Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: övrigt-valprelaterat
Läst 1655 ggr
bm320
0

Fi fan för felsökning..

Köpte ju C202 i lördags, borde förmodligen dragit mig ur redan då när förra ägaren ringde på morgonen och sa att transportbilen pajat ihop. (1:a tecknet..) Hursomhelst, den gamla fordlastbilen hade varmnupit av den rara värmen som lasten dvs. C202-busken anbringade flakåsnan. Vi överenskom då att istället för leverans på min garageuppfart att jag kom och hämtade aset på den mack där lastbil och valp nu stod och svalnade av.. Pigg att köra valp som man är rusade jag dit och efter tankning och bromsuppmjukning så bar det iväg hemmåt.

Inget att orda om den resan annat än att valpen var extremt svårväxlad samt att den helt saknade ork i backar. Väl hemkommen hos min gode vän motorguden Kalle lägger valpen av helt. Lite mickel senare visar sig det att nålventilen i förgasaren packat ihop totalt. Ut på skroten och hämta några strombergare och hem för byte. Visst,  spinner som en katt kanske inte är rätt utan mer pluttrar som en åksjuk hund kommer närmare sanningen.. Plan finns för byte av stift och allt som slits och aldrig byts av tidigare ägare…

Hursomhelst hur godhjärtad min kompis än är så vill han inte ha gammalt junk på tomten så igår kväll 22.00 hämtar jag bilen, startar bra och jag hinner rulla 2 km innan fanskapet ger upp igen. Nu blir bilen helt svart och motorn dör som skjuten av en kanon..Elfel av gigantiska proportioner!! kortslutning givetvis men var faen hittar man det ute i skogen där det enda ljuset inom synhåll är mitt eget nu något svalt glödande intresse…Här är jag nu och benägen att sälja skiten till första bästa gubbe som dyker upp.. Hemma efter kall promenad så funderar jag på livets prövningar och ser nyttan av att ta saker på rätt sätt..

Historien kanske fortsätter om jag hittar bilen i skogen igen..

Niklas
0

Oj oj, jag lider med dig! Ingen drömstart på valpägandet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

sos
0

Du får försöka se det från den ljusa sidan…det kan inte bli värre! nu kan det bara bli bättre…dra hem den och kolla glykol, lyft ut batteriet och låt den stå till våren…då är väder och humör bättre, man kan i lugn och ro titta på eländet och börja nysta i det hela…det du råkat ut för kommer du att kunna skratta åt och ha som en bra historia att dra vid träffar…du bjöd ju oss på forumet på denna historia…mekaniken verkar ju bra…det är glapp/oxid någonstans och det blev rök…laddregulatorn/generatorn? det mesta av el och motordelar är billigt och kan hittas som bra begagnat….19dagar till vårdagjämning -håll ut.

mopar
0

ingen stjärna är utan baksida…..-om du inte har garage, så får du ta det vid varmare tilllfällen, ALLT går att repara…så var inte FÖR missmodig.

Lars
0

Förstår att du är matt..

bm320
0

Ut fort efter jobbet, för att hinna meka mellan barnas kvällsmat och sambons kvällskurs..mat till mig själv - icke! Blodsockernivån i botten och humöret på topp!  Kalle kommer givetvis puttrande så småningom, med sig har han sin 6-årige son som utbrister: -"vicken häftig kärra Jörgen. En sån kan väl vi också skaffa pappa?" Pappa Kalle ger sin son en sån där "rar" blick…

Hursom, in i bilen, av med motorkåpan, trängas med de 6!! extra hjulen, varav fyra med dubb..Mäta ström, fungerar ända fram till huvudbrytaren..klia huvet, koppla förbi med nya sladdar, direkt från batteri till startmotor. Jorå nu går det bättre, motorn går runt men tänder ej. Kolla med tändspolen mot kåpan - och nu är vi framme vid prövningen igen..Kalle och jag är ju normalt mer noggranna än folket på NASA, men givetvis inte idag..spolsladden och förbikopplingen kommer i kontakt med varandra och goodbajs med kondensator och förmodligen spolen oxå..Så det blir en natt till i skymundan för valpen..

Vi hade iallafall tid att se över resten av ledningsdragningen eller vad man kan kalla skämtet. Återigen kan jag konstatera att äldre/nya fordons farligaste motståndare är inte rost eller övrigt slitage utan klantars..till tidigare ägare. Kablar avklippta, skarvade med tugggummi mm. säkringställ utan säkringar med kabelskor inpetade i säkringshållarna..Det får bli ett fifaen igen..Men nu är jag så förbannad att valpen kommer bli i nyskick innan jag är klar..

