skulle smiska en 11 i de flesta fall. Jag tror egentligen inte det har så mycket att göra med bredd utan det att valpens samtliga hjul är allt som oftast i backen samtidigt medans 11an beter sig mer stelopererat och lyfter mer än gärna på ett hjul så fort det blir lite ojämt. Utan diffspärr på 11an så får den på nöten av en valp så gott som överallt.
MVH
Chrille

Så sant så sant… portalerna gör ju att man slipper fastna på den där stubben/stenen som man ju borde klara… nåja med portaler så siktar man väl på än jävligare ställe och fastnar än värre… man höjer bara ribban ett snäpp och river den sedan lik förbannat

exakt jag håller med sos…. samma med större å bättre däck…
jag kan meddela att jag tidigare åkte spiraler och V8 och jag tyckte att man kom längre ut i skiten och fick jobba hårdare för att komma loss vilket resulterade i trasiga drivaxlar å andra problem. så jag tycker att jag har roligare nu när jag har 202an. fast det inte ser ut som en c202 så är ju det i alla fall en c202 under den nya karossen.

Ursäkta att jag var otydlig, jag menar förtås storvalpen. 11,13,20 mm.
motornisse55 >> Nu är det ju så att Galten (RG32M) är ämnad enbart för utlandsuppdrag. Så för att försvara svensk mark är den inte aktuell att ersätta några andra fordon. Tanken med Galten är att svensk trupp på utlandsuppdrag skall kunna färdas splitterskyddat på fredsuppdrag, utan att behöva åka Sisu (PATGB-203A) på 22 ton. Den inger i och för sig respekt, men uppfattas nog lätt som fientligt fordon. Det andra alternativet, MB Geländewagen (PTGB-5) är ju inte så lockande då den saknar splitterskydd….
http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=199
// Klas

En för övrigt helt suveränt skriven rapport, Klas! Förtjänar återigen beröm för återgivning av upplevelse och intryck för sånt som vi andra inte har möjlighet att få i verkligheten!