Hjälp, C 202 som är hemma

Jag lånade en nyckel av Volvo lastvagnar, samma dimension som vissa traktorer. Prova att låna en därifrån, eller från en verkstad som håller på med traktorer och lastmaskiner.
Original verktyget heter SVO 2482.
Glöm inte bort att frigöra muttern från låsbrickans flärpar som låser muttern, brickan sitter bakom låsmuttern.
Det kan gå att försiktigt knacka loss muttern om du inte får tag i rätt verktyg, genom att knacka med dorn från sidan muttern.
Muttern kan sitta utav tusan, och det är vanlig högergänga.

jag avråder att knacka på muttern! om du ska knacka så ta det riktigt lungt… jag tog en stor bricka som jag vek hörnen på och svetsade fast på en bit avgasrör. det fungerar bra då muttern inte ska dras så hårt i gentligen. Det är ju bara lagern som ska sättas an lite. jag letade på alla tänkbara ställen efter en hylsa men jag hittade ingen som hade. jag köppte till och med en "orginal" hylsa men den tror jag var till 903 för passade det gjorde den inte i alla fall. men det ser ju fint ut så långt i alla fall. det kommer inte vara några problem att få fart på din bil inte. Det är bara att ta det lugnt och metodisk så löser sig allt. och kör du fast så har jag komplett verkstadshandbok som sagt.. så då e det bara att du mailar eller ringer mig. efter 0.900 och för 2100 går det bra att ringa.

Preus, skiter det sig. så hyr jag dig som konsult över en dag…… Jag kör, jobbar och sliter, du ger tips och dricker smuggelpilsner… En fundering; i någon bok ska det vara transmissionsolja i framnavet, i en anna fett??? Vad är rätt? Känner för olja, i min är det fett? Bifogar bild på matarvalsen i sandaggregatet.

Fett!! ett riktigt kletigt molybden fett kör jag med. en tub ca 400 gram per sida. det löser sakta upp sig med axeloljan och bildar en slags smetig smet. dock ej om du har lamelldiff i axeln med det är ovanligt sandagregatet ser ju riktigt fint ut *L*
jag har borrat dit fettniplar på mina nav så man kan fylla på ordentligt. spec det övre lagret som tenderar att få lite dåligt med smörja… smuggelpilsner =fulöl låter bra,,,, jag tar med mig egen strumpa så man kan sila ölet *L* olja är bra men knepigar att få ordentligt tätt å olja vill man inte ha drällandes.. så båda är rätt. men fett har fungkat för mig.

Muttern, 56 mm eller har jag mätt fel? Hittat lite 1"-hylsor, men 55 mm!! ( bilen står 8 mil fel för mig att kolla just nu)

Jag var ute å kollade mi hylsa en snabbis. den e ju lite svår att mäta på då den bara har tre "flanker. men 56-57 mm jag har verkligen letat som fan efter en hylsa men jag gic bet så därför så har jag min specialare. Muttern ska inte sitta så rysligt hårt. jag skulle inte bli förvånad om du kan få av den med fingrarna efter du har böjt undan låsbläcken ordentligt. jag tillverkade min hylsa för att kunna dra åt lagern på ett korekt sätt. naturligtvis så är det ju bäst att få tag i ett orginalverktyg. hade jag ett orginalverktyg skulle du kunna få låna det men som sagt mit e ju hoppsnickrat i garaget å då finns ju risken att det inte håller måttet riktigt.. då känns det bara dumt om du misslyckas med det ju.. finns det ingen som kan låna ut ett orginalverktyg till våran kamrat???? uppställning i leden nu gör en god gärning!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, den såg lite trött ut. Kanske inte så konstigt att det inte snurrade, förklarar även styrproblemen.

