Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2178 ggr
adam87
0

Axelvändning

Har precis blivit valpägare och tänkte lägga axlarna under bladfjädringen. finns det någon smart lösning på hur man får ihop styrningen.

preusvarg
0

Får man fråga varför du ska lägga axlarna under fjädrarna? min ringa mening är att det inte finns någt direkt att vinna av detta!

adam87
0

markfrigången ökar ju med drygt tio cm

putte
0

Under axlarna är det ju samma markfrigång. Det är bättre å satsa på bra däck.

putte
0

Under axlarna är det ju samma markfrigång. Det är bättre å satsa på bra däck. Tänk på att du flyttar ju upp tyngdpunkten mycke. och det medför ju till större vältningsrisk.

sos
0

markfrigången ökar ju inte av det men du kan ju oftast klämma in större däck i och med axelvändning…

adam87
0

Ja, de va så jag tänkte också, man kanske får dit 35" eller större om man vänder axlarna.

djang
0

35" däck får du dit ändå utan höjning. Jag kör med det och det fungerar utmärkt.

/// Joel

preusvarg
0

Du ser !! jag tror du kommer att ångra dig om du utför operationen. Ser man och läser om byggen som görs i dag runt om i landet och i landet i väster så tenderar man till att få in så mycket gummi som möjligt utan att höja fjädringen. att axelvända tillhör old skool.. fast den kommer ju att bli hög *L*

danielkarlssonbbod
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kör med 10" bred fälg, 14,5" bred på däcket och en däckhöjd på hela 38,5" Detta helt utan modifiering förutom fälgarna. Det går grymt bra samt att den drar ca 1,7l/mil Istället för 1,8 som den gjorde förrut. Större diameter gör att motorn slipper varva så mycket vid marchfart på 80km/h = bättre ekonomi. Jag är mycket nöjd förutom att jag valde att köra slanglöst vilket jag skall andra om till slang. 35" är för mesigt.. :)

adam87
0

Tack för tipsen, kanske blir att satsa på större däck då, kör på 33"/13,5 för tillfället(lite i minsta laget)

mcdoc
0

Har ni som provat större däck haft några problem med
drivaxel- eller kardanbrott? Det borde ju bli större krafter i navet om hjuldiametern ökar.

preusvarg
0

Det finns ju alltid ett sätt att vända på myntet *L* jag kör också 33" x 12,5 och jag kör på ställen där dom med större hjul inte kan *L* jag tror att det handlar om hur man placerar däcken..

he he.. nu har jag nog startat kriiig..  Fast jag har alltid förespråkat mindre hjul "till en viss gräns" och relatift små höjningar. jag har höjt min kaross med 1" det är allt. och nog är den ganska hög ändå?

TESSiER
0

Spelar ingen roll vad man har för bil. Är man kass på att köra så är man. Eller som det står i försvarets bok. "Får du sladd har du kört för fort"….

VALP3314
0

danneape
0

Original däcken är väll ca35" ?

280,85,16 skiljer ca 1cm på diametern har jag för mig,,

//Danne