Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettmaterial-delar
Läst 2075 ggr
hfb608
0

antenn till valpen

är det någon där ute som vet vilka frekvenser som antennen med m-nummer: M 1921-511010 är optimerad för? (Den antennen som sitter monterad på taket på en 9033:a). Tittade på fmv men kunde inte hitta något där.

clas1113
0

Antenn till valpen

Hej! Kollade i boken "radioterrängbil 1112" samt på mina egna antenner och det är en kv-antenn 2-30 mhz.

MVH Clas

piteper
0

Går den så högt upp i frekvenserna? Du har säkert rätt, men jag tänkte bara att den antennen avänds enbart till Ra200 som ligger på ca 3-8MHz. Radiostationerna som har högre frekvens använder antennerna som sitter bak på 9033:an.

clas1113
0

Jag minns att vi under lumpentiden körde RA195 "2-30 MHZ" med 9033:an på den antennen.                                  

Mvh clas

hfb608
0

ok det betyder alltså att jag kan ansluta min pr-radio på 27MHz till den.

clas1113
0

Du måste kolla "stående våg" med ett swr-instrument för att inte ha sönder pr-radion. Ra 200 och ra 195 har antennanpassningsenheter som anpassar antennen efter våglängden. Det brukar inte finnas på pr-radion så du får anpassa längden på antennen genom att prova olika längder på sprötet.En halvvågsantenn för 27 mhz  är ca 5,5 m en 1/4 antenn 2,77m osv.  Så prova dig fram

Mvh Clas

hfb608
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

letade lite i garderoben och hittade faktiskt ett swr instrument. men nu undrar jag bara hur man använder det, hittade inte någon instruktion. letade på nätet efter liknande men kunde inte hitta något som liknade mitt. kolla på bilden så ser du.

tack på förhand, marcus.

danneape
0

Hör med roysan på http://www.universalteknik.net/

Han jobbar med radio och håller även på med det på fritiden,

//Danne