Jo, som jag misstänkte. Men var får man tag i en Rzeppaknut? Drivaxel, kulhållar etc. är ju småsmulor. Är de lika som på valpen? Är även en komplett framaxel från typ 903 möjlig att använda, eller är utväxlingarna olika? ( ser framför mig att köpa en komplett axel och bara använda drivaxeln från den).
//
Vet inte om det skiljer på utväxlingen. Kan ju vara så. Kanske går att flytta över utväxlingen till 903 axeln isåfall.

utväxlingen skiljer sig regält och går sålunda ej att andvända rakt av. det borde däremot inte vara omöjligt att finna en begangnad framaxel till nåhorlunda vettig peng. Mitt råd är att hålla ögon och örom öppna annonsera kolla marknader och höra runt på offroadhemsidor efter en sådan. hade inte gubben fler bilar på tomten? det kan också vara läge att kolla efter en komplett bil att ha som donator. jag ska höra mig för lite om någon har något liggandes jag hör av mig i ärendet.

En ny drivaxel /Rzeppaknut! Finns ej att köpa eller kostar skjortan? Rörande valp-axel; är det samma knutar , nav etc som på C202 så man kan flytta över?
Ser "bökigt" ut men det går ju frammåt för tusan, otroligt bra jobbat! Tips ang framaxlar att ev kunna köpa. Gå till Länkar mittåt, där uppe, på denna (huvud)sidan , och klicka in Dig på "Roger Johansson"-länken/Karlstorp. (gamla "BIGFOOT-gänget"). Jag gjorde det nyss, rullade ner där på deras sida & där står att de kan ha C202 axlar, till både fram & bak mm (+ e-postsida, så man kan fråga om pris osv). De skickar via bussgods. Det finns säkert andra som kan ha det Du behöver också förståss. (Kolla div länkar). Fick tag på lokal "garvad valpmekaniker" till slut här i Ludvika (TUR) & han säger att då, "på jobbets/ skogsbolagets" egen verkstad uppåt "mitt-Dalarna" skulle molybdensulfidfett tryckas in i driv(rzeppa)knutarna. -Svedis! Kolla gärna "Inkorgen" ibland &så. Kan finnas tips där med ev! mvh / jan-e

fick du bort muttern? hur gjode du? har du hittat någon som har en framaxel? med tanke på hur din yttre drivaxel ser ut så kan man ju misstänka att resten inte är allt för fint. Lyssna med Stefan på Altyco om hurvida det går att ta en gammel valp axel och byta till din utväxling på den.

Preus: känner jag negativa vibbar?? Klart att resten är i nyskick!!
Nåväl, mutterf-n satt, men en huggmejsel ( svaga och många slag) hjälpte till. Ska plocka av resten, men skulle kanske vara drivaxeln från diffen som kan ha någon skada… Om man tar en valp-axel, kan man flytta över rzeppaknuten?? Om annan utväxling, borde väl skillnade sitta i diffklumpen? Som tur är, verkar snön vara avlägsen, så jag hinner nog fixa. 

Jag är faktiskt osäker på om delarna är direkt konpatibla med varandra mellan c202 och 903. Jag har dock andrahandsinformation på att man kan andvända en diffklump från en 903 om man byter utväxlingen. så det skulle ju kunna tyda på att man kan andvända en hel axel. jag har något svagt minne av att dom är väldigt lika varandra. Putte kanske vet! han brukara vara vass på att veta sådana saker. Mitt volvo kunnande begränsar sig till c202. Tyvärr.annars är det ju idé att ringa och fråga Altyco parts han kan säkert svara på om det passar.

Pratat med Stefan på Altyco. ( Han sa stenhårt att det tillverkades 40 bilar lika min). Enklast att byta drivknut enl. honom. Så ska kolla under helgen. Antingen begagnad 202-axel eller endast byta drivaxel+knut. Ska vara klar innan midsommar?? Ta diff från 903 verkar farligt. Om man får lite fel i utväxlingen, måste det slita på drivlinan?
Om det blir fel utväxling kör du sönder sakerna.

Det är inte lite det skiljer. mellan utväxlingarna. så det går inte alls att bara slänga dit en från en 903. men om du ska köra till midsommar så släng i hop axeln utan dif och drivaxlar/knutar. då kan du köra med 2hjulsdrift utan vidare. så kan du leta en ersättningsaxel i lugn och ro sedan. det brukar bara bli fel om man ska stressa i hopp saker och ting om inte annat så blir det dyrt. Naturligtvis så får du ju demontera främre kardanen också.