Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 2162 ggr
kjetil
0

Försäkring 13bil

Hej alla 13 bilsägare, och ni andra som kanske vet ändå.

Har pratat med några försäkringsbolag, via webb förfrågan, om att försäkra min 13bil men ingen vill verka ta i denna försäkring.

Var har ni era bilar försäkrade, kom i håg att det gäller 13bil reggad som tung lastbil.

Det måste ju finnas något bolag som kan ta denna försäkring antar jag alla 13bilar som rullar kan ju inte vara omtypade till lätt lastbil eller?????

Kjell//

Niklas
0

Ni kanske skulle kunna gå ihop alla som har dessa bilar här och ställa en gemensam fråga till försäkringsbolagen. Om ni säger att ni är något hundratal som är samlade här kanske de blir intresserade.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

helge
0

Jag har min 13 bil försäkrad hos Länsförsäkringar bergslgen,

o dom har aldrig sagt att de inte skulle gå. en kompis har oxå

en hos LF.

Helge

B1n4ry
0

Kan det vara så att ni pratar om olika saker?

HELFÖRSÄKRING kan nog vara vissa bolag som nekar på en gammal och/eller "konstig" bil som en 13-bil.

Däremot HALV borde ju gå att få. Och TRAFIK tror jag inte ens att dom får neka om dom har försäkringar för andra bilar i samma klass. 

VETERAN är oxå en möjlighet men då måste ju bilen vara i väldigt fint skick.

Min tanke är att den riksförening som jag och några till planerar skall bevaka just frågor liknande denna! =)

//B1n4ry

kjetil
0

Har just varit i kontakt med LF och dom skulle nog kunna tänka sig att försäkra den.

Run 3700 för halvförsäkring och runt 2600 för trafik.

Kan ju säga att det gäller stockholms området så det är ju dyrort som gäller

Ska leta vidare så får jag se om det kanske kan få ett bättre pris.

Veteran kräver att bilen har brandsläckare

och att den parkeras i garage med max åtta bilar i mm.

det kulle vara en perfekt sak för en förening att se till att få en vettig försäkring för våra bilar.

Kjell//

kjetil
0

Glöm vad jag sa i mitt tidigare svar.

Har nyss talat med LF igen och de kan endast erbjuda en trafik försäkring för och håll i er ordentligt nu 8000 per helår…………………….. det är sinnessjukt.

kjell//

kjetil
0

Vad får ni betala och är era bilar tunga lastbilar?????

Kjell/

kjetil
0

JIPPIIIIIIIII.

Har just pratat med en mycket vänlig dam på Trygg-Hansa.

Får betala 1095 för halvförsäkring helår.

Detta är dock en veteranförsäkring max 500 mil körning……….

Det är lite skillnad det mot LF.s sinnesjuka förslag.

En glad Kjell//

person
0

#4 @Veteran kräver att bilen har brandsläckare

Det ligger en aning på sidan om debatten men jag kan inte förstå att det skulle finnas någon VolvoValpägare av något slag som använder eller uppbevarar sin bil UTAN en fungerande brandsläckare.

Jag rekommenderar även huvudströmbrytare (som används) för att undvika onödigt trassel trots att det inte är original på alla modeller. I vetaranbilistkretsar påverkas inte omdömen av fordonen om man installerat bälten, brandsläckare och huvudströmbrytare som är fullständigt atypiska för fordonen.

kjetil
0

@Det ligger en aning på sidan om debatten men jag kan inte förstå att det skulle finnas någon VolvoValpägare av något slag som använder eller uppbevarar sin bil UTAN en fungerande brandsläckare

Det har jag inte påstått heller jag bara citerar bestämelser som finn i samband med veteranförsäkringar.

Nu verkar det som om det skulle vara skillnad mellan olika bolag när det gäller veteranförsäkringar och vad som krävs .

Sen är det ju inte några problem angående huvudströmbrytare då min bil är en tgb13 som ju har detta monterat i orginal samma gäller för övrigt alla 11,13 och 20 bilar.

Kjell//

B1n4ry
0

> Sen är det ju inte några problem angående huvudströmbrytare
> då min bil är en tgb13 som ju har detta monterat i orginal
> samma gäller för övrigt alla 11,13 och 20 bilar.

FEL! Alla 11,13 och 20 bilar har INTE huvudbrytare.
Denna har eftermonterats, antagligen i samband med karossbytet.
Även vissa bilar som inte är karossbytta har brytare MEN jag har oxå sett en del 11-bilar som saknar brytare trots att dom är karossbytta!!!

//B1n4ry

putte
0

Angåend försäkring hos Trygg Hansa. Har själv min GMC 6x6 (tung lastbil) halv försäkrad där utan några krav av brandsläckare, huvudbrytare, max mil mm. Till en kostnad av 600kr/år. Dom skulle ha 1200kr för helförsäkring. Billigaste när jag kollade för ett år sedan. Men de kanske beror en hel del att man bor i en mindre stad som jag gör.

person
0

Det känns som om vi talar om två olika slags "veteranförsäkringar". Dels någon slags "hemsnickrad" försäkring som olika bolag kan bevilja med egna och olika regler och dels den som man kan teckna om man är medlem i en förening under riksorganisationens tak. I det senare fallet skall bilen besiktas av en "tjänsteman" som representerar både föreningen och ett stort försäkringsbolag.

