Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: storvalpar-c300-serien
Läst 2797 ggr
Knasen
0

Kostnad besiktning av C304

Hur ligger det till med kostnaden för besiktning av c304 som är reggad som tung lastbil.

Enligt bilprovningen kostar det 750kr för lastbilar under 7ton. För lastbilar över 7ton eller med 3 axlar kostar det 1250kr. Det är det sista som gäller eller för en C304 va? Smal sak att ringa och fråga antar jag men de ska säkert ha massa regnummer och sånt som jag inte har än.

Gäller besiktning vartannat år även veteranlastbilar?

Knasen
0

Ingen här som har besiktigat en C304? En C306 då?

person
0

@Gäller besiktning vartannat år även veteranlastbilar?

Ja, garanterat vad gäller lätt lastbil - troligen även övriga.

MVH. Person

Knasen
0

Mmm.. troligen.. men vill ju veta säkert och om de går som <7ton eller 3-axlare.

Veteranfordon
Personbilar, motorcyklar och lätta lastbilar som är 30 år eller äldre besiktigas var 24:e månad efter senaste kontrollbesiktning. Även de fordon som tidigare varit slutsifferstyrda övergår vid 30 års ålder till att besiktigas var 24:e månad. Inställelsemånaden styrs av föregående kontrollbesiktning

Kan man läsa på www.bilprovningen.se… hittar inget om tunga lastbilar. Har mailat och frågat för en vecka sedan men det där med svar inom 72 timmar får man nog ta med en nypa salt. Får hoppas de läser mitt mail efter helgen. :)

person
0

För lastbilar över 7ton eller med 3 axlar kostar det 1250kr.

Var det rätt citerat? C304-306 är inte lätta lastbilar (om man inte omreggat dem) alltså besiktas de årligen för 1.250. Det är väl ganska entydigt?

Någon som vet hur det är om man tagit bort en bakfjäder på 304-an och omreggat den till lätt lastbil. Enligt regelverket borde den isåfall besiktas vartannat år och för 750:-. Lastbil och lätt lastbil är ju olika slags fordonskategorier.

Någon som provat?

Hej

Pelle

Knasen
0

Jo jag vet att de är TUNGA lastbilar men det finns ju två klasser tunga lastbilar. Antagligen går de väl för lastbil med tre axlar och man måste betala 1250kr för samtliga axlar måste väl bromstestas och så. Men å andra sidan väger den ju under 7ton och för lastbilar under 7ton kostar det 750kr.

Lättlastbils reggade bilar kostar 480kr att besikta. Men man får ju inte lasta alls lika mycket då för att hålla sig under 3,5ton.

person
0

@det finns ju två klasser tunga lastbilar.

Lastbil. Bil som ej är att anse som personbil eller buss. Lastbilar indelas i lätta och tunga lastbilar. Enligt vägtrafikförordningen finns det bara ett slags tunga lastbilar. Lastbil med totalvikt över 3,5 ton. Lättare är lätt.

Lätt!

Från: kundtjanst@bilprovningen.se
Skickat: den 20 november 2001 11:29
Till: raptgb9033@passagen.se
Ämne: SV: SV: SV: SV: SV: Bromsprovning av äldre fyrhjulsdrivna fordon
Hej.
Vi har nu från Volvo fått det klarläggande som vi efterlyst. Det tidigare medgivandet att göra
bromsprov på fleraxeldrivna fordon i rullbromsprovare gäller numera inte bilar med en totalvikt under 7000 kg. Detta har inarbetats i våra instruktioner och är vad vi kan svara och det som gäller
ute på bilprovningsstationerna.

Mvh
Kundtjänst

Knasen
0

Hurvida de gör bromsprov eller inte på "äldre fyrhulsdrivna volvo fordon" säger ju inte om en C304 går som en TUNG-lastbil under 7ton och behöver betala 750kr eller som en TUNG-lastbil med 3-axlar och måste betala 1250kr.

Skilj på definition lastbil och lastbil i det här sammanhängandet. Bilprovningen har olika prisklasser beroende på totalvikt och axelantal. Visst, alla bilar över 3,5 ton är TUNGA-lastbilar men som sagt, beroende på totalvikt och axelantal så är prissättningen för en kontrollbesiktning olika.

Någon som lyckats hitta om tunga veteranlastbilar måste kontrollbesiktigas var 12:e eller 24:e månad?

person
0

Tänk om alla paragrafer skulle vara lika lätta att tyda som denna?

För lastbilar (över 7ton eller) med 3 axlar kostar det 1250kr.

Har din lastbil tre axlar? Om den har det kostar det 1250kr - oberoende vikt. Tänk om du hade en lätt lastbil med tre axlar. Då skulle jag förstått din tvekan.

Om din lastbil inte är lätt så är den tung. Tunga lastbilar omfattas inte av vartannatårsbesiktningen.

Förstår inte vad det är för problem - bara att läsa innantill.

1250:- per år - kort och gott. I eviga tider eller tills lagen ändras.Och ingen rullbromsprovare - fordonet är FLERAXELDRIVET. Men det vet inte alla på bilprovningen Ledsen

Hur blir det sedan när den omfattas av samma regel som idag gäller veteranbilar från 40-talet.De är idag besiktningsfria. Då kan vi börja snacka…..Skrikandes

Knasen
0

Fick svar av bilprovningen idag. Besiktning varje år för samtliga tunga lastbilar, även veteranare.

