Besiktningsproblem -chassinummer!?
Jag besiktade min ögonsten igår, det är en 3314HT (eller 903B) -69.
Den gick inte igenom eftersom inte killarna hittade chassinumret på ramen. Det finns ju en skylt på instrumentbrädan men det ska finnas en på ramen också, enligt SBP-killarna.
Jag har också kollat på ramen, enligt Mattes servisskisser "Beskrivning del 1" så ska det finnas en skylt på ramen men jag tror inte det funnits någon på min valp.
http://hem.bredband.net/valp3/903/allmant/allmant%20del1.htm
Min kompis som är "PV & Amazon expert" hävdar att på äldre PV och Amazon så finns bara en skylt, inget instansat eller extra skylt på ramen och att det bord vara lika på valpen. Detta är dock inget som bevekar SBP.
Så nu rådfrågar jag experterna på forumet, hur ser era valpar ut, har ni skyltar eller instansat nummer på ramen och i så fall var? Hur har det gått vid besiktning för er?
Typiskt SBP krångla om skitsaker. Ring deras jävla kundtjänst och för ett jävla liv. Be att få bli kopplad till någon chef, och förklara att det inte finns något nummer. Om dom envisas så kan du ju fråga hur fan man ska lösa problemet. Jag har inte hittat något på min ram och dom har bara kikat på skylten i kupén, som förövrigt var lös och bara låg på instrumentpanelen. Sen kan du ifrågasätta betydelsen av att hitta det "förlorade" numret, inte direkt så att det inte syns vad det är för bil.

Jag har ett instansat nummer på min C202 det sitter på höger ramtass på ovansidan längst framme.. jag vet inte om det sitter där på din. men de kan ju vara värt att kolla. sedan har jag hört ett rykte om att det skulle kunna sitta på utsidan av ramen ovanför höger bakhjul men det känner jag inte till om det är korekt. hoppas det kan vara till nån hjälp.. men nog tycker jag att dom borde godkänna en skylt. jag har aldrig hört att dom skulle bråka om dyligt problem förmodligen fick du tag på en sbp kille som hade en dålig dag :(

Enligt SBP kan jag själv stansa in chassinumret på ramen och intyga "på heder och samvete" att det är enligt konstens alla regler. Men jag vill hellre att de inser att de gjort fel, att det inte brukar finnas en skylt på ramen på de här bilarna och att de nöjer sig med det. Det vore bra att ha något "svart på vitt" att hänvisa till.

har hört mig för med en polare som har en 903a det ska sitta på höger eller vänster ramtass framtill. hon var lite osäker på höger eler vänset men det ska finnas ramnr på nån av tassarna. lycka till med att hitta det.

Se upp! Bilprovningen beter sig som en myndighet så att be dem inse att de gjort fel !!!! kan bli väldigt dyrt för dig…de har gott om resurser och de kan avsätta x-antal personer att ägna sina hela 8 timmar om dagen med att nöta ner dig i skosulorna…
Vi hade en amerikan på jobbet som skulle ha dagisplats på kommunen… vi informerade honom om kösystemet och väntetider… hans svar "I will get a place right now, I am an american I will fight" vi sa lycka till åt honom och några månader senare flyttade han från Sverige… tror ni han vann striden mot myndigheten…

Jag ska leta efter nummer i helgen. Bäst att plocka bort främre fästet för vajern som sitter på vänstra ramtassen.

på min satt nret på ovansidan en bit in. lycka till
Titta på det här och upperksamma i teksten at dom nummer är stansade inn i metallen , på skyltar
Detta är produsentens uppgifter och skall vara det som gäller.
Annar gäller dom reglar som var det året bilen produserades - tror jag, inte dom krav som är i dag, så om dom i fortsätningen vägrar ,titta efter lagar och förskrifter från tiden rundt produsenåret
Håppas det löser sig
Ta en bit rostfri plåt, köp en stanssats på biltema. Knacka in ditt nummer och skruva fast den på bilen. Du kan även gå till en låssmed och få den utfräst i mässing om du önskar.
Det har fungerat i 4år för mig…
Kan man inte köra ut en sån där klisterremsa med text och klistra dit på ramen? 
Känns bara så jefla onödigt att behöva krångla om en sån sak. Dom hittade väl inget annat fel på bilen kan jag tänka mig.
Dom krånglade som fan på mina torkarblad, som förvisso såg fördjävliga ut, men torkade snustorrt på rutan. Känslan då var: "Inse! Dom fungerar bättre än ett par nya från biltema!" Men nejdå, jag fick anmärkning på det i alla fall.

Son sagt du fick nog tag på en bilprovare som var på dåligt humör.. sst jag var inne så slogs dom om vem som skule få köra den *L*

Jag hittade numret!
Det var instansat på ramens vänstra sida i hjulhuset, strax framför dämparfästet. Alltså inte på en plåt som det står i beskrivningen.
Nu blir det en tur tillbaka till SBP, sen ska den väl gå igenom.
Jag ska snart besiktiga min C303, så jag blev lite nervös.. Var sitter egentligen skyltarna med chassinummer på storvalparna? :)

På "instrumentpanelens" sidor mot dörrarna hittar du skyltarna, men det nummer besiktningsgubben är intresserad av hittar du instansat på en av plåtarna som sitter främst på ramen under dragbalken fram. Om jag kommer ihåg rätt sitter det längs ena kanten på plåten, alltså "lodrätt". Jag hade visst besvär med att hitta mitt nummer under all massa.

Mina nummer har de alldrig brytt sig om att kolla,,
utom plåtarna i kupen,,
//Danne

Men det va då f*n….Ska det bli krångel med det nu i sommar…..ska oxå besiktiga juh……raptg-67