Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 2085 ggr
Pizza_DUDE
0

Problem med halvljusautomtik bl.a.

Tjena!

Har haft min bil hos en kompis för byte av en damask och när jag fick tillbaks den hade den lite problem..

Det första är att bromslampan på instrumentpanalen inte vill slockna. Det är inte brytaren som sitter vid bromspedalen som är boven, den har jag kikat på.. Bromsverkan tycks inte ha försvunnit på något sätt så nånting säger mig att det är ett falsklarm, men vill ju ändå att den ska vara släckt.. :)

Det andra problemet berör laddningslampan. När jag slår på tändningen så tänds inte den lampan, vilket är brukligt.. När jag sen startar motorn och trycker till halvljusautomatiken så tänds inte halvljuset, utan istället tänds kontrollampan för laddning.

Alla säkringar är hela, och jag ska gå ut senare ikväll och se om jag kan prova byta relän, men jag tänkte jag skulle fråga först om någon vet vad det kan bero på? Båda felen kan väl inte bero på ett relä, de tycks inte använda samma.

Petta
0

Tjena!

Jag hade samma fel på min 13 med att inte halvljus automatiken o laddlampan lirade. Det verkar som om inte halvljuset slås på om inte bilen laddar. På min var det generatorn som var trasig så jag lämnade bort den och fick den ombyggd med en nyare laddregulator som är lite mindre än den "stora" lådan mellan stolarna i hytten.

/Petta

Pizza_DUDE
0

Generatorfel? Naj! Du måste skoja med min doja.. :(

Får gå ut o kolla hur många volt batterierna har, och vad den visar när motorn är på.. Den har tydligen haft det problemet sen kompisen fick den, sa han, och han har kört en del så då borde ju batterierna ha laddats ur? Jag går ut o kollar, iallafall..

Jag provade iallafall reläerna, men det var samma mög.. Hata elfel.. :)

Pizza_DUDE
0

Sådär! Var precis ute och kollade på bilens voltmeter..

När motorn var avstängd visade den 25v, vilket innebär att batterierna är fulla.. När sen motorn var igång och gick på tomgång visade den 27v. Vilket i min värld betyder att generatorn fungerar som den ska.. Stämmer det?

Kan det vara en kabel som lossnat/gått av nånstans?

preusvarg
0

Jag tycker det luktar jordfel nånstans… kolla efter trasiga kablar eller någon jordpunkt som e kass. börja med att undersöka om alla lysen lyser som dom ska. Gå igenom lampa för lampa och kolla att alla kablar har den kontakt dom borde ha. knepig sådant där. kolla också att din bromsvarnings brytare är ordentligt jordad.. den är ganska enkel att se om den har aktiverats då den jordar på stiftet när den har blivit aktiverad. och gör den det då har du ett problem helt enkelt…..  en krets som stuckit eller så e det fel på givaren"ovanligt" men det händer. det är väl vad jag kan bistå med hoppas du får ordning på det.

Klas_B
0

Känner igen laddproblemen från min förra TGB-131A. På den var den eftermonterade halvljusautomatiken lite rasslig. Misstänkte jordningen på halvljusrelät, sitter brevid spolvätskeburken under "handskfacket" på passagerarsidan. Se till att detta är ordentligt skruvat mot chassiet. Men jag hann sälja den bilen innan problemet löstes…  Jag testade både att nyta generator och laddrelän, och problemen kvarstod. Den laddade 26.4 volt på tomgång. Efter några dagars körning fick man alltså ladda batteriena med extern laddare. Med nyladdade batterier så var laddlampan släckt, sen efter 4-8 timmar körning började den glöda lite svagt, sen tilltog skenet.

// Klas

Klas_B
0

Angående bromsvarningslampan, så skall du återställa "obalanskontakten". Den indikerar olika tryck (dvs obalans) i tvåkretssystemet. Man gör det enkelt genom att skruva ur och tillbaks kontakten som sitter på 4-vägskorset, nånstans på ramen under eller bakom förarsätet. Se manualen, det står beskrivet där…

// Klas

Klabbe
0

jag hadde problem med laddningen ibland blinkade alla lampor, ibland glöde ladningslampan svagt, och ibland gick det inte att stänga av lyset alls oavsett om tändning och alla lysknappar var av och automatiska halvljuset funka inte .späningen var ok i bland och ibland förhög eller för låg. det var ladningsregulatorn som var paj och diodbryggan i generatorn. köpte nya hos Mälardalens Bilel & Motor. lite om laddning. sen har allt funkat fint.

Svedis
0

Läs och lär lite på:

http://www.startmotor.se/page/generator

Pizza_DUDE
0

Okej, tack för hjälpen grabbar! Får gå ut o felsöka o dona när det är lite bättre väder.. :)

danneape
0

Kolla även brytaren till mörkerbelysningen,,

//Danne

Pizza_DUDE
0

Okej, liten uppdatering..

Jag och kompisen kikade på den, och bromsproblemet var mycket riktigt som Klas sa, givaren.. Tog ur och satte i den så löste det sig..

Det andra problemet visade sig vara en kabel som lossnat från generatorn. När vi anslöt den så funkade allt igen.. Jag får ta och löda fast den igen vid tillfälle, så min lilla bil blir som ny igen.. :)