Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1155 ggr
yodafly
0

Framjulen driver inte

Hej

Jag är ny ägare till en Volvo  tgb 20  1318 Glad och jag har inte haft nåt liknande fordon förut.  Skulle testa lite men när jag körde ner i ett dike så fastnade jag med framjulen lampan lös för att framaxlarna skulle vara på men julen drog inte i fram. De fyra bakhjulen bara span tråtts att diffen var på . Vet någon vad det kan bero på att framjulen inte drar.

TESSiER
0

Skulle kunna vara vakumklockan på växellådan som kärvar.

putte
0

Kolla så att vakumventilen bakom hytten på högersidan aktiveras. Det ska höras ett "klonk" om den fungerar. Kolla även så att den inte är igentäpt i det lilla röret som sitter på ventilen. För vakum tror jag att du har för jag fattar som att diffspärrarna i bak fungerar.

yodafly
0

japp i back värkar det funka med diffen.

danneape
0

Om bilen nyss har varit igång,,

slå på tändningen,

testa med knappen till framhjulsdrivningen, klonkar det?

om inte testa att lägga i lågväxeln, klonkar det i ventilen då?

om inte så kolla upp ventilen, brytarna och reläerna.

funkar däremot så skruva av slangen till klockan på lådan med ett framhjul i luften,, då skall det INTE gå att snurra det,

koppla dit slangen igen och starta bilen med framhjuls driften urkopplad,, då skall det gå att snurra det upphöjda hjulet,,

om det går att snurra hjulet hur det än är så skruva isär vacum klockan,, innanför locket finns ett membran med en axel igenom, denna axel + membranet skatt kunna dras ut och in utan motstånd,, helt intryckt= driften inkopplad helt utdragen = urkopplad.

Lycka till!

//Danne

yodafly
0

Tack för beskrivningen!!Glad

Ska testa. Men ska det klonka när man lägger i diffen eller när man lägger ur den?

danneape
0

Bägge delarna,, men endast i ventilen,, inte i klockan på lådan, inte så du hör det i alla fall.Hemlis

//Danne

yodafly
0

Ok

Det klonkar till mest när man lägger ur framhjulsdriften men inte särkilt mycket när man lägger in den. men har man handen på så känner man att det rycker till i den när man slår av och på framhjulsdriften.

Ungefär var sitter klockan?

danneape
0

alldeles bredvid främre kardanen.

//Danne

danneape
0

På fördelnings lådan allså,,

//Danne

yodafly
0

ok tack så mycket för hjälpen.Glad