Valpmotor
Hur lyfter man lättast ut motorn ur valpen, utan att lyfta av karossen? Och hur får man tebax den sedan utan en massa motrolyftar och sånt. Har iofs ett 750kilos kedjespakblock men man får inte riktigt plats med det. Tänkte mig fyra som lyfter med rep, typ, och en som skruvar som en idiot. Andra förslag?

i volvos handbok står det att man tar ur motorn nedåt. du behöver palla upp bilen ca 90cm sen ska man andvända en jigg på en domkraft..
Jo, och i verkligehten gör man… 
3 man och ett järnrör
två man lyfter och den tredje släpper sista bulten
har gjort så många gånger fast uppåt ur en vovlv personbil och 2 man
Jo, tänkte det. Men det är så trångt i valpen så jag klämmer in två till som lyfter ;)
Jag gjorde ungefär så här på min skåpare med taklucka. Ett rör i luckan och en talja i mptor å låda. Dän med motorkåpan och den skruvbara plåten bakom batteriet. Spänn upp taljan. Demontera motor å växellådsfästen å kardaner mm. Släpp ner motorn på marken. Lyft i kofångaren i fram en bite så kan du släpa ut motorn. Ungefär så brukar jag göra med min Valp. Har man ingen lucka på skåpet. Gär in liten ställning inne i skåpet då. Har du inget skåp, utan flak. Ja då är det nog änklare att hitta på något att lyfta i. Kanske barnens gungställning? Kanske för klen men värt ett försök.
Lycka till….

jo det är klart enklast. jag gjorde som det står i rep handboken och det fungerade bra för mig. jag svetsade en ganska enkel ställning till min garagedomkraft. Och det fungerade bra. Hade man haft en växellådsdomkraft så hade det varit ännu enklare att få i och ur den men det går ju med lite envishet.