Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 3673 ggr
djang
0

Glapp i bakaxel

Har glapp i min bakaxel på Valp 903. Hjulet glappar utåt/inåt ett antal mm. Det gäller båda hjulen.

Hur åtgärdar man det? Nått man kan justera eller är det hjullagrena?

Och hur får man isär grejerna för att laga det?

/// Joel

TESSiER
0

Om jag inte är helt fel ute så sitter det mellanlägg för att justera lagerförspänningen. Kan mao gå att fixa problemet. Men det finns ju en orsak till varför det börjat glappa, förmodligen lagren som är trötta.

Hur man får isär det, ptja, våld och ännu mer våld. Kika i verkstadshandboken, där står det hur man gör.

preusvarg
0

Aj aj aj.. inget våld. de e enkelt bort med hjulet bort med trumman. lossa bromsskölden. lossa förskruvningarna vid axelröret å sen sitter du snart med en drivaxel i knät för att få bort drivflänsen så behöver du lossa bavkapseln och dra med en avdragare. men man behöver oftast inte ta bort drivflänsen. lycka till.

TESSiER
0

Lagerbanan på axeln då ;) Naturligtvis ska man ju inte slå sönder sakerna, men jag kan nästan garantera att det sitter som satan om ingen varit där och skruvat. Drivaxeln går nog ganska lätt att få ut om allt är som det ska.

Jag skulle pressa av lagerbanorna från drivaxlarna på en annan bil en gång. Ena sidan gick det att knacka bort den med en dorn och lite vilja. Den andra sidan hamnade i en 100tons press. Visaren gick upp till typ 80ton, sen small det. Men den lossnade i alla fall. Men den sidan kunde jag nog ha fepplat med hur länge som helst utan att få bort lagret.

preusvarg
1

vinkelslip andvände jag när jag tog bort mina innre lagerbanor. lite pyssel men det går. om dom yttre banorna sitter fast. "vilket dom inte brukar" så fungerar det bra att svetsa inni i dom då krymper dom och trillar ur. *L* om man vill så kan man ju ta bort hjulflänsen . I verkstadshandboken föreslår man att pressa av hjullagret från drivaxeln och då har man dragit av drivflänsen.. men pyssel e det helt klart.. p boxen som sitter i axelröret ska man kunna få ut med hjälp av en glidhammare.

putte
0

På en av sidorna, ev båda. Så sitterdet schims mellan röret å bromsskölden. Med dom så ökar man lr minskar lagerspelet. Om man vill så kan man leta reda på exakt rätt spel. Annars så brukar jag lägga dom med ca 0,15-0,20mm spel. OBS behöver bara justeras på en sida för båda lagren. Lycka till….

djang
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, så här ser det ju ut efter att trummat är borttagen! Hur ska man fortsätta, är det här avdragaren kommer in i bilden eller går det att lossa skruvar/muttrarna som sitter bakom? (har ingen avdragare)

// Joel

putte
0

Har för mej att biltema har en avdragare som passar att skruva på bultarna. Sedan är det att lossa dom 6st bultarna till bromsskölden och distansringen som trycker på lagret. Men det är inte ett måste att lossa navet. På en av sidorna så sitter det chims mellan distansringen och axelröret. Passa på å byt tätningsringarna till drivaxlarna när du ändå skruvar. Finns bland annat att köpa hos.

Altyco Parts 08-7079045

preusvarg
0

Putte är en förståndig man lyssna på honom och byt packboxarna!

Det kan gå med en "vanlig" avdragare också men ta det försiktigt i så fall så du inte spräcker hubben.

eller så lossar du skruvarna som sitter i axelröret och drar ut hela härligheten. Om lagret inte är dåligt så behöver du ju inte dra av hubben från drivaxeln.

djang
0

Ok, så om jag lossar dom 6 skruvarna som håller bromsskölden, går det att dra ut hela drivaxeln sen. Och man kommer åt lagret?

Var sitter schimsbrickorna?, eller märker man om lagren är slut?

putte
0

På ena sidan mellan bakaxelröret och distansringen som sitter innanför bromsskölden. Man schimsar endast en sida. Axialspelet ska ligga mellan 0.10-0.20mm. Om man tvättar ur lagrena och sen oljar in dom med vanlig olja. Så kan man kontrolera att dom snurrar lätt utan hugg å div konstiga ljud.

djang
0

Jaha, har nu lossat dom 6 skruvarna som håller bromsskölden!

Men axlen går inte dra ut! Känns som att den sitter likadant som innan bortsett fån att bromsskölden är lös.

Vad göra?

TESSiER
0

Du får dra rätt så duktigt för det yttre lagret följer med ut.

djang
0

ok, så det är bara att dra med handkraft då lr?

TESSiER
0

I rephandboken står det att man skall använda en speciell avdragare. Ladda hem handboken och kolla själv. Finns en massa annat matnyttigt där med.

djang
0

mm, har läst handboken, står ju inte exakt allt i den hur man gör. Och enligt detta forumet så ska det räcka med att skruva bort dom 6 skruvarna som håller bromsskölden.

Går inte detta får det väll bli avdragare eller nått sånnt, men då måste jag köpa en som passar!

TESSiER
0

Det går att justera lagren utan att dra ut axeln. Mellanläggen ligger på utsidan av lagret. Du hittar dom på pos 52 i reservdelskatalogen. Där syns det hur allt sitter ihop.

Men ska du göra en nogrannare koll av lagren så lär du plocka ut lagret (och axeln) 

Vet inte hur mycket axiellt spel man kan få bort på detta sättet, men ett par milimeter låter som om något lager är slut.