Den senare försäkringen är mycket omfattande, förmånlig(=skitbillig) och krävande. Jag har EN bil helförsäkrad på det sättet: försäkringen täcker i stort sätt ALLA skador men kräver mycken omsorg om bilen för att vara motiverad. Bl.a. får bilen inte köras i s.k. nyttoanvändning, t.ex. med last.

Inget bra alternativ för den som vill ha sin veteranbil till annat än som glidare - uppvisningsbil.

kjetil
0

#10.

Visst jag kan ha fel men alla 11,13,0ch 20 bilar jag tittat i har denna brytare så även den jag körde på ett repmöte för mer än 25 år sedan. Min 13 bil har inte bytt kaross och den har som sagt denna facilitet och även en spak bredvid växelspaken som fjärmanörerar brytaren vilket jag inte sett på någon annan bil.

Hur som helst så är det nog som "person" säger i #12 att det nog finns två olika veteran försäkringar den "riktiga" är det massor med regler runt precis som "person" säger.

Har inte fått klart alla detaljer runt min försäkring ännu får väl anledning att återkomma.

Kjell//

Pizza_DUDE
0

Försvarsmakten har monterat i huvudströmbrytarna efterhand, de senaste åren.. När jag gjorde lumpen 98/99 såg jag inte en enda bil som hade det, och när hemvärnet här i malmö blev tilldelade sina fordon för några år sen, hade de inte brytarna.. Men nu, efter ombyggnaden, har de strömbrytarna (framme vid växelspaken).. Och även en liten gul pil vid bakdörren som säger att huvudströmbrytaren sitter innanför dörren (för återställning, så att säga) som inte satt där innan..

Varför det sen satt en brytare i terrängbilen du körde för 25 år sen vet jag inte.. Kanske var nån gubbe på miloverkstaden som tyckte det var smart? :)

person
0

Men jag förstår inte att någon är så säker på att elsystemet fungerar så klanderfritt på en såpass gammal bil att han INTE monterar huvudbrytare. Den post som i den "riktiga" veteranbilsförsäkringen ersätter med det totalt sett högsta beloppet /de flesta ersättningsberättigade skadorna på veteranfordon är förorskade av elfel med efterföljande brand.

Dessutom är det jävla bekvämt att alltid ha kräm i kartongen på morgonen - come rain,Gråter come sunshine. Cool

DEFENDER
0

jag kör min 3314 på länsförsäkringar halland jag betalar för en halvförsäkring per år 1100kr.försökte med veteran försäkring men de går inte som att det är lastbil regad fordon då hade kostat 1200kr helförsäkring veteran försäkringFörvånad

person
0

Tidigare skrivet inlägg är borttaget eftersom det med god vilja kan missförstås som ett personligt påhopp.

P.P.

DEFENDER
0
DEFENDER
0
person
0

Uttalandets dumhet kan också relateras till läsarens uppfattning - trött kan vemsomhelst bli. Jämför uttrycket: skönheten finns i betraktarens öga.

Hade inte en tanke på att det kunde uppfattas som en känga till dig men om man använder läskpapper kan man säkert hitta vatten om man är nog törstig. Skall skaffa mig guldvåg och läsa igenom samtligas inlägg i detta forum för att se om silkesvantarna måste till eller om man kan använda vanliga arbetshandskar.

Självklart skall jag skärpa mig - att omedvetet såra någon med nånting som han med största ansträngning kan få till illvilja är ju inte att rekommendera. Men att flera gånger ha kommit med dumma uttalanden torde inte vara speciellt unikt för mig eller detta forum.

Jag borde kanske också skärpa tonen gentemot endel skribenter - pennan har jag för det mesta tillräckligt vass för min förkrympta mentala kapacitets nyttjande.

Men om det är svårt att fatta kan jag istället säga:

Förlåt - det var ett misstag att du tolkade mitt inlägg som en kommentar till din varuupplysning. Jag brukar försöka kommentera trådstartarens fråga - det är det inte alla som försöker.

Ursäkta.

*gäsp*

mopar
0

jag betalar ca 1200:- för helförsäkring per år, på trygg-hansa, när jag först ringde ville dom ha 8000:-  …-glöm det sa jag å ringde vidare, inte många försäkringsbolag ville försäkra en tung lastbil…-en del ville till ett pris runt 10 000:-  ..-så jag ringde tillbaka till T-H -och fick prata med en annan, hon sa att den förra jag pratat med hade gått på möte, och jag frågade om det inte gick att göra nått åt priset, jag menar…30 år och jag kör inte SÅ många mil per år…-hon räknade  å räknade…-då upptäkte hon att den förra jag pratat med inte hade räknat på att fordonet var 30-år gammalt…-simsalabim så hade jag råd att försäkra fansk…-EEEEHH..-fordonet. -så kontentan…=prata tydligt och berätta VAD du har.