Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: övrigt-valprelaterat
Läst 2308 ggr
DEFENDER
0

RYCKER FRÅN FÖRGASARN

Va ute och körde i dag med valpen och pakera vid liten sjö för att dricka  lite kaffe och njuta av de fina vädret . stängde av bilen och satte mig o drack kaffe . kände jag doften från bensin efter ca5min. Blev orolig och öppnade locket til motorn då blev starkare  av doften av bensin men kunne inte se att de läckte nogonstans  måste säga att stog med lite lut framåt men inte  så mycket. Tänkte  då är nog bäst att köra hem . när jag hade komit hem så öppna jag luckan till motorn igen då rök det lite lätt från förgasarn bara de inte tar eld jag som inte har  nogon brandsläckare men som tur hände iget va kan de va för fel får de för mycket bensin måste säga att  de spika när jag stände av den,jag kör 98+ bly-ersättning   kan de ha nåt med att den svår startad när den kall måste ge den sup start gas då startar den direkt. Men när jag har haft den på motorväman på så är bara titta på knapen till starten så startar den

sos
0

Hejsan,

95% av alla fel beror oftast på tändningen…kolla stiften så de ser normala ut. Kolla brytaravståndet och tändningen så den är rätt ställd 10grader före utan vakumslang vid tomgång (ca 800rpm).

är alla tändkablar fina…speciellt den till tändspolen…rotor och lock?

Kolla så det finns olja i förgasarna…annars kan det kärva och vara svårstartat…går den bra i övrigt? (så det inte har sotat igen ventiler och sådant)… jag hade en 240Turbo där en avgasventil hade sotat så pass att den inte stängde helt -jag hällde i en burk som rengör i bensinen -minns inte vad det hette…och se där efter ett tag lossnade det och den gick lika bra som innan…slapp jag ta lös toppen.

Är bränslefiltret bytt…

/Stig-Ove

DEFENDER
0

hej sos ska sticka ut kolla stiften  oljan i förgasarn och bytta bränsle filtret TACK  mvh defenderGlad

DEFENDER
0

Hmm de va söt liten enkel förgasare de fanns igen stans fylla på olja som gorde på mina andra b18 b20 fögasare  med de va fult med olja i luftfiltret. filtret va gort av stålfilter måste va riktig gamal förgasare ?????

sos
0

Hoppsan,

Du har säkert den "äkta" valpen…vet inte riktigt vad den har för förgasare…SU eller Solex…jag tror du har råkat ut för isbildning i den…finns det en "kopp" mellan bränslepump och förgasare (typ av vattenavskiljare) så kan du kolla om det ser ut som det finns vatten i…mycket vanligt att det bildas kondens i tanken om man ej alltid har full tank…speciellt om man kör in i varmgarage… häll i vanlig T-sprit i tanken EJ K-sprit det bara förebygger och orsakar en än värre propp om man häller i då det blivit propp…om detta fungerar så är det bara att dränera tanken då det blir varmare.

T-sprit fungerar utmärkt även på dieselbilar om det frusit…men kom ihåg hälll i en kaffe-kopp EJ mer…om man har högt CO och bilprovningen anmärker på det…häll i en rejäl skvätt och vips CO är OK…häll EJ i för mycket då blir CO = noll och då lyfter de på ögonbrynen och säger…har du stoppat i en ny motor???

En sak till…luftfiltret/plåtburken skall ha motorolja i sig upp till ett visst streck…även den gamla VW bubblan hade denna typ av "evighetsfilter"…se till att byta oljan då och då och håll nivån…kolla vevhusventilationen också så det inte strular till sig…även denna kan frysa ihop om det vill sig illa och då kan det bli otrevligt.

Choke? är det som på bubblan = automatiskt går en kabel till både ett värmeelement som styr choke och tomgångsmunstycke…känsliga saker så jag tror inte de bygger in sådant i militär-grejer.

/Stig-Ove

DEFENDER
0

Tack för tipsen sos

putte
0

Tror du ska justera tändningen som de skrivs om här. Men du skulle log ta och kolla över ventilspelet me. Att de luktar bensin kan beropå att förgasaren flödar över. Bara att skruva av luftrenaren å ta dän den övre delen på förgasaren. Där du ser bensinslangen gå in i locket. Innanför på undersidan finns en flotör med en flotörventil. Det kan fasna smuts där som gör att ventilen inte stänger helt. Kolla även ner i förgasaren. Ev montera ner hela för rengöring. Lycka till.

