Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 4946 ggr
lars335
0

Elvinsch

Hej

Har någon monterat en elvinsch på en tgb11/13 ?

Hur gjorde ni?

Jag skulle vilja ha den lös, så att den går att flytta fram och bak.

Har ngn erfarenhet från RAMSEY-vinschar ?

Funkar de bra ?

vet ngn om det går att byta mellan 12 & 24 V ?

tacksamför svar

Lars-Åke

Chrilled
0

Tjena,

Jag och bror fick tag i en gammal warnvinsch som vi gjorde iordning och monterade på en 6mm platta  som går att sätta antingen på draget eller i kofångaren. Vi har ej vinschat så mycket än men konstruktionen som sådan verkar funkar kanon. Jag ska ta några bilder nåndag och lägga upp, Du får nöja dig med denna painbrush sålänge :o)

/Chrille

lars335
0

Hej !

Använde du en 24v vinch eller fick du årnda ngn lösning åt en 12v ?

MVH

Lars-Åke

Chrilled
0

Vi kör med en 12voltsvinsch, vi kopplade direkt från ena batteriet bara.

/Christer

sos
0

Kolla in dessa vinschar…12/24Volt

http://4x4shop.nu/milemarker_el.php

Såg att jula säljer t-max (kina vinsch?) och de tar nästan lika mycket betalt som för en MileMarker…sämre stål i den kinesiska? jag har läst att de kostar under 2000:- OM man importerar själv…jula verkar ha lagt på en del…reas ut för halva priset snart?

Chrilled
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer vinschen monterad fram

Chrilled
0

och monterad därbak

Pjotr
0

Skitsmart att använda bara det ena batteriet….
Dom som säljer batterier kommer att gilla den lösningen.

Det batteri som du använder laddas ALDRIG upp till full spänning igen, så länge generatorn har två seriekopplade  12 v batterier att ladda.
Polspänningen på det separatbelastade batteriet kommer att bli för låg, och det andra batteriet kokar du ur elektrolyten på….Fiffigt…=)
Skaffa grejor som fungerar..

sos
0

Pjotr har nog en poäng där…möjligen kan man få det att fungera om man höjer laddregulatorn…men det är nog inte så enkelt…jag underhållsladdade mina batterier (båda nya) och det ena var fullt och det andra halvtomt (jag har inget extra 12V inkopplat på det)…det verkar inte vara så bra ens i ett orört system…man kanske bör kolla dem ofta och ladda det ena vid behov…

Roysan
0

Nej Pjotr har rätt gör aldrig så där.

Kör aldrig något på ena batteriet.

Varken för en kort stund med mycket hög ström, eller något annat med låg ström under lång tid. det blir bara fel.

Var mycket noga med att alltidf ha fullständigt lika belastning och laddning på de båda seriekopplade batterierna. Att höja laddningen resutalrerar i alla fall att det mer urladdade batteriert  blir udnerladdat och får det andra att bli överladdat.

Det finns inga kep att kringå detta!!!!

Att skaffa en omvandlare från 24 till 12 volt är en lösning, me bara för mindre strömkrävande saker, som stereo, komradio, kybox, dator etc. Men för de hundratals Ampere en vinch drar är det inte möjligt. Lösningen är ett tredje batteri, på 12 Volt och en laddare som tar 24 Volt och laddar detta 12 Volt batteri.

Chrilled
0

pjotr:

Satte du kaffet i halsen i morse? Det finns två sätt att få ut information, man kan göra som Roysan & SOS, komma med funderingar, tips, ideer och fakta på ett sakligt och trevligt sätt eller så gör man som du… Gissa vilket de flesta människor föredrar?

Ni har rätt angående att ta ström från ett batteri, det verkar inte vara någon bra ide alls. Vi undersöker och tar reda på en lösning, vinschen fungerar nämligen alldeles utmärkt och det finns säkert fler som gärna använder sin 12V vinsch istället för att köpa en ny.

MVH

Chrille

sos
0

Underligt… att detta skall krångla - två serie kopplade batterier…även ett 12volts batteri består ju av 6st seriekopplade celler…att öka till 12 seriekopplade borde i teorin bli det samma… nu må ju teori vara en sak…verkligheten är ju ofta en annan och verkligheten borde ju alltid vara det som gäller (ibland, i vissa sammanhang undrar man dock) M.A.O man bör se till att ALLTID byta båda på en gång, samma fabrikat och helst samma batch…att snåla och bara byta ett är ju att bita sig i svansen.