Tack för Edra varma tankar och uppmuntrande ord/Jörgen

hhansenfishing.com
0

ja det kan behövas lite ilska då brukar man ju ge sej fan på att det skall gå. och ibland på gamla fordon gäller ju går det inte med våld så går det med mera våld, lycka till med elen där hjälper sällan det förut sagda men lite ilska gör ju en bara mer bestämd att lösa fanskapet mvh hasseSkrikandes

Markus B
0

Hej Jörgen !

Sänder dig mina varmaste tankar i vinterkylan, du har fått bra råd och du står inte ensam. Nu har du ju kompisen Kalle som verkar vara en klippa att luta sej mot. På nätet kan du söka på en: Björn "Nalle" Corander. Han har på sin hemsida motorfelsökartips av en mycket bra dignitet, det är allt från elfel till förgasarfelsökning.

Lycka till, och ge inte upp. Förstår att du skulle vilja strypa förre ägaren. Det har också blivit en del svordomar över den som ägde valpen innan mej, så jag känner igen situationen.

Hälsningar/ Markus B

bm320
0

Slog i helgen igång min gamla trotjänare Volvo BM 320 Buster -62 för att hämta valpen. Liten rar traktor med nästintill outslitliga egenskaper. (Tur att Volvo lyckats med nåt iallafall…)

Väl framme vid "olycksplatsen" så tvingar jag in min gamle far i valpen eftersom jag är "experten" på traktorkörning..Far är bara uppvuxen på bondgård…Vi rullar igång så sakteliga men det är inte helt lätt trots snökedjor på traktorn då snön är varvad med is i flera lager. Kommer ut på stora vägen efter några meter och döm om min förvåning när fadern likblek i ansiktet viftar med armarna och pekar på valpens ratt.."-Jävlar",  hinner jag tänka när valpen kör om traktorn.."-rattlåset….!!!" Nycklarna ligger i min ficka och där gör de just nu tveksam nytta. Tungbromsad och svårstyrd tycker pappa..

Efter lite mild övertalning och med nycklar i rattlåset så kliver fadern in i bilen igen..phu…Jag vet inte vad det blivit av mig iochmed detta köp..Kortslutning i mitt huve oxå..Hursom,  hem kommer vi så småningom och nu står valpen på gården och ser purken ut. Hoppas den rackarns snön smälter snart så man kan komma igång ordentligt med renoveringsarbetet. (Jag är normalt inte nåt vanligt klantars.. det kan ju kanske tyckas så enligt ovan historia..men man måste ju bju på sig själv ibland..)

Fortsättning följer..  Hälsningar Jörgen

sos
0

Såg #6 mera våld…inte att rekomendera, det finns en skröna?

Hört inne på volvo verkstaden…en nybakad mekaniker blir arg och börjar hamra våldsamt…verkmästaren i det lilla glasade rummet bredvid noterar oljudet…sliter upp dörren och vrålar: FÖR HELVETE ANVÄND INGET VÅLD - TA EN STÖRRE HAMMARE

Det ligger något i det om man tänker efter…

hhansenfishing.com
0

ja det är möjligt men ibland fins det inte tillräkligt stora hammareSkrattande

Lars
0

Hur går det för dig med valpen, några farmsteg?

bm320
0

Går inge vidare just nu..elsystemet är fullständigt kaputt och jag vet inte riktigt var jag ska börja omdragningen…Från batteriet är det väl nåt ljushuve som tänker..? Visst, och rätt och riktigt är väl det men jag behöver lite mer sol och värme och något mer info om var alla sladdar ska ta vägen INNAN jag river ut alltihopa..Elschema har jag fått tag i och även om det är enklare än för moderna bilar så är det en hel del sladdar som ska till rätt kontakt..och jag som helst ville ut och köra..Det blir ju dock snart både varmare och ljusare så då får jag väl locka ut mina kamrater till garageöl, grilla och eldragning..De brukar vara lättmutade med sånt, tack och lov..

Tack än en gång för "ryggdunkningarna" De behövs.

/Jörgen

Faxlin
0

*Asg* Förlåt en som är så totalt otecknisk och som faktiskt nu skriver sitt första inlägg på valp sida, Kan bara säga att ditt trevliga sätt att skriva kommer få in mig hit fler gånger.

Beklagar dock allt elende, funkar det inte med våld? Använd lite till!
Kanske inte funkar på valpar, men i mycket annat här i livet som fastnar och jäklas fungerar dessa ord bra.
Lycka till med din valp, ser fram emot att läsa mer från dig.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ryden
0

Bra sagt Åsa!

Hjälper inte våld och vaselin, anlita instruktionsbok.

Ett tips är att försöka klippa loss den gamla kabelstammen så intakt som möjligt. Det underlättar när man tillverkar den nya.

Märk upp sladdarna i bägge ändar, klipp ur den ur bilen och lägg ut på garagegolvet, bygg sedan en helt ny och fräsch kabelhärva med exakt rätt längder på sladdarna.