Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: reparation-renovering
Läst 1530 ggr
Beachen
0

Byte av bälg vid främre hjulväxel

Ska man byta något annat när man ändå har tagit isär? Eller brukar det räcka med bälgen? Bälgen kostar 836 kr, dagspris.

B1n4ry
0

Passa på och byt bromsvätska i och med att du ändå måste lufta bromsarna…

//B1n4ry

Beachen
0

Yepp. God idé. Var och hämtade bälgen idag. Till helgen så ska det bytas.

B1n4ry
0

Vilken sida skall du byta? Vänster är lite jobbigare eftersom det är en längre axel på den sidan.

Du kan behöva två 1dm låga bultar utan skalle som passar i stället för de vanliga bultarna. (Kallas specialverktyg i verkstadshandboken.) Med två sådana "pinnskruvar" så blir det mycket enklare att få ihop allt efteråt. I övrigt behövdes inga speciella verktyg… Mig tog det ca 4 timmar att byta på vänstersidan. Men då är ju jag bara en glad amatör och hobbyskruvare… =)

//B1n4ry

robban.f
0

Tony, då skall vi kanske bjuda in Christian på en kopp kaffe i garaget när vi pillar med detta ?

Beachen
0

Vänster sida. Alltid det värsta…

Jag noterade detta när jag lusläste handboken. Har hylsan som man driver in bälgen med samt någon övergång från " - mm. Men "bultarna" kan man nog tillverka själv som du skrev tidigare i något inlägg. Jag är ingen mekaniker heller, så det blir att försöka. Det står tyligt hur man ska göra tycker jag. Det skulle vara om något sitter fast. Men jag tror killarna i vår verkstad här har massa roliga verktyg.

/ B

Beachen
0

Har påven lustig mössa?  Blir det mörkt på natten??!

Maskinen funkar hela dygnet alla dagar/ år

Visst Robban inga problem

Sugga
0

Ett verktyg att trycka på bälgen är bra att ha, jag tog en gammal kaffeburk som passade perfekt att trycka ner bälgen, den måste ner rakt annars går det aldrig. Lycka till!Glad

B1n4ry
0

Aha… Både robban.f och beachen fanns i närheten!?
Var det Länghem ni bodde i?

Jag kan gärna komma ner och hälsa på när ni skall göra detta om jag är ledig då!

Jag slog ner hylsan med en stump avloppsrör i plast som jag knackade på med en brädbit. Polaren använde en bit avgasrör från en scania lastbil…

Dom där bultarna gjorde jag själv. Köpte två bultar med rätt gänga på verktygsboden och sågade av skallen på dom samt slipade ner "spår" så jag kunde få grepp med skiftnyckeln när dom skulle skruvas fast (men det behövdes inte sedan eftersom dom gick lätt).

//B1n4ry

Elvan
0

en fråga,ska oxå byta bälg. bultarna som håller hjulväxeln sitter dom hårt. såg att det fanns spesialverktyg i verkstadsboken? Och styrleden hur lossar jag den utan spesialverktyget i boken? Tack

B1n4ry
0

Bultarna satt inte så jättehårt direkt.

Jag drog loss dom utan problem med ett iofs ganska långt 1/2" spärrskaft.  När jag sedan drog åt dom så drog jag så hårt jag vågade och för säkerhets skull hade jag på lite (öppningsbar)locktite på bultarna innan jag skruvade ihop.

Styrleden var inga problem. Jag skruvade bort muttern ända tills jag kunde slå på muttern utan att skada bulten/gängan. Sedan behövdes det bara några få lätta slag med gummiklubba för att det skulle släppa. Inga problem alls.

