M40 låda till valp
Hej!
håller på och renoverar en L3314 och har nu problem med växellådan. Låste sig på 3-4 så jag rev isär lådan, bytte några riktigt fula synkringar plus ett av de tre stiften som hade böjts 90grader uppåt(därav den låsta lådan) var nöjd och alla växlar gick som de skulle och även när lådan var på plats gick alla växlar i till en början, sen som på beställning hände samma sak igen, den pinnen som ska för i och ur 3:e och 4:e växeln tog stumt! Är nu lite nedstämd och vet egentligen inte vad som gick snett!
så om ingen har en jätte bra teori på vad jag ska göra vill jag helst få ta på en begangnad M40 låda med rätt utgående axel!
Hade en bra låda från en 140 men som sagt..fel splines!
Mvh/Albin

Hej jag införskaffade mej en M 40 låda från skroten som var i prina skick, den hadde provkörts utan någon antydning till fel på synkringar eller något annat, till och med oljan var transparant när jag tömde den för bort montering av lock till växelförare och bakstycket, lådan var till en tidig amazon kombi och är den som sitter på valparna och om det endå visade sej vara något krongel med den så har jag full byter rätt, och passar inte axeltappen så går det ju att plocka över det man behöver till den lådan som sitter på, för den lådan gav jag 500 kr bortmonterad och klar så kolla med skrotarna runt om där du bor så kan du få tag i en låda till bra pris mvh VOLVOVALP3314

Hej abbligator nu har jag renoverat min M 40 Låda, och det var en amazon låda och det var inga problem att plocka över alla dreven från amazon lådan till valp lådans axel samt att använda själva lådan från amazonen, jag skuller tro att om synkringarna är skadade i de spår som plattorna skall gå ned i när du växlar kan de resa sej, så se över dem en gång till och om du ej kan få tag i en låda med valp axeln på så försök att få tag i en annan M 40 låda i så bras skick som möjligt och plocka över grejerna till valp axeln så skal du se att det löser sej, och om du behöver några råd eller foton så är det bara att fråga så kan jag hjälpa dej, mvh VALP3314
Tackar för tipsen! inriktar mig just nu på att få tag på en komplett låda med rätt axel men vi får se hur det blir! det brukar ju lösa sig till slut!
Vad ger du för en låda? Kan eventuellt bli en över här.
köpte en låda från terängaxel för några veckor sen.. glädjen blev stor när hålen på lådan inte alls stämde med de på svepet :(
men nu är nya borrade så nu ska bara skiten dit!