Sen må ju teoretikerna göra som de vill och bli bogserade hem.

lars335
0

Hej

Har pratat med elkunnigt folk på jobbet, de hävdar att det borde gå, så enkelt är det kanske inte att det blir härdsmälta av allt!

MVH Lars-Åke

Chrilled
0

Hej,

Elektronikforumet.com är inkopplat, Vi får se vart det leder, troligtvis mer huvudvärk för mig och min bror Flört

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=9739

/Chrille

person
0

#10 Gissa vilket de flesta människor föredrar?

Kanske att lyssna på alla, i vilken stil det än är skrivet, sedan göra som man vill i alla fall och låta det bära eller brista.

Men då förstår jag inte varför man frågar.

Folk irriterar sig också ibland på mitt sätt att svara.

Är det lågt i tak????

sos
0

Snyggt jobbat "chrilled"…jag har tänkt koppla in radio och annat…jag kopplar in på det ena batteriet via ett relä som får styras av "tändningen"…så att det stängs av då jag stänger av motorn…(har man stängt av så vill man inte ha krypströmmar) så slipper man 24-12v omvandlare (som måste slås på/av i alla fall). ev gör jag inkopplingar på båda beroende på om det blir många förbrukare…vill hålla bilen "ren" från elektronik -det bara SKA fungera i alla lägen.

Jag jobbar en del med NiCd batterier i rymdapplikationer och de är hyperkänsliga vad gäller allt…2 batterier med 22st seriekopplade celler i varje (jag jobbar för övrigt på Esrange och ansvarar för en Svensk miljö-Satellit som heter Odin).

http://www.ssc.se/

Man kanske skulle prova koppla 4st 6V i serie…??? Flört

Jag håller med "person"…la in en "gubbe" på föregående rad…och hoppas vi, i bland, kan vara ironiska utan att det uppfattas som elakt…bra med dessa "gubbar" som kan flagga för humöret då vi skriver…glimten i ögat.

Chrilled
0

SOS, Ditt jobb låter ju inte tråkigt kan jag säga! *avundsjuk* Klart vi ska vara ironiska, det är den bästa humorn! Skrattande

Om nu pjotr var ironisk så förstår jag inte ironin i hans inlägg och ber om usäkt.

Person, Lyssna på alla är precis vad jag har gjort, det framgår väl ganska tydligt av denna tråd eller?

/Chrille

Chrilled
0

Vad tror/tänker/tycker ni om ICECAPS senaste inlägg angående motstånd i ett dåligt vs ett bra laddat batteri? Det handlar som sagt om tillfälliga belastningar, inget kontinuerligt alltså. 

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=9739

Roysan
0

Visst, varje 12 Volt batteri är seriekopllat av sex stycken celler på 2 Volt. När man sätter 2 st 12 Votl is erie blir det som 12 st 2 Volt i serie. Varför finns  det inte batterier med 12 celler för 24 volt då?  Vet ej.  Så vi skall se  2 st 12 volt batterier som ett stort batteri på 12 celler.

Laddningen av blybattierier sker med konstant spänning, de skall laddas tills de uppnår c:a 13,8 Volt dvs till 2,3 Volt per cell.  Laddningsregulatorn är byggd för att det inte skall kunna bli över den spänningen. (spänningen kan variera från 13,8 till 14,5 Volt, för olika system)

Om man belastar sitt batteri sjunker ju spänningen, pga det inre motståndet, man kan kalla det att batteriet säckar lite. En lampa på 100 Watt sänker abtteriets spännig några tiondels Volt. Laddnigsregulatorn upptäcker blixsnabbt detta och drar på för att få upp spännigen till de 27,6 Volt igen, (2 x 13,8 V). Allt frid o fröjd. Nu går strömmen till lampan istället.   Som vid alla regler system måste det till ett fel, vi komemr således inte upp till 13,8 Volt per batteri utan l per bateri och summan igger kanske vid 27,4 V för att  generatorn skall ladda lika mycekt som lampan drar.

