Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2483 ggr
hyttebacken
0

Avgasrör - i hålet eller inte

Plockar i hop ett avgasrör till min Raptgb 9033 av universal rör och krökar. Bakre delen av det gamla var borta. Så vad jag undrar är om röret skall gå ut genom det runda hålet på sidan. Vet att någon skrivit det i annat inlägg, men stämmer verkligen detta? Varför finns det i så fall ett likadant hål på båda sidor? Har även sett bilder på valpar där röret gått ut nästan i hjulhuset. (men det kanske var hemma meck)

Om det nu skall gå ut i hålet hur blir det då på besiktningen… De skall väl ha på sin slang…

Svorsken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan detta vara til hjälp?

Beau
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om avgasröret mynnar ut på vänster eller höger sida bryr sig inte Bilbesiktningen om. Jag har sett godkända bilar med avgasröret på höger sida. När Valparna var nya hade vi vänstertrafik. Bild På PV-jeep

gusten
0

På min 903:a så mynnar avgasröret som på Beau's bild. Det enda gnället från besiktningsgubben var att slangen som han kopplade på låg emot däcket då han skulle flytta bilen några meter inne i hallen. Så han fick koppla loss den så att han inte skulle köra över den. Men det var bara det och inget annat. /Gusten

TESSiER
0

I hålet så slipper du slangen helt och hållet :))

preusvarg
0

Varför strula med bes. killarna. i min värld så är det bra att inte reta dom med småsaker. jag har mitt rör ut i hjulhuset. och det är en av de få saker jag inte ändrat från min C202. jag har planer på att dra det hela vägen bak så småningom. man vill ju inte ha in avgaserna i hytten så bort med skiten så långt det bara går,dessutom så blir det tystare.

wodger
0

Genom hålet för min del. Ddet är så gott att höra B18 brumma så skönt. Har bara en burk på min, kanske ska va så, vet ej. Men som sagt, gott låter det.

=)

sos
0

Hålet… hmm blir ju lite jäkligt att få in avgasmuffen på bilprovningen… och som preusvarg skrev -varför reta upp dem i onödan, sedan skall den ju inte sticka ut heller för då stukas den genast… på min 11:bil stack avgasröret ut lite och den fick sig en liten inpressning av en tall vid första skogsturen.

wodger
0

Min sticker ut ca 5cm på vänster sida, ingen arg bilbes-gubbe.

piteper
0

Jag säger som Beau. Valparna före 67 hade avgasröret genom hålet på höger sida p.g.a. vänstertrafiken. Det är bättre att blåsa avgaserna mot mitten av vägen än att gasa ner eventuella gångtrafikanter på trottoaren! Senare valpar fick utblås på vänster sida eftersom vi övergick till högertrafik. Vissa valpar modifierades också från höger till vänsterutblås, t.ex. min raptgb9033. Om man granskar bilens tak noggrant så syns det att "avgasförlängningssnabeln" tidigare har suttit på höger sida (dvs samma sida som utblåset), men numera är den placerad på vänster sida, liksom utblåset.

Genom hålet ska avgasröret dock alltid gå om du är originalfreak, som mig.

wodger
0

Så det är därför jag har 2 hållare, en på varje sida?

TACK!

Ännu ett förklaring som man fått till sig på denna sajt!

underbart!