elvinsch igen,
det verkar vara problem att kommetera inlägget så nu blir det ett nytt:
En annan ide om 12v i 24 v bil:
Jag tänkte använda hjälpstartsuttaget till min vinsch,
vad tror ni om att använda en batteriomkopplare så att när man vinschar kan växla mellan batterierna,
Typ köra 2 min på varje o sen växla ?
MVH Lars-Åke
Jo det låter ju smart.
Det kräver då att vinchen inte är minusjordad. Jag vet inte hur det förhåller sig med detta, men så gott som alla bilgrejer har minus i höljet. I så fall går det ju inte att göra som du skriver.
Vi skulle lära av båtbranchen, där är det en dödsynd att använda chassiet, (skrovet) som strömledare. Men så vill man ju inte ha rost och korrosion på en dyr båt. Bilar accepterar vi ju att de ruttnar upp. Vad jag menar är att en stor del av rosten på en bil faktiskt beror på att den leder ström. Jag brukar därför rekommendera att man alltid drar både plus och minus till extra utriústning om man kopplar på något extra i bilen. Minusledningen skall då från alla förbrukare gå till en enda punkt, exvis batteriets jordpunkt.
Är det inte billigare att sälja 12 Volts vinchen och köpa en 24 voltare? Så slipper du köpa nya batterier, och 24 till 12 volts omvandalre för att ladda detta etc.
Alternativt linda om motorlindingarna i den, till 24 Volt.

Jepp, jag tror de flesta tillverkare varmt rekomenderar att koppla både + och - direkt till batteriet…jordflätan är i och för sig grov men kontaktpunkten kan vara nog så oxiderad…och vem håller på och putsar den i tid och otid…vore synd att bränna vinchen pga spänningsfall…har man problem med startmotorer och annat så är det ju standard att kolla jordningen…generator-motor-batteri…sedan kan själva + kabeln till startmotorn vara risig också…har råkat ut för det på x-antal gamla bilar.
Jag har varit som en vindflöjel i frågan men då fler kommit med inlägg så är det nog bara så att: i första hand byt till 24V vinch, alternativt sätt ett separat batteri till vinchen och ladda via omvandlare…det måste ju finnas färdiga sådana…alt. omvandlare 24 - 220 och en bra vanlig "vägg-laddare" som ger måttliga max amp.

Jag hittade en omvandlare 24-12V som lämnade ca 10-15 ampere för 349 :- på ett fint prylföretag här i sverige. Man får väl inte nämna namn men ta en storhelg i slutet på året när man får klappar och lägg till ett "a" på slutet så kommer det nog ;o)
Nu är väl omvandlare inget bra att ladda batterier med men till bilstereo, mobilladdare mm?
MVH /Chrille

Vad tror ni om denna från ELFA 69-433-02 -solpanelsladdare till bly-ack. max 8Amp…man bör kunna nyttja enbart regulatordelen (så har jag gjort med ett liknande system i jaktkojan)
Jag tror man kan hitta liknande/mer anpassade varianter av laddregulatorer om man ger sig den på att söka…
går till en kompetent el-firma/fackhandel…tips???
Hej igen !
tror ni verkligen att ett batteri laddat via omvandlare elelr motsvarande räcker till? Måste man inte ha kraften från generatorn, så att man inte kör tomt på batteriet innan man är uppe o sen inte har ngt att ladda det med, Lite svamligt kanske men
räcker kraften i ett batteri att få upp en fastkörd bil?
:) Lars-Åke
Men vi måste nog veta hur mycekt ström din vinch drar.
De är ju utrustade med en motor likande en startmotor. Exvis en startmotor är på 700 - 1000Watt vilket vid 12 volt är 83 Amp. En ansenlig ström som väl kan bli 100 Amp vid kall motor.
Låt oss säga att vinchen drar 50 - 100Amp. Den drar så mycekt ström att det är ett rejält batteri som är det enda so kan driva den. Ungefäör som när man kör en startmotor. Sen kan geneatorn ladda upp batteeriet på en halv till en timme.
En grej som laddar ditt 12 Volt batteir från 24 voltsystymet skall dåv ara överströmskyddad, dvs om du lastar emd 100Amp på 12 Volt batteriet frå den itne ge mer laddstöm än den tål. Sen har den ju gott om tid efter vinchningen att ladda upp ditt batteri.
Jag tror man skall leta efter en sån grej inom båtbranchen. de har ofta ett huvdbatteri på 24 Volt och ett 12 volts till vanliga konsumentelektroniksaker, som komradio, stereo, GPS, dator etc. Möjligen finns detta tillbehör till husbilar. Jag tror det blir dyrt jag….
Att göra 24 Volt till 230Volt och sedan ha en liten laddare för 12 Volt, njae…. Då kan diu lika gärna ladda 12 Voltsbatteriet med en lampa iserie som laddningsregeulator. Dvs 24 volt via en 12 Volts och 50 Watt glödlampa till 12 Voltsbatteriet. det som sker då är att 12 Votls batteriet laddas med c:a 5 Amp. Man kan överladdas om du fortsätter.
Nej byt vinch, det tror jag mest på.
Ser du vinchen som ett medel att ta till mycekt sällan, en gång per år kanske, ja då kan du nog plåga ena batteriet en stund och hoppas att de jämnar ut sig efter några veckor.
Men det är ju kul att kunna testa o prova vinchen lite mer.
Hittade nyligen en billig 24V vinsch (T-Max 9500) som jag tänkte montera i min TGB11 med 24V. Tänkte också göra den flyttbar.
Men, om jag hade en 12V vinsch som jag ville använda och kan tänka mig att vinscha utan bilmotorn igång skulle en lösning vara att köpa några 12V bilströmbrytare som klarar minst ett par hundra ampere (finns från 50:-/st). Då kunde jag välja mellan att parallellkoppla batterierna eller seriekoppla dom. Parallellkoppla när man kör vinschen och seriekoppla när man kör motorn och laddar dom. Det vill till att koppla rätt bara så man inte kortsluter nåt batteri bara ;-)
Har man gott om batterier (två till) kan man ju låta de två extra driva vinschen parallelkopplade och laddas seriekopplade. Hade jag då också haft en 24V till 220V omvandlare skulle jag säkert använt den samtidigt för att ladda 12V, visserligen med förluster men ändå.
Min vinsch drar runt 250 Ampere vid 24 Volt vid maxbelastning och har du samma effekt i 12Volts vinschen så är nog två parallellkopplade batterier mycket bättre för livslängden.
Jeg har en tgb1117. I den er det ekstra batterier til radio, posisjonerings-utrustning mm. Disse batteriene blir ladet via et ekstra uttak på generatoren, og er derfor isolert fra startbatteriene.
Jeg har paralellkoblet de og satt en 24-12V omvandlare på ledekretsen. Dette fungerer utmerket til å drive kjøleboks, pc, bilradio og kompressor. Planen er å montere 12V vinsj. Vet ikke om dette vil fungere godt nok, da min vinsj (Warn X8000i) i følge forhandler kan trekke opp til 400A. Med to 55Ah batterier vil det teoretisk kunne fungere i ca 15 min, så vil det jo ta noe tid før de er toppladet igjen.. Men 15min er jo ofte mer enn nok til å komme løs!
Men en 24V vinsj er nok det beste…

Du bör nog koppla ifrån laddningen när du använder vinschen.
Hur svårt är de att montera in en 12V generator till ett batteri till bara vinschen? En bra ide annars. Har fått för mej att äldre MB bussar har 24V och ett relä som växlar om batterina till 12V vid start. Lr om de va tvätr om. Ska forska lite mer i de.