//B1n4ry

Beachen
0

Är närheten Borås så finns vi där

/b

putte
0

Angående att få isär styrleden. Man bör inte slå på gängdelen oavset om muttern sitter där. För stor risk att stuka muttern/skruven. Jag brukar  låssa muttern delvist och slår från sidan på styrarmen samt ett spett el dyl å bänder med.

robban.f
0

Tillverkade en 130cm hävarm för att lossa hjulbultarna…. 2mm stålrör med krafthylsa. Hela skiten vred sig utan att bulten lossnade. Svetsade då på ett vinkeljärn för att ytterligare förstärka upp, men då sprack svetsen som håll hylsan. Undrar hur jäkla hårt dom har dragit muttrarna. Helt jäkla otroligt. Någon som har ett bra tips ? Kanske värma muttrarna ? Hur gör militären om dom skall byta till reservdäck ? Har dom en 3-meters hävarm ?

bm320
0

Kanske en idiotkommentar…men på min gamla Volvo Viking från -64 var Hjulbultarna "felgängade" på en sida. Hade lite bekymmer med att lossa dessa innan jag kom i kontakt med en "riktig" lastbilsmekaniker..Fanns säkert nån idé bakom detta oxå..

B1n4ry
0

putte: Att man skulle stuka muttern/skruven låter ju ganska otroligt, då får man ladda på bra mycket med slägga. Och så hårt sitter det ju inte. Jag knackade loss den förhållandevis lätt med gummiklubba eller om det var en nylonhammare. Om du bänder med ett spett så lär det ju däremot finnas en enorm risk att du skadar leden eller något annat. Du vill ju inte ha någon belastning på själva leden!? Det är väl bättre att knacka skruven rakt bara?

beachen: Japp, jag bor i Borås.

robban: Jag fick åka och köpa en 3/4 tums 1m handtag. Sedan fick jag nästan hoppa på skaftet innan bultarna släppte. Men dom är gängade åt rätt håll iaf.

//B1n4ry

Beachen
0

Sådär! Nu va den bytt. Inga större problem, lite tid för att klura ut hur saker sitter fast. Men överlag ok. Jag och Robban blev positivt förvånde hur bra det gick. Vi har även provkört lite och det håller tättGlad..än

/ b

sos
0

Vad var det för gänga på de två "pinnbultarna" som tillverkades av bl.a b1n4ry…jag har lite långt till närmaste järnaffär så det snabbar upp om jag kan ha dem färdiga då jag åker ut i "skogen". Köpte bälgen hos Volvo LV…så sparade jag in diverse postavgifter.

Beachen
0

1/2 tum

/ beachen

sos
0

1/2 tum !!!?? det låter grovt, som hjulbultarna, jag tänkte möjligen M8, har Volvo verkligen blandat in tum på de bultarna…de kör ju mm på övrigt???

person
0

#2 Yepp. God idé. Var och hämtade bälgen idag. Till helgen så ska det bytas.

Bälgen till helgen.  Cool

Och det gick bra hoppas vi….Glad

B1n4ry
0

sos: Volvo hade nog lite hjälp med axlarna av någon firma i ett tum-land…

Tittar man i reservdelskatalogen så finns det två versioner på axelväxelhusen, skillnaden är att den äldre av dom har tumgängor och den nyare är mm-gängad. Detta gäller även oljepluggarna i hjulväxlarna!

//B1n4ry

person
0

#21 Tittar man i reservdelskatalogen så finns det två versioner på axelväxelhusen

Och om man tittar i reservdelskatalogen och den är senare uppdaterad och annorlunda på den Volvohandlare som felsökarna och gnällspikarna besöker, så får du på huden så att du får köpa nytt läderställ för att alls ta dig ut till bilen nästa år.

Så det skall du inte göra.

Jag försökte. Min reservdelskatalog skall inte öppnas för iFocusmedlemmar med mindre än att jag har reservdelen på bordet. Det är dom tammefaan inte värda.

Bara så du inte riskerar samma sak - kompis….

lars335
0

Hej

specialverktyget för att montera den nya bäljen finns frotfarande att köpa på volvo, underlättar rejält!

:) Lars-Åke