Låt oss nu säga att vi lastar ner några av cellerna, de första 6 cellerna,  (ett av 12 Volts batterierna). till 13,5 Volt med en strömförbrukare. Genatorn bvill försåss få upp spänningen så att totala spänningen skall bli 27,4 Volt. Det obalsatade batteriet blir då 27,6 minus 13,7 = 13,9 Volt. Dvs det obalastade batteriet  frå en tiondel för hög spänning och det belastade batteeiriet får en tiodels volt underspännig.

Det belastade batteriet laddas ur, och det obelastade batteriet överladdas. Det låter inte mycket men det blir så.

Det obelastade batteriet kommer att koka och vatten försvinner, syran blir för kocentrarad och fyller man inte blir det förstört.

Ett underladdat batteri kommer att förstöras av det skälet. Eller om det fryser.   Ett underladdat bilbatteri skadas vid låga temperaturer.

I verkligheten är inte batterierna riktigt så här perfekta, utan skadan blir ännu större. Laddnigsregulatorn har större toleranser. Det kan bli ännu kraftigare överalddnig och totalt slut i det belastade batterieriet.  Vi talar om bara några Ampere för att få dessa skador. Alla vet väl att en liten billig laddare på 3 Amp får ett stort bilbatteri att koka.

Kör man en vinch som drar 100 Amp i en minut på de första 6 cellerna har man snart stora skador.

Men om man gör det här en gång och har öppna bilbatteierier och kontrollerar syranivån, så har de nog ändå jämnats ut efter exvis 10 timmars körning utan snedbelastning.

Bilbatterier är ju inte dyra idag, men riskne för att inte kunna starta är mindre rolig än att behöva köpa ny batterier.

Någon nämnde att sätta en elektronik på resp batteri, det har man på Litzium ION batterier, i exvis digitalkameror, mobiler etc. de är nämligen mycket känsliga för om en av de seriekopplade cellerna blir överladdad. Det blir lite trångt i dem och trycket kan utlösas likt en snabb kenmisk reaktion,  (expolsion) de är ju slutna och inte som bilbatterier ventilerade. Obs att det i detta fall inte blir tal om att man lastar en av cellerna, utan man försäkrar sig mot att de blir olika rent kemiskt.

Denna elektronik består av en elektroniks Zenerdiod, den leder vid en viss spännig och hjälper batteriet att aldrig kunna laddas upp till högre spännig än det tål. Dvs det är en schuntregulator, en mycket brant zenerdiod. brant såtillvida att den leder inte vid 13,79 Volt men väl vid 13,81 Volt. leder istället för batteriet. jag tror inte att det finns sådana till seriekopplade bilbatterier, men det finns i stora stationära batterisystem. Till bilar är det ju bara att köpa nya batterier…..

hhansenfishing.com
0

hur funkar ett optima bateri då undrer bara lite en då jag är ju ingen elektriker men tvingas ju fixa och trixa med bilekektronik ibland endå är bara nyfiken för det kan vera kul att veta mvh hasseGlad

Klabbe
0

I den militära varianten av chevrolet k30 kan man taut både 12 V och 24 V den har två 12V batterier som laddas av varsin generator.

Principen att använda en separat laddare per batteri används oxså i en del elfordon när man vill ha småkompakta laddare som man kan ha monterade i fordonet. Tittade en del på det när jag byggde en elbil med 72V spänning, men det blev en stor laddare pga priset (gratis) men den brann upp efter ett tag.

Det finns en del fordon som har 12V elsystem men 24V startmotor tex Belarus traktorer de har en kontaktor som kopplar om mellan späningarna

Chrilled
0

Sverige är delat i två läger verkar det somSkrattande 

Vi chansar inte utan det blir ett 3e batteri som skall laddas av en laddare som drivs med 24V. Vi håller i skrivande stund på att undersöka om vi ska/kan bygga en eller om vi får krypa till korset och köpa en men så illa ska det ju inte behöva gå Flört

person
0

@ Person, Lyssna på alla är precis vad jag har gjort, det framgår väl ganska tydligt av denna tråd eller? /Chrille

Visst.

Bland det mest destruktiva man kan sysselsätta sig med på forum av alla slag är att ta fram alla tänkbara anledningar eller formuleringar till att känna sig angripen eller försöka hitta möjligheter till att bli sig sårad.

