C303 alu-zink köpes...
Har en TGB11A just nu…i väldigt bra skick och tänkte se om det finns någon möjlighet att hitta en alu-zink modell. Bor i Norrbotten och det kommer att säljas 48st TGB11 i Kalix i Maj MEN ingen alu-zink. Har kronan någonsin haft alu-zink norr om dalälven -man undrar?
Varför alu-zink? brukas intensivt på hösten…kallt och man vill inte spola av då minusgrader m.m…jag är överhuvudtaget totalt ointresserad av att hålla på och tvätta :-) brukar köra en sväng i bäcken för att tvätta undersidan…sen får den stå ute året om…jag tittade till den jag har…riktigt vacker med snö upp till karossen och en meter eller så på taket och minus 40grader…kameran i mobilen ville inte…
Jag är väldigt ofta till Stockholm via jobbet och ingen större sak att köra upp en till våren då asfalten kommit fram även här uppe. Det blir auktion i Karlstad så jag hoppas att det dyker upp någon till salu efter det…jag må vara tidigt ute men det är väl lika bra att börja kolla upp möjligheter redan nu…pris beror på skick…om det nu var någon nyhet.
Varför en AluZink överhuvudtaget för dig. Du bor/har bilen i området där rost mer eller mindre inte existerar. Det är väl så att alla AluZink bilar är karrosbytta och dom kan ju ha sett ut hur som helst innan, dvs tämligen dåliga. Kronan la ju inte ner pengar på att uppgradera dom som var i felfritt skick. Så en välvårdad TGB11A är väl "ärligare" i sitt skick. Motorn torde ju inte vara bytt i A bilarna men med C bilarna så verkar nästan vad som helst ha kunnat hänt, jag har sett några där fordonsboken och verkligheten INTE stämmer överens.

Du har en bra poäng där…min mätarställning stämmer med fordonsboken som är mycket komplett…gått strax över 8000mil och varit stationerad på A8 i Boden…mycket lite rost endast vid batterierna och det vore konstigt om det inte fanns rost där.
Gräset är nog inte grönare på andra sidan staketet…hmmm den saknar snökedjor och lite annat smått…jag bör kanske överväga att satsa på den jag har och verkligen göra en tip-top med vinsch och allt….
Finemang detta med ett öppet forum…man kanske behöver få sig en spark i baken då och då så man uppskattar det man har…
/Stig-Ove
Bara glad om jag kunde hjälpa…

Det gick som det gick…nu har jag två, alu-zink från flygvapnet i kanonskick hel och fin komplett med mörkerbelysning, verktygsatser, släpbelysning, ksp-fäste och jag vet inte allt…
finåka med den och köra i lera med den andra 
Bara att grattulera, att ha en är bra, att två måste vara fantastiskt…
@ Bara att grattulera, att ha en är bra, att två måste vara fantastiskt…@ 
3, 4, 5, 5½, 6 o.s.v. bara B3 å B3 
tokpelle