Ang priset för besiktning av C304 så svarade de 750kr.

person
0

#0 @Enligt bilprovningen kostar det 750kr för lastbilar under 7ton. För lastbilar över 7ton eller med 3 axlar kostar det 1250kr.

#9 @ Fick svar av bilprovningen idag. … priset för besiktning av C304 så svarade de 750kr.

Myndighetslogik!!!   Men jag skulle INTE bråka….(tag med svaret skriftligt när du besiktar)

rickardp
0

Har hört att det finns något som heter "Tung personbil" som man får framföra enbart med b-kort taget före 1996.

Undrar om man skulle kunna regga en C304 som en sån?

Knasen
0

Är väl bra att det var billigare än vi trodde? Skrattande

Lite trist dock att de måste in varje år Ledsen

person
0

#12 Är väl bra att det var billigare än vi trodde?

Var/är det det? Beror väl på vilken uppgift som tjänstemannen hävdar att han skall följa.Ditt svar idag #9 eller uppgiften överst i inledningen #0.

Jag skulle inte tordas hävda att besiktningsmannen tillämpar fel taxa då jag betalar och DÄREFTER låta honom gå igenom min bil. Mänskliga faktorn säger att chanserna att få bilen godkänd sannolikt väsentligt skulle minska.Skrikandes

Det är ju sällsynt att någon har sådant civilkurage att den hävdar räfst och rätt - lag och ordning gentemot en svensk myndighet - när man själv ligger i underläge. HemlisVore kul att få ett domstolsprejudikat på vad det skall kosta. Blir du den tappre, Knasen???

I såfall lyfter på kepsen.Oskyldig

Knasen
0

Men de på bilprovningen av någon måste väl ändå veta vad det kostar? Nu har de ju svarat 750kr och då får vi väl anta att det kostar det… men men…

Det där med "Tung bil" lät ju intressant men inget för mig dock som tog kort senare. Lätt lastbils regga går ju alltid men då får man ju knappt lasta något. Har BCD så C-reggning får vara kvar om jag nu kan hitta ett fint c304 exemplar. Bara inte någon annan tråkig utgift dyker upp. De har ju en tendens att göra det Räcka ut tungan

person
0

Dethär blir ju snart tjatigt. Du har enligt första inlägg #0 fått en sådanhär uppgift (nu kopierar jag ur ditt första inlägg och skriver in några X där jag ersätter ord) Citat:

Enligt bilprovningen x  x 750kr x  x  x x . För lastbilar x  x  xmed 3 axlar kostar det 1250kr.

Nu citerar jag ditt inlägg #9:

Ang priset för besiktning av C304 så svarade de 750kr.

Är det du eller bilprovningen som kommer med olika svar. Att Bilprovningen kommer med olika svar beroende var/vem man frågar skulle inte alls förvåna mig. Kör du med domstol och prejudikat vad du än får betala - då först fär vi reda på vad det skall vara och vilken tjänsteman som kommit med oriktiga uppgifter. Men då måste du ha svaren skriftligt med namn och datering då de avgivits. Ett annat alternativ är att du kontaktar en jurist på Svensk Bilprovning och frågar vad f*n som menas.

Här på forum kan vi knappast lösa det med de uppgifter som vi just nu har. vad andra betalat är ointressant eftersom du har fått två olika pris.

MagArne
0

Bilprovningen tycker väl antagligen att C304 är så pass lätt (totalvikt under 7 ton) och ska därför bara kosta 750kr trots att den har 3-axlar.

Vore kul att höra vad forummedlemmarna här har fått betala för att besiktiga sina c304 och c306. Påpekade de något som kan vara av intresse för oss andra?

mopar
0

DET KOSTAR 750 KR ATT BESIKTA, BROMSPROV GÖRS EJ, DOM SA ÅT MIG ATT JAG ÄR VÄLKOMMEN ÅTER OM TVÅ ÅR, SÅ DET GÄLLER ÄVEN DIG OM DITT  FORDON ÄR 30ÅR ELLER ÄLDRE…

kjetil
0

Vet inte varför det ska vara så svårt att förstå vad som sägs på bilprovningens  hemsida.

Kontrollbesiktning

Lastbil*
Lätt Lastbil Max 3 500 kg 480
Tung Lastbil 3 501-7 000 kg 750
Tung Lastbil 7 001 -->, 2 axlar 900
Tung Lastbil 7 001 -->, 3 axlar eller fler 1250

som jag läser denna tabell så kostar det 750 spänn att besikta tunga bilar upp till 7000kg.

Tunga bilar över 7000kg med 2 axlar kostar 900.

Tunga bilar över 7000kg med 3 axlar eller fler kostar 1250.

se denna länk.
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/6DA0DF57C9D32399C1256F55004C2732!opendocument&m=14

Ska det vara så svårt att läsa innantill.

Kjell/

person
0

Lätt lastbil Max 3.500 kg. 3 axlar. Se dagens pris (varierande)Flört

Eller enligt tariff 480:- den är ju lätt om den så skulle ha axlar upp över axlarna.

Men tror ni att ALLA bilprovningskillar kan läsa? Jo, läsa kan dom kanske - men kanske dom var sjuka den dan det handlade om läsförståelse i skolan.

Dom är människor - vi är människor.

Alla gör fel - och andra har svårare att erkänna det.

jag erkänner att det nog kanske var fel att skriva dethär inlägget men kanske ändå inte

den som är utan skuld kan ju kasta första stenen….

Sugga
0

Med tanke på debatten ovan och tidigare borde Bilprovningen kollas av lotteriinspektionen, det är ju alltid ett lotteri att åka dit Skrattande