En klar och tydlig känga besvarar man med en lika - eller helst ännu elegantare - klackspark.                                              Klarar man inte det så att man är nöjd kan man t.ex. visa sin ståndpunkt genom något vedertaget kort och kärnfyllt uttryck, i stil med EAT SHIT el.dyl. Då har man ju koncist sagt vad man tycker.

Man söker det positiva och försöker överse det negativa som ändå alltid kan slinka med.

Och strävar till att visa - mer eller mindre - vanligt folkvett.

PÅ TAL OM ELVINSCHAR !!!

Chrilled
0

Person, vad är det du försöker säga?

B1n4ry
0

Kan bara hålla med om att det inte är någon bra lösning att bara belasta ett av två 12v batterier i ett 24V system! Det blir ju faktiskt en j-a skillnad i polspänning när winchen drar sina 100A.

Mitsubishi hade någon dieselmodell som hade 24v på startmotor och generator medans resten av elsystemet var på 12v. Enligt en polare som hade en sådan så fick man byta batterierna flera gånger om året!

Jag använde min TGB11 24v för att starta en personbil 12v med startkablar. Givetvis tog jag bara krämen ur ett av mina batterier. Men av rent intresse mätte jag efteråt. Efter 30 sekunder med andra bilens startmotor så diffande det 4V mellan batterierna mot 0.3V i normalfallet.

Ett tips om man skall fulstarta en bil så är att INTE ha motorn igång på 24V bilen så sparar man både elektronik, laddningsregulator och batteri! 

Det finns speciella laddare som kopplas mellan ett 24V elsystem och ett 12V förbrukningsbatteri.  DOCK får man ju minimal hjälp av greneratorn när man winchar med ett sådant system. Så en 24V winch är ju helt klart bäst en en 24V bil.

Borde  det inte gå att bygga om en 12V winch till 24V. Det finns ju firmor som lindar om motorer hyffsat villigt. Ev kan man kanske ändra poltalet på motorn bara?

//B1n4ry

Chrilled
0

B1N4RY, Vet du om någon sådan firma som lindar om motorer så mottages det tacksamt, har du något hum om pris för en sådan operation?

Som det ser ut nu så är det billigaste alternativet att använda sig utav ett 3e batteri och fixa till en någorlunda kraftig laddare som går på 24V.

Edit:

Någon som hoppat dit en extra 12V generator på sin 11?

B1n4ry
0

En sökning på Eniro med ordet "omlindning" gav massor med resultat, bl.a. följande:

http://www.elektralindblad.se/ 

http://www.gamlestadenslindare.se/

http://www.elektrolindningar.org/

När det gäller pris så har jag inte en enda aning!
Ring och kolla och meddela oss resultatet! =)

//B1n4ry

Chrilled
0

Ok, sorry, Jag trodde du satt inne med något tips. Om vi beslutar gå den vägen så kommer jag meddela pris, inte så troligt i detta läget dock.

MVH

Chrille

lasse-vinsch
0

Det finns elvinschar på "blocket" för 24 volt. Samma pris för 24 som för 12 volt. Ingen mening att trixa med batterier å sånt….

hfb608
0

om man nu känner för att vara seriös så kan man väl hänga på en separat generator för 12 Volts systemet, om man lyckas i en 903 är man skicklig. det borde väl vara den bästa lösningen, eller.

preusvarg
0

riktigt fin lösning tycker jag. sitter den så pass löst att den kan flexa upp och ner också? har du testat hur det fungerar?

Chrilled
0

Japp, den kan röra sig en aning upp&ner, ca 1dm skulle jag gissa.

MVH
Chrille

preusvarg
0

mina gratulationer. till en lysande lösning. man slipper ju ha grejerna ute i skiten så att säga. :) jag kör ju med mekan och den sitter ju bokstavligt talat i skiten mitt under . jag har konstaterat att det inte är något vidare för wiren. men jag ska kompletera med en 12v i fram och dra mekanen bakåt. resornerar så att det är bättre att kunna dra sig ur skiten än igenom om det inte är helt nödvändigt.

Chrilled
0

Tack! Skrattande 
Då resonerar vi lika när det gäller användane av vinsch! När den inte avnvänds hänger den på insidan av bakdörren väl skyddad.