C 202 och dess framnav.

Hehe, näe den drivknuten hade sett bättre dagar :))

man tackar för frågan. det är en hjulcylinder till bak som jag är på jakt efter. *L* så snart är det fart på vagnen då? vart går första resan?

Har bara cylindrar till fram!! Första resan… den är inte besiktigad sedan 10 år, så vete f--n om den går längre än runt byn??? Men först ska bromsar fixas, och sandspridaren testas.. Kanske fungerar som dyngspridare på sommaren??
Fördendelen: är inre drivaxeln helt olagrad? Splines i diffklumpen och zeppaknuten i andra?? Ligger i lite fett som kommer från navet då?

Nja olagrad och olagrad ! diffklumpen är ju jagrad och drivaxelm är ju flytande så den lagrar sig i diffklumpen och i hjullagren. men jo den är olagrad. och det är bra tycker jag.. ex nyare jeep cherokee har ju dana 44 och där sitter det ett rulllager som lagrar drivaxeln bak. en riktigt skit konstruktion då innre lagerbana är drivaxeln så om lagret blir dåligt så får man byta drivaxel också. Och ska man vara helt kullagerkorrekt så ska man byta drivaxel när man byter lager för att få mästa möjliga livslängd. kan vara bra att veta om man har tänkt sig att köpa en axel från en sådan bil men nog om den axeln nu.. ska du montera frihjulsnav på din axel? Jag tycker du ska byta olja i bakaxeln och kanske plocka ner lagren där också och fetta om dom nu när du så att säga ändå har brallorna nere. då vet du ju att det är bra där med. I bak är det mycket enklare att plocka bort och fetta in. du kan ju passa på att montera nya fettnipplar till bak också.

Köpte en bunt fettnipplar igår!! Här ska sprutas utav tusan. Olja och fett ska bytas i alla håligheter ( motor, diffklumpar, växellådor, nav). Frihjulsnav har jag inga utan bara vanliga medbringare. Kan man skaffa och byta rakt av?

jo då det går bra du behöver bara en fast nyckel 1/2" eller 9/16" kommer inte i håg så noga men jag tror det är en 1/2" sen byter man till frihjulsnav det tar 5 minuter per sida. så det kan du pyssla med när du vet att allt fungerar som det ska. kan vara läge att smyga runt lite å kolla beggade framaxlar till c202or för det är ganska vanligt att dom sitter orginalmonterade. i bland får man ju axlarna billigt å då e det ju bara att slå till å få frihjulen "gratis" om man planerar att åka på gatan med bilen så är det trevligt att ha. pluss att om man "gud förbjude" skulle få ett haveri liknande det du haft så kan man hanka sig hem på bakhjulsdriften utan att det låser sig i framhjulen.

skulle du ha en extra navkapsel då eller? idén är nog bra men man ska passa sig lite för att ha för mycket fett i hjullagren då finns risk för varmgång. det är faktiskt bättre att ta i sär lite då och då och smörja om dom. faktiskt är det så att det är bra att ta i sär en gång för mycket än en gång för lite *L* att smörja ihjäl ett lager är faktiskt ganska vanligt. men en tub i var ände av axeln i utrymmet för knuten e helt ok . men kladda in lagren ordentligt och montera. att montera en nippel i navkapseln skulle jag inte råda till.

OK, håller med. Men att fylla navet genom en extraplugg eller motsvarande, verkar vettigt. Har en tryckluftsdriven fettspruta ( ca 200:- på biltema). Varje tryck pluttar ut en halv fingerborg!! Mycket roligare att tömma en fettpatron med den än att handpumpa… Fyllde mellanrummet med fett med den. Enhandskör med sprutan och monterade med andra handen..

Jag har kollat upp det här med att fetta in ett lager.. I ett permanentsmort lager har man en fyllnadsgrad på 30% av den tomma ytan. dvs. inte mycket fett alls. men ett lager som går långsamt som ex ett hjullager kan man fylla med mera fett lite ska man dock passa sig för att stummfylla lagret.