Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 3126 ggr
MagArne
0

Minska bränsleförbrukningen??

Jag är väldigt sugen på att köpa mig en 6x6 valp men vad jag har läst mig till är de väldigt törstiga.
Har ni några knep för att få ner bränsleförbrukningen? Tex byte av förgasare, etanolkonvertering, växellådsbyte m.m??

Vilka versioner i c300 (6x6) serien samt årsmodeller tycker ni jag ska spana in för att få mest valuta för pengarna och låg ägandekostnad.

mopar
0

cirkus 2 liter/mil är ju som fått….-chevan tog 2,5l/m å det var inte mycket att hurra för när det blev lite mer än vanligt….-nu är detta nå't som jag har tänkt å prova sen när jag får tid…..-jag har tänkt å tillverka ett insug för en enkel-weber-gasare(för det finns ju inte SÅ gott om plats därunder…-men om man ska dra slutsatser från personbilar, så verkar DOM dra mindre soppa med en webber… -synpunkter?????

-men om du vill ha ner soppaförb…..-kolla tändning, nya stift,fräscha gasare,brytare..osv.osv

+om du har dubbla gasare….-KALIBRERA DOM….

Kimto
0

Man får ju kalkylera hur mycket det kostar att få bilen "mindre" bränsletörstig mot hur mycket soppa man hade fått för pengarna. Jag vet inte hur mycket förbrukningen minskar med förgasarbyte men bilen väger trots allt 2,5 ton och har ett stort luftmotstånd och det går inte komma runt. Etanol är ju helt menlöst, det är ju billigare men innehåller inte lika mycket energi.

Jag är inne på mopars tips: kolla tändning och stift. Sen är det bara att tanka och se glad ut. Och ge fan i att kolla bränsleförbrukning..

Gott nytt år på er

MagArne
0

Funderar på att bygga om en c304 till husbil och det kommer nog bli en del längre turer och det vore kul om det gick att få ner bränsleförbrukningen på transportsträckorna.

Självklart får man ju räkna på vad som är ekonomiskt i lägnden men jag är öppen för alla förslag så jag har lite att läsa och klura på inför mitt kommande inköp Glad

Några däck som rullar lättare än andra som passar?
Jag har inga krav på att kunna köra i den absolut värsta leran ändå.

mopar
0

ett till tips är ju att pumpa däcken ordentligt….-då rullar dom lättare och du får ner soppaförbrukningen ganska bra

Klas_B
0

Brukar spendera 2,2 liter milen med min 6x6 (C304, TGB-13 grundversion) vid 90-100 km/h marschfart på asfalt. Då har jag nära 3,5 ton totalvikt, och 1,2 i däcken. Förbrukningen är linjär med tyngden på gasfoten, kör jag i 70 km/h så drar den 1,8 l/milen… men vid seriös terrängkörning så är liter per mil ett helt irrelevant mått… självklart skall du köpa en 6x6 valp, dom två extra hjulen gör stor skillnad i framkomlighet.

karlzon
0

Någon som har koll på vad den med sjuk/radio-skåp drar? Är också i husbilsbyggartankarna. Vore mer rättvist med en som har ett skåp. Betydligt mer luftmotstånd misstänker jag.

MagArne
0

Volvo 164 fick ju -72 elektronisk insprutning B30E. Någon som konverterat sin B30A i valpen till insprutning? Gav det någon skillnad? Det skulle ju tillsammans med en bränsletrycksregulator kunna bli en fin etanolkonvertering.

Är det däckdimension 285/75 R16 som gäller till c304 då man köper däck? I så fall finns det ju en hel del landsvägsdäck som borde ge betydligt bättre rull.

DEFENDER
0

Ett tips att få ner bränsle  förbruknigen att inte köpa ett såndant fordon alls om man är rädd för bensin förbrukning då är de bättre att köpa en fiat panda 4x4 dom går snålt heheGlad

leo-
0

fanns förr en adapter att sätta på insuget och sedan en weber till volvo

Kanske värt att leta reda på

eller kanske en tubodieselmotor

bra bränsleekonimi och ett rejält bottendrag och slutligen i en modern diesel körbarhet

person
0

#8 @Ett tips att få ner bränsle  förbruknigen att inte köpa ett såndant fordon alls om man är rädd för bensin förbrukning då är de bättre att köpa en fiat panda 4x4 dom går snålt hehe

Sedan finns det några företag bl.a. i England som nytillverkar väldigt effektiva ångmaskiner. Dom är litet dyra i inköp men å andra sidan finns det gott om kottar i skogen. Om man tillfälligt behöver ett större kraftuttag slänger man in en gummistövel eller motsvarande. Motorvärmare överflödig - men på vintern får man börja elda ½ timme tidigare.Gråter 

De lär gå att konvertera till drift med 98 oktan bensin MED blyersättning - men de uppgifterna har jag inte lyckats få bekräftade.Skrikandes

leo-
0

då får du sätta frugan till att skyffla kolSkrattande

Limpan4all
0

Detta är ämnen som har behandlats rätt flitigt på Yahoo. Samanfattningsvis så är alla överens om att ta insprutningen från en 164E inte är någon bra ide. Betänk att "vår" B30 är nedtrimmad från den vanliga B30A=130hp till 117hp för att få bättre lågvarvsvridmoment. B30E har lägre moment på låga varv och en ökande effektkurva vilket inte är vad man önskar med ett terrängfordon.

