smörjan i framnavet
Hej, detta har ju berörts tidigare.
I verkstadshandboken för C202 står det att man ska ha olja typ bakväxelolja i navet ( finns ju nivåplugg). Rzeppaknuten mellan inre och yttre drivaxel tar ju ganska mycket stryk! Har läst någon annan stans ( kanske Valp-papper) att det ska vara fett! Personligen vill jag ha olja i växellåda, motor, bakväxel etc. då det är lager som ska smörjas samt att det är mekaniska kuggingrepp som kräver en tunn hinna för att inte skära. Men vissa av er säger "in med fett bara"! Vad är fördelen /nackdelen?? Vill gärna veta fördelen med fett innan man pumpar in. Oljan slängs ju runt och kyles och kan väl bara läcka genom nedre lagertappen som kan tätas enkelt. Men den övre för ju få en släng även den. Så ni med erfarenhet, säg vad som bör gälla.
Rzeppaknuten är likadan som en drivaxelknut som på vilken ny bil som hällst. Och den smörjer man in lämpligtvis med Mos2 fett. (mollybidenfett) Förstår din tanke med att du vill ha olja som flyter runt i navet. Men ded är förutspråkat att man ska använda fett av denna typ.

Drivknutar skall ha fett…liksom hjullager…

Det står i verkstadshandboken jag läser…
Till hjullagern och framhjulsled Rzeppaknut används ett långtidsfett för hjullager dvs. smörjfett på litiumbas/bly bas och med konsistens NLGI nr2 Byte av fett skall ske endast vid arbeten med lagren eller leden eller om föroreningar kommit i fettet vid blottläggning därvid rengöres detaljerna nogrant och insmörjes med ovanstående fett 0,25lfett..
Detta är ordagrant ut volvos egen verkstadshandbok!
personligen har jag tryckt i 400 g molubdensulfid fett i mina knutar och det har fungerat riktigt bra tycker jag det är ett svart smetigt klistrigt fett. så så var det med den saken.*L*
Hur blev det köppte du axeln eller köpte du knuten?

I instruktionsboken för C202 står bl.a.
Framhjulsled ska ha bakväxelolja API-GL-5, SAE 80W/90
Kontroll av oljan ska ske varje 10000 km. Oljenivån ska ligga i nivå med påfyllningshålet. Oljevolym = 0,5 liter
I servicehandboken (som preus mycket riktigt säger) för C202 står : Framhjulsled. nivåkontroll. Ta ut proppen. Fettet ska nå upp till hålet. Kontroll bör göras omedelbart efter körning då fettet är flytande.
Varför 2 olika möjligheter. Måste nog fördjupa mig i ämnet.. 

Eftersom knutarna inte går att få riktigt täta med olja så har man gjort en ändring till fett.
Jag har monterat fettnippel på nivåpluggen och klämmer in lite fett vid varje smörjtillfälle.

Klammern på min subaru hade inte blivit ordentligt spänd (man måste dra ihop det väldigt hårt runt damasken) så fettet pressades ut av centrifugal kraften och grisade ned under huven… axel/damask = roterar och allt pressas ut mot sidorna = taskig smörjning om man inte fyllt upp rejält med olja… hjulväxel och sådant står ju stilla relativt oljan…och drev etc doppas/skvätts ned i olja med jämna mellanrum…
kan det var en förklaring till varför fett och inte olja i en axel/damask… ???

Jag har upptäckt at det finns nakdelar med fett också för det övre lagret till navet får dåligt med smörja men det är också dågot som jag löst med att borra dit en extra smörnippel i anslutning till övre kingpinnen. dessutom så är det så att när man kör i sidolut så rinnar av naturliga skäl axeloljan ut i änden på röret och spär ut fettet lite så det blir en så att säga riktig smet ute i knuten vilket inte kan vara till någon nakdel. ju mer gojjigt det är ju bättre *L* jag tror inte att det är fel att leta å smeta lite då och då.. om inte annat så får dom dyrbara hjullagren sig en omgång. Tätringen som sitter mot kulan på axelenden är ju inte mycket att hänga i lulgranen. en bit filtaktigt läder eller vad man ska säga. som det är tänkt att det ska täta mot kulan som rostar finfint.. nä fett e bra grejer..

Hur var/är instruktionen för 903:an? Det har väl samma lösning och 15 år äldre.. Var där olja eller fett?
Fett ska det vara på 903:an. Drivknutsfett är förmodligen lämpligt. Och det där med nivå kan ni nog glömma, rätt svårt att se nivån på fett :). Jag har kört med principen, fett är billigt drivknutar är dyra. Fyll på så mycket det går, inte något som går sönder av det.

Mycket fett är br men att stumfylla är inte bra det heller. Jag håller mig till mina 400g dvs en tub i var nav. det fyller navet stax över centrum ungefär så lite mer än vad nivåhålet anger.

OK, glasklart. Det blir några tuber Molybdendisulfidfett ( han som namnsatte fettet var väl knappast nykter?). Får väl bli en tryckluftsdriven fettspruta om man ska ha in allt i navet innan jul? 
Nä, ta bort gripklon på fettsprutan så går det fort.

hur blev det köppte du axeln eller bara drivaxeln? nyfniken *L*

mycke delar för en billig peng. nästan så man blir sugen . men då får jag frugan på mig. å hon slåss så förbaskat *L*
Ja, måste nästan åka och hämta den :)) Men gör jag det så får jag bo i lekstugan efteråt.

Va fasen säger ni!?! EN TUB i varje nav på 903? Herregud….jag kör med 20 "pump" på varje nav fram vid varje smörjning! Hur illa har jag skadat valpen nu då? Har aldrig sett att det läkt ut mer än lagom åt axeln till….på leden/kulan..finns väl en tätning där?? Läder?
Menar ni att jag bara ska blåsa på en tub eller till den är halvfull i varje nav? Ska jag varmköra bilen ordentligt så att fettet rinner ner först, det som redan finns då alltså och liksom börja där med att fylla?
Jag kör med Molybdendisulfidfett MoS2….är det fel det med..?
tacksam för svar.

Gör så här: Skruva ut pluggen och fyll på med fett. Känn efter med lillfingret, när du är uppe i nivå med pluggen är det bra. Vill du vara noggrann kör du en sväng med valpen och efterfyller upp till pluggen.
Eftersom det inte står i smöjschemat vill jag tipsa om ett smörjställe till. Det är på bakaxeln. Där sitter två st insexpluggar. En på vardera sida nära hjulen. Skruva ur dom och gänga in en fettnippel. Ge tre pumpslag vartannat år. Anledningen att det inte står på smörjschemat är att om du pressar i för mycket fett där trycker du det genom pacboxarna och får det på bromsbeläggen.

Tack! Ska jaga insex vid nästa tillfälle.

pluggen som sitter är 4kantig. 1/2" om jag minns rätt så ett vanligt spärrskaft eller dragskaft passar direkt ;)

Numera "expert" på framnav (Haha)!! Plockat isär hela 2 st. Lärt mig, att öppnar man pluggen så ser det fullt ut med fett. Sticka in fingret, så får man fett. Men det kan vara ganska tomt innanför. Fettet slängs ju runt av zeppaknuten och lägger sig i ytterkanten. Tror mer på Preus, Spruta in en tub! Då vet man att det är fullt.