Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 3868 ggr
sjak
0

Varning för (gamla?) framaxel damasker

Jag bytte "damasken" till fram axelen på en 11 bil 2004.

Pga att det var hål på den.Och olja läckte ut när man körde den.

Allt var frid och fröjd fram tills nu….När den bytta damasken började

åter läcka.När jag tittade närmare så såg jag att den hade sprickor i

"vecken" kunde dock bara hitta ett litet hål ca 5mm,där det troligen

börjat läcka.Men om man inte visste om att den var bytt, så ser det

ut som den har suttit sen den var ny…..Damasken på andra sidan ser Bättre ut trots att den är äldre!Jag köpte den på Volvo för 850:-

Är det någon som råkat ut för något liknade?Vågar ej köpa igen

risken är ju att man får en till "lagervärmare" med 20-30 år på nacken. Är det någon som har försökt laga på något annat sätt?

Vulkning,silikon,annat?

preusvarg
0

Du har så rätt! gummi är färskvara.. en lagringstid på ca 10 år är ok om det ligger hellst i tätsluten förpackning undan för UV ljus och svalt.. gummit är troligen NBR gummi dvs NITRIL gummi och det torkar och spricker när det blir utsatt för ljus å andra sidan så tål det oljor utmärkt. tillskillnad från slangar och rutlister som sannorligt är tillverkade av EPDM gummi som tål uv ljus men inte tål olja.. blir svampigt i kontakt med olja. det finns en del man kan göra ett sätt är att smörja med glyserin finns på apoteket eller silikon det fungerar hyfsat. allt gummi utom silikongummi tål silikon i flytande form. smörjer du en silikonring med silikon så löses den upp.. men grundregeln är att när du får din nya gummidetalj i handen så böj och bänd ordentligt på den. det får inte finnas antydan till sprickor i den. har den dessutom blivit grönaktig då kan det vara ett täcken på att den är gammal för då har en del av släppmedlet trängt ut.. en del gummiprodukter ligger ti en slaggs talkat fellgojja som kan bevara dom skapligt. men rysligt mycke pengar för en gammal produkt tycker jag…… borde kunna vara billigare om dom inte kan garanterad åldern. ska det vara helt riktigt så ska dom kunna tala om när den är tillverkad. det borde teoretiskt finnas ett bäst före datum.. jaha det vart en rad eller två om gummi. men jag anser mig ha gansa bra på fötterna d jag pysslar en del med gummi om dagarna.

danneape
0

Det blir så om inte styrstoppen är justerade åsså,,

Slaget blir för stort och det drar isär bälgen,, men även om man får in en massa lera o sand,, de sliter nått grymt på gummit.

//Danne (som bytt några stycken) :-)

sos
0

Läste någonstans att Volvo fått in en ny laddning damasker från tillverkaren (vem det nu är)… de är nog gjorda av materialet "plastic-fantastic" och kostar idag över 1000Kr styck….

TESSiER
0

Jag köpte en för typ två veckor sedan. Den prutade jag till 900:- från 1200:-

Går tyvärr inte att utläsa något om tillverkningsdatum. Men när jag  beställde så tog dom den ifrån holland, och dom hade fem på hyllan vid det tillfället.

Ger det något mervärde att kleta glycerin på damasken och isåfall ger det några fördelar på lång sikt eller är det bara på kort sikt. 

Kan ingen fyndig jävel här fixa till en lösning så att man skulle kunna använda typ två billiga vanliga damasker från typ saab eller så. Har för mig att den inre sitter fast med skruv på saaben borde inte vara helt omöjligt att lösa. Kräver iofs att man gör om framaxeln, men det kan det vara värt.

Så som jag har förstått det hela så är det bälgbiten som slits mest, den inre delen har jag lite svårt att se att den skulle ta slut. Någon som har bytt på sin och kan bekräfta eller dementera? Så en lösning med två damasken kanske… 

Skulle ju även kunna vara så att volvo slutar med dessa damasker när försvaret sålt alla bilar…..

preusvarg
0

Glyserinet ger ingen direkt långtidsverkan utan ger möjligen en glattare mjukare struktur kortsiktigt . att smörja med någon form av silikon gre bättre efekt i så fall. tyvärr så är det ju klibbigt och sand och annat grus fastnar ju då lättare och kan ge förslitningsskador. Men var det inte någon som var på god väg att kontrolera möjligheten att ta fram nya damasker? jag tror att ni är så många att det kan löna sig på sikt.

TESSiER
0

Jag har skickat förfrågningar, men det går trögt. Verkar inte finnas något intresse för att ta fram en sådan.

Så nu funderar jag på om man inte skulle kunna ta en befintlig damask från bilsidan och modifiera monteringen… Kan vara värt om man kan köpa en damask på typ biltema eller mekonomen istället.

Tankar runt alternativ damask så här långt:

1) Den inre delen med mässingshylsan kan man behålla.

2) Skulle vara bekvämt om man kunde spänna fast den yttre damasken på samma ställe som den inre.

3) Istället för att pressa fast en stålring ytterst skulle man av kunna gänga hål i godset och skruva fast ytterändan. Ungefär som på dom inre drivknutarna på saab.

Någon som har tankar och ideér om detta?

lostmygun
0

Det pågår arbete med att ta fram en bättre (och billigare) damask. Detta kommer dock ta ett tag, men till hösten bör den finnas, om det blir något.

Som alltid är det en fråga om pengar. Det är en rätt rejäl investeringskostnad för verktyget. För att få nån som helst ekonomi i det hela krävs uppåt 200 damasker.

Det måste alltså finnas någon eller några som vill ta en ekonomisk risk och dessutom vara beredda att vänta ett bra tag innan de får tillbaka sina pengar. 200 damasker bör, beroende på marknadsföring (också ett problem och kostnad) ta något år att sälja.

Andra faktorer att fundera över är risken att även denna damask har någon svaghet. Då slutar det med reklamationer och 180 damasker i containern.

Sen är frågan om man ska göra bästa tänkbara produkt och därmed bara ligga några hundralappar under volvos ordinarie pris eller om man ska nöja sig med en bra damask och ligga runt halva priset mot original.

preusvarg
0

Om man kan erbjuda en damask som når upp till volvos egen kvalité så finns det väl ingen anledning att "bara" sälja för kostnaden för tillverkningen. jag tror att det är bra att få in pengarna på verktyget så snart som möjligt. jag skulle hellre köpa en som jag vet är färsk före en orginal som legat på hyllan ett antal år. Vidare så kan man kanske få någon slaggs rabatt om man köper mer än en uppsättning .. inte fel att lägga i jordkällaren för framtida bruk! det var min åsikt i ärendet.

sjak
0

Tack för svaren.När jag läste om att man kan smörja in damasken
så kom jag att tänka på att den andra damasken är väldigt kletig
så den är kanske insmord och därför klarat sig hittills,peppar peppar..Styrstoppen vore tydligen värt att kolla upp också.