broms prylar tgb 11/13/20
var köper man huvudcyl.packningar till bra pris? det måste ju sitta på fler modeller än volvos terrängbilar..FAG är märket på cylindern.
packningarna har måttena 1-1/8 tums diam(26.8mm) utv , 20mm inv.
Har försökt att på igång bromsarna flera dar nu utan å lyckas..
tror igentligen inte att det är packningarna det är fel på, dom ser bra ut. Har honat invändigt, så allt ser bra ut. Försökte lufta huvud cylindern först så gott det gick innan jag anslöt den till ledningarna men..det verkar som den inte vill pumpa ordenkligt!
För att denna skall pumpa (suga i behållaren o trycka ut)så bör det vara fullt med vätska både bakom o framför packningen, hur åstakommer man det? Hålla för med fingrarna hjälper inte..
Jag köper mina packningar hos lokala bromsfirman. Varje packning brukar ligga på ca 25kr/st.
Det däringa med att lufta är ett stort problen. Jag brukar göra så här på min 13 bil. Av med alla hjulen å öppna ALLA luftnipplar. Fyll upp behållarna låt det rinna ut självmant. När jag ser att det rinner bra ur en nippel så stänger jag den. Å fortsätter på det viset tills alla är stängda. Sedan pumpar jag upp tryck å luftar varje nippel med tryck i systemet. Glöm inte att ev återställa kretsbrytaren som sitter på vänster ramben i motorutrymmet. Genom att demontera kontakten.
Ja på detta viset löser jag det. Lycka till.
mvh/putte
har hittat felet..
1.med dålig yta i cyl. funkar det inte, trycket läcker förbi packningen
2.de nya packningarna som jag satte dit satt för hårt runt kolven ,då glider inte packningen på kolven som det var tänkt vilket gör att den inte pumpar olja utan bara drar oljan fram o tillbaks..
trycker man ner pedalen och håller för utgångarna och man känner att det är vaccum som inte släpper så kommer inte cylinern att pumpa