Drivaxeldamasker TBG11, 13, 20
Hur stort intresse finns det för att ta fram en nyproducerad damask i bättre material och lite längre så att den inte sträcks så mycket vid fullt rattutslag? Och vad vill man isåfall betala för en sådan?
Lite sugen på att låta tillverka dessa. Men då måste man göra ett gäng för att få det att gå ihop.
// Stefan
Beroende på pris är jag på. Det är ju bara en tidsfråga innan man åker på att byta…
500kr?
Tessier, lägg en tråd på terranbil.net också. Undrar om inte det forumet är snäppet mer besökt.
Efter att nyss ha fått bytt en damask på min, så tycker jag att det är en bra idé att ta fram en ny variant med bättre hållbarhet, och om de går till produktion köper jag gärna ett par om de blir prisvärda..
Frågan är ju bara hur man vet att den nya damasken blir hållbarare än den gamla? Isåfall måste man ju tillverka ett par stycken och stresstesta de under realistiska förhållanden..
Men som sagt, om det är genomförbart, är jag på.. :)
Kanske man kan kolla på www.emachineshop.com kostar nog en del att göra ett verktyg för gjutning men om man köper ett hundratal så kankse.
Där kan man välja mellanolika typer att gummi men ja har ingen koll på va det ska vara någon annan kanske??
Jag har lämnat in förfrågningar på två ställen med lite inledande information för att se om det är ekonomiskt genomförbart. Får se vad svaret blir. Dom borde bli hållbarare om man väljer att använda material av högsta kval, som man gjorde förr :) Gör man dom tjockare och lite längre, så att dom inte sträcks så mycket, borde även det göra att dom håller bättre. Eventuellt kan man tillföra en bälg till för att få bättre flex.

finns en firma som heter Euroswede i värmland som kanske kan vara intresserade av att tillverka. hör med den! http://www.euroswede.se/svenska/index2.html
Hans Forsbäck heter killen som har den. han brukar inte vara omöjlig.
Förfrågan skickad.

En annan firma som verkar tillverka damasker…
http://www.damaskus.se/swe/index.asp
Volvo har väl inte mönsterskyddat det hela??? eller något annat elakt som stoppar "pirat tillverkning" i Sveriga?
Damaskus är tillfrågade redan. Möjligt att det är mönsterskyddat, men då får man väl göra en "annorlunda" ;)
jodå intresse finns ,det dröjer inte länge förrän det blir dags att byta. mina börjar se spruckna ut,dom är för övrigt av bäljmodell.
Hej, även jag är intresserad för mina är på g att behöva bytas, vet nån var man även kan få tag i bälgen som sitter på kardanaxlarna.
Tack på förhand// Gastorn
Bälgen går nog att beställa från typ damascus.
Kylar slang (den veckade), Biltema har
Köpte bälgen till kardanerna hos Altyco. Inte alls dyr. Tror de va runt 300kr.
jag är intresserad om det är med rätt pris

Även jag är intresserad. Vet att Altyco tar 1200:- per styck idag. Volvo är nog inte billigare. Behovet kan uppstå snart.
Jag prutade på volvo. 900:- och jag slapp frakten från altyco…
Jag är intresserad att köpa ett par inom kort.

Damasker kan väl inte se ut på så många sätt, innermått på hålen längd och antal bälgar, tror knappast att de kan vara mönsterskyddade.
Där jag jobbar beställer vi damasker för en rad olika ändamål i olika storlekar, har aldrig hört om något mönsterskydd.
Om Volvo skulle trilskas, så lägg till en bälg i damasken eller använd en annan typ av gummi, som beskrivits, eller måttbeställ en bälg till något annat och se på tusan, den råkade passa tgb,n ochså.
Också intresserad.
Verkar inte finnas något större intresse för detta hos dom som tillverkar. Men jag såg att någon annan hade kommit lite längre än mig. Så vi får hoppas på dom.