Motorproblem på C202
Hej!
Äger en C202 -81 som inte vill gå rent när man kommer upp i varv, ungefär 2000v/min. Den misständer och bluddrar när man ger gas.Vore tacksam på svar om någon har stött på samma problem.
M.V.P Pare
Tändningen….
Hej!
Jag har kollat tändningen och den var rätt, 10 grader. Kan det vara förgasaren? Har för mej att värderna vara höga på senaste besiktnigen. Och det är svart på plåten runt avgasröret (har utblåset i det runda hålet). Har hört att choken ibland kan krångla på dom här förgasarna. Är det någon mer som har hört det?
M.V.H. Pare

kolla om klockan i förgasaren hänt sig. den ska löpa lätt. och att det finns dämparolja i den. du kan också ha en läcka i locket till dämparkolven. dvs dom tre skruvarna som sitter runt locket eller så tar den tjyvluft.. eller det klassiska skit i förgasaren. en bondmetod är att ta bort luftfiltret ta på en handske varva motorn ordentligt och sätt för handen där luftfiltret setat. tills den nästan stannar. på det viset kan man om man har tur sköja bort lite smuts . det kan också vara nål och munstycke som är slitet. Det finns massor med saker som kan spela in. men det var några tipps som du kan prova i alla fall. lycka till
Kolla så att brytaren öppnar tillräckligt mycket. Är det så att den öppnar väldigt lite kan motorn gå bra på låga varv, men när man varvar så dör den. Det är en enkel sak att kolla.
Tack så hemst mycke för era tips
. Ska skrida till verket i kväll och kolla upp era förslag. Återkommer med resultatet. En annan tanke jag har haft är, om man fyller för mycke dämparolja i förgasaren att det skulle minska rörelsen på kolven. För jag var väl lite överentusiastisk att det inte skulle saknas olja någonstans i valpen.
Kollade brytarspetsarna, där var problemet. Jag hade slarvat med avståndet, det var förtok för stort avstånd. Justerade dom till 0,4mm men då blev den svag på låga varv, ökade till 0,5och det gjorde hela skillnaden. Så den är gode kännslig på villket avstånd det är. Så nu går den som en klocka.
M.V.H. Pare
Kamvinkeln är det du ska mäta egentligen.
// Stefan
Hur mäter jag den?
Pär
Du fixar en kamvinkelmätare. Kopplar in den och en varvräknare sedan startar du motorn och läser av, justera, läs av, justera…
Men du behöver ett mätinstrument för det. Annars så duger det med bladmått…
Jag har tänkt montera en tändförstärkare i min valp. Då slipper man justera spetsarna och man vet att tändspolen laddas så mycket som den ska.

Kamvinkel är lite överkurs om det strular redan vid 2000rpm… borde räcka gott med att bara ställa brytargap och tändning, men som sagt kamvinkel är det som gäller om man vill ha det perfekt… är fördelaren sliten? fungerar vikt-mekanismen för förställning (vrid på rotorn och du skall känna ett fjädrande motstånd).
Byt till nya brytare, kondensator lock och rotor…är stiften OK? gamla tändkablar… köpte nya brytare med bara en nit mellan fjäder och bakelitfoten och det strulade som bara den tills jag upptäckte att fjädern vred sig och orsakade kortslutning = tändstörningar så fort man varvade lite…det var nytt av "epa-kvalite"
Jo, man behöver inte ställa med kamvinkel. Bladmått räcker långt.
Men mycket smidigare med en tändförstärkare. Då slipper man brända brytarspetsar, trasig konding och inställning av kamvinkeln. Då räcker det med att bara ställa tändningen med stroboskop, resten sköter tändförstärkaren.
Bilden visar hur det ska kopplas in. Det enda som saknas är en invertering av signalen från brytaren. (kopplas in på stift 6)
Vart får man tag på en tändförstärkare om man skulle vilja montera in en?
Pär
Skroten, där hittar man mycket bra o ha saker. :) Kika på saab 900. sitter i vänster hjulhus. Plocka med så mycket av kabelstammen som möjligt. Passa även på att sno tändspolen. Naturligtvis fungerar detta bara om du har 12volt i bilen… bilden visar hur den ser ut. Om det är bökigt att få tag på denna finns den som reservdel på dom ställen som säljer bildlar, typ hemtema, mekonomen, meca osv… och dom små högtalarkontakterna som hemtema säljer passar på stiften i tändförstärkaren.
Den svåraste förändringen du måste göra är att invertera signalen från brytaren. dvs du vill få en jordning när kontakten öppnar. Men det fixar man med en transistor och motstånd.
Dom här nummren på tändförstärkaren skall tydligen vara bäst.
0 227 100 137 eller 0 227 100 139

Tändförstärkare… har inte de ett uttag för elektrisk soppa pump också…dvs stannar motorn (inga tändpulser) så bryter modulen strömmen till pumprelät…bra att koppla in om man tänker ersätta bensinpumpen med en elektrisk (har varit en tråd om det också på forumet).
Finns iaf en utgång för varvräknare… men låter inte omöjligt, finns ett stift kvar på modulen som jag inte vet vad det är till för. Någon som har en spec på en tändmodul skulle jag bli glad.