Men det förståss, med en annan kamaxel och fullständigt omkalibrerad insprutning så skulle man säkert kunna uppnå det vi vill. Fast jag har hört att bara att få en B30E insprutningselektronik att fungera bra är djävligt jobbigt, dvs att ställa om den för helt nya parametrar utan att ha några referensvärden att gå efter (betänk att den är "elektronisk" inte datoriserad dvs det är potentiometrar att justera och komponenter att byta ut) jag skulle inte gå den vägen iallafall.

När det gäller dieselmotor så har det gjorts med lyckade resultat. Men iochmed att dom inte varvar lika mycket som en bensinare så sjunker toppfarten rejält.
Desutom är det väldigt mycket jobb och inköp av en dyr motor (eller kostnaden för renovering, för ingen skulle väl stoppa in en okänd spis efter allt erfoderligt jobb…).

Det har även utretts att sätt i en överväxellåda. Det är görbart men det erfodrar slakt av en manuell Masserati Biturbo som tydligen har samma låda. Om det sen bara är bolt on är lite luddigt just nu (man verkar inte hitta någon begagnad låda att testa med (och att köpa en som reservdel är nog ingen billig lösning).

Själv skall jag nog montera ett 123 system under våren och stoppa dit ett TBI baserat insprutningssystem senare under året. Inte av ekonomiska skäl utan mera för att det skulle vara kul at se om det går (jag tvivlar på att det går att räkna hem 123 ca 3000:- TBI 12000:- tot 15000:- + min arbetstid vilken jag värderar till minimum 500:-/h och 30-50h på att få allt att fungera. Om bränsleförbrukningen minskar 1l/mil så är det minimum 1500 mil att köra till break even vilket kommer att ta en mycket lång tid för mig).

sos
0

Stoppa in 164E insprutning avråder jag ifrån…jag har haft en sådan Volvo en gång i tiden och givetvis gick det att få den att gå silkeslent, inga vibrationer och sådant…ett mycket krångligt…men ändå enkelt system…man måste ha det mycket långa insuget för att få det att fungera…den sprutar in bränsle nästan konstant och de långa rören behövs för att det inte skall sugas in ojämnt…många givare och elände…när allt är optimalt så går den hyfsat snålt vid jämnt gaspådrag MEN huga vad den drar om man börjar variera varvtalet (läs leka)…kraften kommer direkt men det kostar enormt med soppa….sen åker ju varvtalet upp en bit…

Fanns det inte en version av volvo, senare hälften av 70-talet…om det var de första 260 som under ett år hade en 5-växlad Getrag låda som passade…den var dyr för volvo så det blev elektrisk överväxel på de efterföljande…må vara svår att få tag i men…någon som minns nåt av detta???

DEFENDER
0

jag fick ett riktigt gott skratt . persson…

wodger
0

Den Gertraglåda du pratar om finns det gott om, sitter i en del BMW 5-serie, är bara att bulta på din 260.

Andersson
0

Låg och funderade lite inatt, detta är alltså bara väldigt lösa spekulationer då jag varken äger en sådan här bil eller äns vart i närheten av en någon gång.

Överväxel är ju bara intressant när man kör på landsväg och transportsträckor, alltså behöver den bara funka på bakhjulen. Jag har ingen aning om hur det ser ut under en sådan här bil men borde man inte kunna bygga på en vanlig elektronisk överväxel från tex en M46 bakå fördelarlådan? Om detta skulle vara möjligt så skulle det ju säkert få ner varvet en bra bit och kanske till och med öka toppfarten.

Vad tror ni som vet hur det ser ut?

Limpan4all
0

Jag föreslog detta för Yahoo gruppen i höstas. En klapp på axeln fick jag samt en mycket uttömande förklaring varför det inte gick.
Här kommer snabbvarianten.

Då får du bara överväxel till bakhjulen. Om du sen bromsar hårt så att framhjulsdriften kopplas in så rasar överväxeln garanterat.
Går iochför sig att blockera elektriskt men då påverkas bilens bromssystem och vidare framfärd blir otillåtet.

Det funkar inte mekaniskt det är helt enkelt för kort avstånd mellan fördelningsväxellådans utgående axel och bakaxeln (tänk på att detta avstånd behövs för att inte vinklarna i kardanknutarna skall bli för stora med avsevärt förkortad livslängd som följd. Speciellt gäller detta vid terrängkörning då man vill ha all fjädringsväg man kan få. Dessutom så är det rätt jobbigt att få till en adapter mellan fördelningsväxelådans utgående axel och överväxeln (överväxeln är ju tänkt att bultas ihop med växellådan). Sen kom det kanske allvarligaste problemet. Överväxen lär vara smord från växellådan så det skulle bli smörjproblem och utan bra smörjning rasar den garanterat. Till råga på allt så är den rätt klen och vid toppfart så vet vi ju alla att en TGB11 går som en ladugårdsvägg mot luften dvs  vridmomentet torde knäcka den. Att minnas så skall överväxellådan kopplas ur vid körning högre än 120km/h på de flesta volvobilar för att överleva (ja det finns en notering om det i instruktionsboken).

Så kontentan är väl att det kanske skulle gå att få till men inte värt jobbet. Detta då en massa kompetenta mäniskor som har de mest fantastiska ideer på hur förbrukningen skall kunna minskas anser att detta inte skulle vara en rimligt framkommlig väg för att lyckas.

Andersson
0

Ja där ser man, tack för bra svar på det Limpan4all.

DEFENDER
0

släng i en diesel och köp billig använd pomofritt olja de ända du behöver göra att ren göra oljan då kommer du förmodligen köra kanon billigt kolla med mac donals burger king mm dom är säkert glada om dom blir av med oljan jag lovar att bakom varande bilister blir sugen på pomofritt  OskyldigGlad