Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 2064 ggr
jockum
0

Bränsleförbrukning...

Hej, jag har länge funderat på olika sätt att minska bensinräkningen, och nu undrar jag om det finns några här på forumet som har erfarenhet av detta. Jag har bland annat hört att man kan blanda i olika "tillsatser" i bensinen, så som t ex aceton som man kan läsa om på länken nedan:

http://www.pureenergysystems.com/news/2005/03/17/6900069_Acetone/

Undrar bara om det finns andra lätta saker att göra för att få ner förbrukningen, förutom att ställa in tändningen m.m. Men även vad resultaten kan vara av dessa, t ex ökad förslitning på motor.

Tack på förhand!

//jocke

TGB11
0

Grundförutsättningarna vad det gäller tgb11/c303 är följande:

2 500 kilo med luftmotstånd som en ladugårdsvägg framdrivet av en 30 år gammal treliters sexa med dubbla förgasare konstruerad innan oljekriser och annat elände. Vi kryddar anrättningen med låg utväxling och terrängdäck med högt rullmotstånd.

Med dessa förutsättningar framstår ju 2 liter per mil som lite…

Personligen är jag väldigt tveksam till om någon bensintillsats kan påverka förbrukningen.

Mina tips (som du redan var inne på):

1. Underhåll. Normal service (olja, stift, filter, tändinställning, förgasareinställningar, däckstryck)

2. Vikt. Släng ur sånt du inte använder. Varför köra omkring med 80 - 100 kilo snökedjor i juli? Eftersom jag är tveksam till om jag klarar ett däcksbyte i vägkanten med de verktyg som finns i bilen har jag tagit bort reservhjul och domkraft. Men, jag kör sällan mer än 2 mil från min verkstad.

3. Kör 10 km/h långsammare. Aldrig över 70 km/h…

4. Kanske ett snällare däcksmönster?

5. Har för mig att några franska killar kör sina tgb11 med etanol. Har också för mig att detta resulterade i rätt täta topprenoveringar. Med ren e85 drift torde man tvingas modifiera förgasarna. men man kanske skulle blanda i "en skvätt" i varje tank. Men, även morderna etanolbilar har väl bara en marginell besparing på bränslesidan i kronor räknat (?). Nån som provat???

Den stora besparingen finner du i punkt 3. Jag är rätt säker att du nästan fördubblar förbrukning om du ökar från 60 km/h till 90 km/h.

Sen finns det ju olika dieselmodifieringar att fundera på. Då jag kör max 200 mil per år är mitt intresse obefintligt. Därav är även kunskaperna ganska dåliga. Men det kan ju knappast vara gjort på en kafferast.

jockum
1

tackar för svaren..  köpte en valp för ett tag sen och det låter som om jag ska göra en stor service på motorn (b20). Det positiva är ju dock att det finns gott om delar och att de inte är speciellt dyra.

//jocke