DEFENDER
0

Va ute körde en sväng med valpen på ca en mil gorde 3 stopp på resan  märkte inget denna gång lustigt????? men om jag kör med högre hastighet och släpper gasen  så små smäller de, rätt tufft låter som epa trakor. men de har väll med tändningen göra

sos
0

Tändningen…kolla på fördelaren så att varvtalsinställningen fungerar/inte kärvar…det kan behöva smörjas ibland…du bör kunna vrida på rotorn (fjädrar tillbaka) och det visar på att vikterna och mekanismen som skall reagera på varvtal fungerar som tänkt…man kan köra med stroboskoplampa också och öka varven och se så att tändningen flyttar sig. Lyssan på ventilerna…tickar det högt så är spelet för stort låter det "inget" så är det antingen perfekt eller så är det för litet = inget spel alls…risk att ventil ej stänger men att spelet är för litet vid kall motor är inte så troligt…ett tips stoppa en skruvmejsel mot ventilkåpan/topplocket håll handtaget mot örat…jisses vad tydligt man hör hur det lirar (finns till och med speciella stetoskop att köpa för ändamålet)

nimo30
0

NU du har fått en massa tips . Det är så att när du stanar så är det alltid en insug som stör öppen och då kommer det het luft clinder ja vet vad hela motorn är varm ,då blir förgasaren varm och ärflotörhus ninån hög så dunstar bränslät och värmen går uppåt å ut geno m förgasaren. de där att det smäller är ju inte ok kan som sagt kan vara mycket till och med så att du har en tjuvläcka som gör att man har justerat upp bränsläluft blandningen för att kompensera en litet tjubvläcka. då blir det mycket soppa i insugs röret som dunstar av värmen och när du släpper gasen så får du max undertryck i insuget å då sugs det in luft och då kan manfå smällar i avgassystemet .  nu är det bara att börjka kolla.

Dogge

Roysan
0

Samma sak hade jag när jag började med Etanol inblandning.

Bensin (blandat med Etanol) började läcka från beninslangen och ner på grenröret. Den gamma gummislangens sprickor blev större och det droppade. Tur nog så räcker inte temepprturen till för att tända eld. Men det är säkert nära.

Byt bensinslang så hamnar mer bensin där den skall vara, nämligen inne i förgasaren. (eller köp en eldsläckare) Slangestumpen är lätt att byta.

Förgasaren i en Valp är Zenit fallförgasare, man känner igen den för att den lutar lite för att stå rak i uppförsbackar.

Vore kul att höra motoveringen till att fel med tändningen skulle kunna orsaka bensinlukt?????

kjetil
0

Det kan ju även vara så att flotören som har gått hål på och då flödar förasaren över hela tiden vilket ger att det rinner ut bensin över insuget och detta ryker lite grann.

Bara en ide………….

Kjell//

sos
0

Vore kul att höra motoveringen till att fel med tändningen skulle kunna orsaka bensinlukt?????

Dra bort kabeln från tändspolen och dra runt motorn en stund…Flört

Skämt och sido…kallt ute = kall bensin/varm motor, man stänger av motorn…bensinen värms upp så sakteliga och sväller/dunstar i förgasaren… i teorin åtminstone. Att det ryker från förgasaren då man stänger av är helt normalt. Flottören -jag har varit med om det motsatta på en bandvagn i lumpen den startade och efter en stunds körning så stannade den…jag frågade om han gjort något med förgasaren (den fick uppenbarligen för lite bensin) -nädå blev svaret…jag har ju till och med satt i ny flottör…jag skruvade upp flottörhuset och såg att det var den nya plastvarianten -har du kvar den gamla i mässing-jodå -bra då byter vi…protester men han gick med på det…sen gick den som en klocka resten av övningen…den nya flöt för lätt -helt enkelt.

kjetil
0

Fel flottörhöjd alltså.

Det är viktig att den är rätt annars så kommer det inte att finnas rätt mängd bränsle i flottörhuset vilket påverkar motorns gång.

Detta borde ju alla mekaniker hos militären veta om men…………

Kjell//

sos
0

Hejsan Kjell,

Nu var han ju en vanlig beväring som jag…jag var dock skidburen i vanliga fall men passade på att åka en sväng. Jag vet inte hur mycket mekanikerna på motorplan var inblandade -han hade ju bytt flottör själv…

Men visst nivån i flottörhuset är ju avgörande för motorns funktion och vem tänker på det…"passiva" grejer som aldrig ägnas en tanke…man tycker alla förgasare borde ha ett fönster så man ser nivån…choke funktionen är ju en annan - spjäll som är slappa och fladdrar hur de vill…slitna spjäll-axel-hål i förgasaren - tjuvluft…OM man misstänker tjuvluft så kan man spreja på förgasaren vid tomgång så ser/hör man det…startgas ger omedelbar respons…men varning OM stora läckor och man inte tar det lugnt med sprejandet så blir det ett reaplan av den motorn…

En annan tjuvluftare - kolla bromsservot…nyp ihop slangen med en tång för att kolla så den inte läcker - om tomgången stabiliserar sig så har man en indikation…lurigt fel då det brukar vara vakum nog för att bromsarna skall kännas OK.