tvåkretssystem på C202a?
Hejsan,
När bilen kördes i vintras så lyckades jag tappa bromsverkan. Nu när vi ska kolla upp vad felet är så ser jag att båda behållarna för bromsvätskan är tomma, hittade även att ett bromsrör till ena hjulet är av. Men min fråga är igentligen hur båda behållarna kan vara tomma, är det inte tvåkretssystem på C202orna?

joru surru.. det ska jag tala om för dig.. C202 har ett fantastiskt idiotiskt bromssystem som bygger på två parallela bromssystem med en huvudcylinder vid pedalen och två st servo assisterade hjälpcylindrar. servona är vackumassisterade och det händer "läs vanligt" att membranet i något av servorna spricker och då suger motorn i sig bromsvätskan.. finurligt va *L* så man märker knappt att den ena kretsen försvinner förens den andra också gör det så att säga.. så kolla om membranen är hela. detta ser du ganska omgående när du bytt rör. häll i vätska och starta motorn. varava lite släpp sedan gasen så du får stort vacum i motorn. å vipps så tömmer den den ena eller båda behållarna..hepp så e man utan. jag monterade servon från en 11 bil det passar också. då det är enklare att hitta sånna..
motorn mår INTE bra av bromsolja
Hade en Amazon som läckte in i servot och vidare genom vacumslangen till insuget. När det kom en skvätt olja in i motorn slamrade ventilerna ordentligt det lät som att motorn skulle skära. Så sätt nya packningar i cylindrarna och byt servon

jupp instämmer i ovanstående. dessutom så är bromsvätskan agressiv mot allt gummi som inte är av EPDM så slangar och annat av gummi kan svälla svårt. när du bytt servona så glöm inte att återställa ventilen som sitter i förgreningsstycket.

och var köper man membramet enklast i 08-området? /Svedis

inte helt enkelt vad jag vet! sist jag kollade.. det var några år sedan så hitade jag inget. därav att jag åker med servon från 13 bil. :( har du punka på dina också? jag har starka funderingar på att bygga om till volvo 240 men jag har ju ganska gott om plats på min. fråga är om man inte skulle kunna modda till nån liten japansk"gud förjude" variant. dom har ju ganska små servon. Jag blir helt ärligt inte riktigt klok på varför dom har byggt ett så invecklat system med en massa saker som kan gå sönder. så det kommer att bli skivor och "vanlig" servo för min del så småningom . då kan det tänkas att jag får två servon över men det ligger framåt i tiden.

Förre ägaren hade renoverat bromsarna innan den ställdes av. Funkade innan. Bromsar man idag, så verkar backarna inte gå tillbaka? Men behållarna tomma! Så misstänker därför "membranfel" och inte något läck på rören. Men får väl hälla på och testa med avstängd motor och sedan med den på. Förbereder mig mentalt på servobekymmer….. 

hmm. börjar det krångla så fortsätter det ju gärna. jag tror!!! men nu e jag liiiite ute i tassemarkerna å knallar.. någon må protestera. nåväl jag tror att man kan kortsiktigt kan åka utan servon genom att förbikoppla dom. så du tar rören från huvudcylindern som sitter vid pedalerna och sonika kopplar förbi servona. det kommer bli hårdtrampat men jag tror det ska fungera.. men testa inte mot något dyrt. om du skulle få för dig att testa *L* hurvida det går att infoga någon "vanlig"typ av servon vet jag inte men omöjligt borde det inte vara. servoagregaten heter Girling typ.AHV550 MK2B

Plocka bort vakuumslangen till insuget och prova bromsa… i låg fart

Du e inte dum du *L* enkelt *L*

Det går alltid att hitta. På en -68 Mustang tar man Sierras bromsservo. Passar precis. Så något ska man nog kunna hitta till C202 ??